Információk, érdekességek

Kiürült az éléskamra? Elő a káposztával!

2024. március 02.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.Tél végére igencsak megcsappan a felhasználható alapanyagok köre a spájzban. A káposzta azon kevés, télen is rendelkezésünkre álló növények közé tartozik, amelyekkel átvészelhetjük a vitaminszegény időszakokat, ráadásul igen változatosan elkészíthető.  

Kedvelt zöldségünk, a káposzta a keresztesvirágúak fajtájába tartozik, nálunk is több fajtáját ismerjük és használjuk ennek a csoportnak: a fejes káposztát, kelkáposztát, kínai kelt, kelbimbót. A fejes káposztát több ezer éve fogyasztjuk, gyógyhatása révén pedig a népgyógyászat is használja: levelei fagyási és égési sérülések külső kezelésére kiválóan alkalmasak fájdalomcsillapító és gyulladásgátló összetevői révén.

Ősszel és télen nehezebb a szervezet megnövekedett vitaminszükségletét kielégíteni, de nem lehetetlen, ha elég káposztát eszünk. A káposzta ugyanis A-, B- és C vitaminban rendkívül gazdag növény, ráadásul egész télen rendelkezésünkre áll és változatosan elkészíthető. A káposzta C-vitamin tartalmának nagy részét a savanyítás után is megőrzi, ami tovább növeli elkészítési lehetőségeit.

A fenti vitaminokból már napi 50-100 gramm káposzta elfogyasztásával fedezhetjük napi szükségletünket, egyúttal élvezhetjük a káposzta jótékony, rákmegelőző hatását.


Böjti tippek a szervezet nagytakarításához

2024. február 29.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.Böjti időszak van, neki is lehet állni a szervezet kipucolásának. Távozzék, ami télen bespájzolódott és felesleges!  

A böjt jó alkalmat ad a testnek a tavaszi nagytakarításra. Minden háziasszony ismeri, milyen jó érzés túlesni rajta! A szervezet ugyanilyen hálás a kis koplalásért!

Mit tehet az elszánt böjtölni vágyó?

A kúra három fontos eleme: az emésztőrendszer tehermentesítése, fokozott folyadékbevitel, méregtelenítő hatású gyógynövények.

Az emésztőrendszert a belek kiürítésével lehet tehermentesíteni, pl. kitűnő koktél erre a célra 2 evőkanál lenmag 2 dl vízben. Ezután jöhet is másnap az „eredmény” és a böjt kezdete.

Gyógyszer-szedők orvos tanácsa nélkül komoly diétába ne kezdjenek, de egészségesek is kérjék ki szakember tanácsát, mielőtt nagy fába vágják fejszéjüket.

Általános szabály, hogy a sok folyadékot kell fogyasztani, hiszen azzal távoznak a méreganyagok. A frissen, otthon csavart/préselt zöldséglevek különösen hasznosak: pl. répa, cékla, zeller, és burgonya leve és ezek keveréke. Teaként patikában kapható különféle méregtelenítő és tisztító gyógynövényteák ajánlatosak. A csalán pl. tisztítja a vért, rengeteg vasat tartalmaz.

Fontos továbbá a nyers gyümölcsök fogyasztása, az alma savtartalma például a bél kéményseprője. A koplalás és hagyományos étrend között jó átmenetet jelent a teljes kiőrlésű kenyér, a gabonapelyhek, a cukros édességeket pedig jobb kerülni, vagy mézesre, barna cukrosra cserélni.

Fel a fejjel, az egészséges ételek is lehetnek finomak, pl. a gyömbéres-fokhagymás-szójaszószos párolt vegyeszöldség egyike a legfinomabb ételeknek! S szemre is igen étvágygerjesztő, ha többszínű zöldségből pirosból, zöldből és barnából készült!


Őszintén a szondatáplásról – minden korosztálynak

2024. február 28.

A fotó illusztráció: gettyimages.com

Mindannyiunk számára természetes, hogy gondoskodjunk szeretteink megfelelő étkezéséről, táplálásról.  Még inkább érezzük a táplálás fontosságát betegség esetén. Ilyenkor első kérdésünk: “Mit főzzek? Mit ennél szívesen?” Az ösztöneink helyesen súgják, hogy betegség esetén a megfelelő táplálkozás elengedhetetlen.

De mi történik akkor, ha a beteg képtelen elegendőt enni vagy állapotából adódóan teljesen képtelen a táplálkozásra? 

Ilyenkor kerül előtérbe a szondatáplálás. Fontos tudni, hogy a szondatáplálás könnyen megtanulható, és amennyiben a beteg állapota azt lehetővé teszi, mellette teljesértékű élet élhető. Ennek ellenére teljesen természetes, hogy a szondatáplálás hallatára a betegek és hozzátartozók elsőre megijednek. 

Jelenleg Magyarországon évente mintegy 1500 beteg részesül otthoni szondatáplálásban a Nutricia Otthonápoló Szolgálat segítségével, akik között vannak gyermekek, felnőttek és idősek is. Mi a közös bennük? 

  • A szondán keresztüli táplálást orvosuk rendelte el, hogy ezáltal biztosítható legyen a megfelelő mennyiségű és minőségű tápanyagbevitel. 
  • Állapotuk lehetővé tette a kórházból való hazabocsátást, így otthonukban, szeretteik körében élhetik mindennapjaikat.
  • A hazabocsátást követően – szakorvosi ajánlás alapján- felvették a kapcsolatot a szondatáplálásra szakosodott Nutricia Otthonápoló Szolgálattal, amelynek a területileg illetékes ápolója segíti a szondatáplálás és a szonda gondozásának helyes elsajátítását, annak elfogadását és a mindennapi gyakorlatban való illesztését. 

A Nutricia Global 2022 októberben szondatáplált betegek és hozzátartozóik körében végzett felmérése rámutatott arra, hogy a szondatáplálás említése kezdetben negatív előítéleteket, kezdeti elutasítást és szorongást eredményez, amit elsősorban az ismeretlentől, valamint az önállóság elvesztésétől való félelem vált ki. A betegek nem tudják, hogy mit is jelent a szondatáplálás és hogy mit várhatnak tőle. Továbbá félnek attól, hogy ez már egy visszafordíthatatlan állapot, amiből nincs visszaút. Idővel azonban, ahogy a szondatáplálás a mindennapi rutin részévé válik, a kezdeti negatív érzéseket fokozatosan váltja fel a jobb közérzetből és erőnlétből fakadó megkönnyebbülés, elfogadás és hála. 

Beszéljünk őszintén a szondatáplálásról!

A szondatáplálással kapcsolatos ismeretterjesztést segíti elő évről-évre a Szondatáplálás hete, ami hagyományosan minden évben február második hetére esik. Az idei évben a Nutricia támogatásával számos közérhető, és több korosztályt is megszólító tartalom jelent meg, amelyek közelebb hozzák és elmagyarázzak a szondatáplálás célját és sok esetben életmentő gyakorlatát a mindennapokban. 


Sokhagymás finomság nátha ellen

2024. február 21.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.A náthás időszakban jó, ha több fronton védekezünk, például a táplálkozással is. A hagymafélék nagyon hasznosak ilyen célra! Isteni vacsorára való finomságot ajánlunk.  

Hozzávalók:
10 dkg tejszínes krémsajt
1 kis doboz tejföl
1 fej lilahagyma
4-5 gerezd fokhagyma
1 csokor újhagyma vagy 1 póréhagyma
ízlés szerint só, bors

Elkészítése:

A krémsajtot villával összetöröm, hozzáadom a tejfölt, és alaposan kikeverem. Ízesítem sóval, borssal. A hagymákat megtisztítom és apróra vágom, az újhagymát karikára. Végül a krémsajtos keverékhez adom, majd az egészet letakarva félreteszem.

Isteni finom pirítóssal vagy bármilyen más péksüteménnyel, mártogatósként vagy lángosra, sós palacsintára kenve.


Gyümölcsfogyasztási kisokos cukorbetegeknek

2024. február 13.

A gyümölcsök és a zöldségek nagy választékban, frissen állnak rendelkezésre. Azonban ha valaki cukorbetegséggel küzd, mindenképpen be kell tartania néhány fontos szabályt! A témában Szarka Dorottya, a Cukorbetegközpont dietetikusa van a segítségünkre.

Fotó: 123rf.comKerti vetemények és cukorbetegség

Azok, akik kénytelenek együtt élni a cukorbetegség valamelyik típusával, pontosan tudják azt, hogy nem mindegy, mikor, mennyi szénhidrátot is juttatnak be a szervezetükbe. A szénhidrátok szervezetünk egyik legfontosabb energiaszolgáltatói, ám mivel az emésztés során minden szénhidrátot egyszerű cukorrá bomlik le, egyáltalán nem mindegy, mennyit is fogyaszt belőlük a cukorbeteg!

Fontos tudni, hogy a gyümölcsök, de bizonyos szénhidrát-tartalom felett zöldségek esetén is számolni kell szénhidrát-tartalommal, ráadásul előbbiek a gyorsan felszívódó szénhidrátok csoportjához tartoznak. Ez azt jelenti, hogy bár nagy a csábítás, mégsem lehet ezeket a nyári, lédús finomságokat egyszerre nagy mennyiségben fogyasztani, sőt, arra is figyelni kell, mikor falatozunk belőlük!

A cukorbetegek számára is mérvadó az Egészségügyi Világszervezet (WHO) már közel három évtizede közzétett ajánlása, amely napi ötadagnyi, összesen mintegy 40 dekányi zöldség és gyümölcs elfogyasztását javasolja. A WHO szerint ilyen mennyiségű zöldség és gyümölcs elfogyasztásával már jelentősen csökkenthető a szív- és érrendszeri betegségek, a stroke, az elhízás kockázata.

A tudományos társaságok ajánlásai azóta is ezt, vagy ennél egy kissé nagyobb napi mennyiséget javasolnak fogyasztani. Cukorbetegeknek azonban ezt a mennyiséget úgy el kell osztani, hogy arányaiban több legyen a zöldség, mint a gyümölcs, illetve ne egyszerre fogyassza el az ajánlott mennyiséget, hanem széthúzva azt az étkezések között (a reggeli, kora délelőtti órákban és késő este lehetőleg kerülje a gyümölcsöket).

Gyümölcsök szénhidrát-tartalma

Fontos azt is tisztázni, hogy a gyümölcsök összetételük alapján rendszertanilag a friss, lédús gyümölcsök (pl. alma, cseresznye, málna) és a száraztermésű, héjas gyümölcsök (pl. mandula, dió) csoportjába sorolhatók, és ennek megfelelően kémiai összetételük, tápanyagtartalmuk is különböző: előbbi csoport szénhidráttartalma 2-25% között mozog, míg a száraztermésű gyümölcsök cukortartalma ennél jóval alacsonyabb, 10% körüli.

Lehetőleg friss, szezonális kerti veteményeket fogyasszunk, illetve mindig tartsuk szem előtt a szénhidrát-tartalmukat.

Gyümölcsök, melyek 10 dkg-jában 7 g vagy annál kevesebb a szénhidrát: alma, citrom, grépfrút, málna, földieper, szeder, görögdinnye, ribizli

Gyümölcsök, melyek 10 dkg-jában 8-10 g a szénhidrát: egres, birsalma, őszibarack, sárgabarack, őszibarack, nektarin, sárgadinnye, narancs

Gyümölcsök, melyek 10 dkg-jában 11-15 g a szénhidrát: cseresznye, meggy, kivi, körte, mandarin, szilva, áfonya

Gyümölcsök, melyek 10 dkg-jában 15 g vagy annál magasabb a szénhidrát: szőlő, banán, datolyaszilva, gránátalma, mangó

(Az adatok tisztított mennyiségre vonatkoznak, vagyis barack magja nélkül, dinnye héja nélkül stb.)


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...2...275