Információk, érdekességek
Bélférgesség: gyerekre, kutyára veszélyes!
2024. október 27.
A kutyatulajdonosok a világ legelvetemülteb emberei lennének, akik szánt szándékkal hajtják bele a homokozóba kedvenceiket, hogy azok aztán ott végezhessék el szükségleteiket? A kisgyerekek pedig jobb, ha nagy ívben elkerülik a csahosokat, nehogy megfertőződjenek? Tegyünk végre rendet a fejekben!
A kedvtelésből tartott kutyák nagy száma és a környezet fokozódó parazita- terhelése miatt valóban számottevő állategészségügyi és közegészségügyi jelentősége van a kutyák bélférgességének. S hogy mit tehetünk a bélférgesség és az ezzel járó veszélyek ellen? Semmiképpen sem az a megoldás, hogy megszabadulunk kedvenceinktől, vagy gyermekeinket nem engedjük kutyák közelébe.
A jelszó: megelőzés és jól informáltság!
A fertőzés leggyakoribb okai
A kutyák féregfertőzöttsége rendkívül gyakori: fertőződés nemcsak egyik kutyáról, alomtársról a másikra terjedhet; hanem már a méhen belül, illetve az anyatejjel is megkaphatják a kiskutyák. Egyes férgek a bőrön keresztül jutnak az állat szervezetébe, sőt nem ritkán a bolhák is közvetítik a fertőzést. A kutyák tünetei is rendkívül változatosak.
Orsóférgesség- figyeljünk rá!
Kölyökkutyák esetén az orsóférgesség jelenti a legnagyobb veszélyt, mert a fertőző lárvákkal már méhen belül vagy az anyaállat tejével is fertőződhetnek. Az orsóféreg az emberre is veszélyes lehet, általában az állat simogatása után a kezünkről kerülhet fertőző lárva a szervezetünkbe.
A felelős kutyatartók számára azonban természetes, hogy évente féregtelenítik kedvenceiket, hiszen ezzel nemcsak őket védik meg, hanem a család kisebb tagjait is nyugodt szível engedhetik a kutyusok közelébe.
Gyerekek esetében azonban fontos figyelni néhány intő jelre: hasi fájdalom, láz, hosszan tartó köhögés mellett akár tüdőgyulladás, belső szemgyulladás arra int, hogy fel kell keresni az orvost.
Fonál- és galandférgesség
Elsősorban felnőtt kutyák megbetegedése az úgynevezett fonálférgesség és galandférgesség. Ez a fertőzés bágyadtságot, étvágytalanságot vagy adott esetben normál vagy fokozott étvágy mellett lesoványodást, hasmenést okozhat a kutyáknál. Mindkét fertőzöttség befolyásolja a fertőző betegségekkel szembeni ellenálló képességet is. Nagyon gyakori fonálférgek fertőzöttségnek jellegzetes tünetegyüttese a felfúvódott és nyomásérzékeny has, a híg és nyálkás bélsár, továbbá hányás, hasmenés, köhögés és orrfolyás.
Ne feledjük: egy biztonságos és jól kiválasztott féregtelenítő szer ezt a problémát is megelőzi!
Az iskolai siker pillérei - figyelem
2024. október 25.
Csak az tudja figyelmét tudatosan hosszabb időn át a tanítóra, vagy egy adott dologra irányítani, aki képes szándékosan koncentrálni. Ki tudja zárni a külvilágból érkező “felesleges" ingereket. Nem tereli el őket a külvilág zaja, vagy a szépen feldíszített tanterem.
Aki képes erre, az nagy előnyben van, hiszen ha odafigyel, akkor a látottak, elhangzottak legnagyobb részére emlékszik, s délután sokkal kevesebb energiába kerül számára a leckeírás, tanulás. Ekkor már csak fel kell elevenítenie a nap közben történt, hallott, átélt eseményeket, s nem teljesen újdonságként megtanulni.
Ezzel sok időt nyer, és nem okoz számára nehézséget a tanulás.
A figyelem is több érzékszerven keresztül működik. Van, akinek a vizuális figyelme, van akinek az auditív figyelme jobb. Jó, ha megfigyeljük gyermekünknél melyik erősebb, hiszen akkor tanulásnál is ennek segítségével tud könnyebben boldogulni.
Milyen jelekből következtethetünk?
A vizuális típusú gyerekek:
Legkönnyebben a látott dolgokat jegyzik meg. Segíti őket, ha van valamilyen kép, ábra a könyvben, melyről eszükbe jut a tananyag. Segítheti őket a szövegkiemelő filc, rajzok a lap szélén. Könnyebben felelnek, ha előtte rápillanthatnak a könyvre, hiszen szinte látják maguk előtt, ami ott szerepel.
Javasolhatjuk, hogy ők maguk is készítsenek rajzot, nagyobbak ábrát (gondolattérképet) arról, amit tanulnak. Használjanak színes ceruzákat, készítsenek tanulókártyákat, és javasoljuk számukra, hogy feleléskor próbálják felidézni a könyvlapot, ahol a lecke szerepel.
Az auditív típusú gyerekek:
A hallott dolgokat jegyzik meg könnyebben. Sokszor ők is sokat beszélnek, mert hangosan gondolkodnak. Szinte beszéd közben értik meg, a dolgokat, ezért hosszasan “filozofálnak”.
Szeretik a zenét, könnyen felidéznek szövegeket, beszélgetéseket. Ha érdekesen meséli el a tanító a leckét, sok-sok példával, akkor az számukra könnyen felidézhető, hiszen sokszor szóról-szóra idéznek bizonyos szófordulatokat.
Ezek a gyerekek tanuljanak hangosan, mondják fel maguknak, vagy nekünk az anyagot. Egymástól is szívesen tanulnak, ezért az ő számukra kifejezetten előnyös a kiscsoportos foglalkozás. Ahol közösen dolgozzák fel, beszélik meg a tananyagot.
Gólyamese helyett - A gyerek szexuális felvilágosítása
2024. október 17.
Honnan tudtad meg annak idején, mi újság ezekkel a szex-dolgokkal? Izzadós apuka, vagy kivörösödött anyuka, ne adja ég, az aggszűz védőnéni világosított fel gyerekkorodban? A haveroktól tudtad meg? Vagy egyszerűen belenőttél, mint a jó cipődbe? Őszintén a gyerek felvilágosításáról.
Korának megfelelően
Ezt írja minden lap, minden tanácsadó erről beszél ha rákérdezünk, mit is mondjunk. De mi az ami a gyerek korának megfelelő? Vannak gyerekek, akiket soha nem „világosítottak fel” egy elmélyült beszélgetés keretében, hanem mindig is őszintén beszélgettek egymással a szülők és a gyerekek, volt legális, kimondható nevük a nemi szerveknek, egyszerűen belenőttek abba, hogy a szex az élet része.
A bugyi.szabály
A gyereket szinte azonnal meg kell tanítanunk arra, hogy ki és hol érintheti őt. Erre vannak remek segítő könyvecskék is, de az is jó, ha játékos formában eljátsszák vele, hogy hol van amit csak engedélyezetten a szülő/orvos érinthet, tisztába tesszük a jó titok - rossz titok fogalmát, vagyis azt, hogy a rossz titoktól rosszul érezzük magunkat, a jó titoktól jól. Jó titok pl anyuka születésnapi ajándéka amit nem árulhatunk el neki a nagy nap előtt, mert anya öröme majd ott és akkor lesz teljes, a rossz titok pedig olyasmi, amit azért kell megtartani, mert ha nem tennénk, akkor valaki bánt, rosszul érezzük miatta magunkat, vagy
A szülő érettségén múlik
Ha a szülő maga is prűd, ha maga sem meri nevén nevezni azt, ami a lába között van, ha saját maga is kínos témának érzi a szexualitást, akkor bizony a felvilágosítás is feszengős és cikis lesz. Először a szülő dolga lenne saját nemiségével tisztába jönni. Azok a szülők, akik végleteket képviselnek – prűdek, vagy túl szabadosak – nem fogják tudni jól felvilágosítani a gyerekeiket. Vagy a szexről már 4 évesen vulgáris és ijesztő képet őrző koravének lesznek, vagy prűd, riadt, felvilágosulatlan felnőttek, akiket a suttogó szájpropaganda ijeszt halálra, vagy sodor az első jöttment karjaiba.
Világosítsd fel gyermeked!
Ha a szülő maga nem tudja a gyereket jól felvilágosítani, akkor legjobb, ha szakemberre bízza. Emberre. Nem könyvre! A könyvek – bár vannak köztük nagyon jók – de vagy a testi részét nem adják át rendesen, vagy az érzelmi részéről nem adnak korrekt felvilágosítást. (Pl.: Papagép és mamagép – egy gépnek hol vannak az érzelmei?) A szakember lehet egy jól felkészült barát, barátnő, ismerős, de lehet iskolai keretek között egy profi szexológus is.
Ki az úr a háznál? Csak tán nem a gyerek?!
2024. október 05.
Ki hordja a kalapot? Ki az úr a háznál? Csak tán nem a gyerek?! Bizony, vannak családok, ahol a gyerek uralkodik. A szülők, a legjobb szándékkal, de úgy elkényeztetik, vagyis inkább úgy elbizonytalanítják csemetéjüket, hogy náluk bizony a gyerek a ház ura. Körülötte forog minden.
Kényeske - fényeske
A kisgyermeket komolyan megterheli az a felelősség, amit a kényeztető szülő ráterhel. A gyereknek nagyon fontosak a korlátok, amiket a szülő állít fel, és amikhez konzekvensen ragaszkodik. Csak az a szülő tudja megtartani a tekintélyét, aki következetesen ragaszkodik a maga által állított elvekhez, korlátokhoz és ezektől nem tér el ésszerű ok nélkül. Azok a szülők, akik véletlenszerűen állítanak fel korlátokat a gyerek elé, félelmet és teljes belső bizonytalanságot váltanak ki a gyerekből. Joggal merül fel hát a kérdés, mi számít kényeztetésnek?
Elkényeztetett az a gyermek, akinek nincsenek egyértelmű korlátok az életében. Aki nem tudja, mennyi az elég csokoládé, mikor kell pihenni, és mikor van itt a játék ideje. Aki önkényesen akarja irányítani a szüleit, mert tőlük is azt látja, hogy önkényesen irányítják az ő napját. Nyafog, ha akarata nem teljesül.
A bántalmazó kapcsolat bizonytalansága
A bántalmazó kapcsolat egyik fő ismérve, hogy az egyik szülő - apa, vagy anya, bármelyik lehet! - nem állít fel konzekvens szabályokat. Vagy egyik percben tilt, a másikban megenged, vagy az egyik szülő által felállított és betartott szabályok megszegésére buzdítja a gyereket. Ilyen lehet péládul az ágyon ugrálás tilalma. Apa nem engedi, hogy a gyerek ugráljon az ágyon,anya jó mókának tartja és kifejezetten apát bosszantva támogatja a gyereket abban, hogy az ugrálhasson, ezzel aláásva a másik szavába vetett bizalmat. Vagy ha apa minduntalan friss - korábban nem látezett -szabályokat talál ki és anyára lőcsöli, hogy az tartassa be azokat úgy, hogy a szabályok korábban még vagy nem is léteztek, vagy anya másként húzta meg a határokat benne. Például a gyerek először lát kacsákat, anya ad neki kacsaeledelt, hogy ő etethesse a kacsákat, apa pedig lehurrogja anyát, hogy milyen hülye, nem tudja, hogy a kacsákat tilos etetni és különben is megcsípheti a gyerek kezét, és anyától várja, hogy a korábbi engedély ellenére elvegye - az érthetően hangosan méltatlankodó - gyerektől a kacsakaját. A bántalmazó kapcsolatban ezek a játszmák csak részben a gyerekről szüólnak, inkább azt célozzák, hogy az elnyomó fél uralkodhasson az elnyomottak felett - ilyenkor a gyerek szinte mindig elnyomott.
Tönkreteszi a gyermeket a szülők értékrendi válsága!
2024. szeptember 17.
Az életünk során arra törekszünk, hogy az elfogadást megkapjuk. Miért is fontos ez? Az önmagunk meghatározása, elhelyezése a világban a környezetünk visszajelzései alapján jön létre. Már szlogenszinten van a köztudatban "az ember, társas lény" mondat. Ha kitekintünk a természetbe, megfigyelhetjük, hogy evolúciós előnyt jelent a társas kapcsolat, mind az utódok felnevelése mind a táplálék megszerzése, mind a közösség védelme, vagyis a túlélés szempontjából.
A generációs öröksége fontossága
Ez különösen érvényes azokra az egyedekre, akiknek az utódaik a megélhetés szempontjából fejletlenül jönnek a világra – a születés után nem képesek ellátni magukat, az önfenntartás képessége, vagy korlátozott, vagy egyáltalán nincs meg. Az ember teljesen fejletlenül születik meg – több éves biológiai/élettani fejlődésen megy keresztül, míg képessé válik az önálló életre. Ennek időintervalluma nagymértékben függ az adott közösség életformájától.
A legkisebb társasági egység a család, mely egy adott közösségi rendszernek a részévé válik. Ez a közösségi rendszer nem csak egyféle lehet, részegységekből tevődik össze, de megfigyelhető, hogy általában van egy fő közösségi vezérlő elv, amihez való tartozás értékrendként jelenik meg a család életében. Ez az értékrend a generációs örökség része, és meghatározza a közösség szemléletét, a többiekhez való viszonyát: mit tart fontosnak az egyén az életében.
Ezek az információk mélyen beleivódnak a család viselkedési normáiba, a kollektív tudattalan szintjén kerülnek átadásra. Ez azt jelenti, hogy az egyén, valamint család tagjai egy kidolgozott, kipróbált több generáción keresztül alakított viselkedésbeli, megnyilvánulásbeli, szemléletbeli rendszerrel rendelkezik, ami segíti őt a tájékozódásban, a létfenntartásában.
További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...2...287