Információk, érdekességek

Tegyük meg a 6 legfontosabb lépést önmagunkért!

2022. december 02.

Érdemes elgondolkodni azon, hogy napjainkban egyre több betegség hátterében fedezik fel a helytelen életmód jelentőségét. Dr. Vernes Réka, az Életmód Orvosi Központ orvosa a legfontosabb lépésekre hívta fel a figyelmet, amelyeket az egészségünkért tehetünk.

A fotó illusztráció: pixabay.comSok betegségünk alapja a helytelen életmód

Az Európai Bizottság által 2017-ben kiadott egészségügyi országprofil adataiból kiderül, hogy hazánkban a születéskor várható élettartam – bár emelkedik, de – közel 5 évvel elmarad az európai átlagtól. 2014-ben a felnőttek több, mint negyede dohányzott, egyötödük pedig túlsúlyos volt. Magyarországon a szív- és érrendszeri betegségek jelentik továbbra is a fő halálozási okot a nők és a férfiak körében egyaránt. 2014-ben ezek a betegségek okozták a nők közt az összes haláleset 55%-át, férfiaknál a 45%-át.

Hazánkban a szív- és érrendszeri betegségek által okozott halálozások (standardizált) arányszáma 2014-ben több mint kétszerese volt az uniós átlagnak, ami leginkább a dohányzás és az elhízás magasabb előfordulási gyakoriságának, valamint az ezen állapotok miatti kórházi kezeléseket követő magasabb halálozási arányszámoknak volt tulajdonítható. A másik vezető halálok a rák, 2014-ben közel 15 ezer nő és 18 ezer férfi halt meg daganatos betegségben.

– Köztudott, hogy a mozgásszegény életmód, az egészségtelen táplálkozás, a dohányzás, a fokozott stressz, a légszennyezés és egyéb életmód tényezők kiemelkedő szerepet játszanak számos betegség kifejlődésében és az állapot romlásában. Kutatások alapján ilyen betegségek a diabétesz, bizonyos daganatfajták, az érelmeszesedés, a magas vérnyomás, az elhízás, a szívinfarktus, az agyvérzés, a csontritkulás, az allergia és az asztma. Vagyis döntő jelentőségű, hogy felismerjük: magunk is rengeteget tehetünk az egészségünkért – hangsúlyozza Vernes doktornő.

A legfontosabb teendők önmagunkért

Rendszeres fizikai aktivitás
Heti legalább 150 perc közepes intenzitású kardio mozgás szükséges az egészség megőrzéséhez, ez napi 20-30 perc aktív mozgást jelent. Ezen felül felnőtteknél 2×30 perc izomerő-növelés is ajánlott, amelyről az utóbbi kutatások kimutatták, hogy önmagában is csökkenti a cukorbetegség rizikóját. De még az ennél kevesebb mozgás is hasznos, összehasonlítva a mozgásszegény életmóddal.

Egészséges étkezés

A legtöbb szakértő általánosságban a mediterrán vagy DASH diétát ajánlja, mint az egészség megtartásának egyik alapvető eszközét. Ennek alapja a napi 4-6 étkezés, a növényi alapú táplálkozás, a magas rost tartalmú gabonák, fehér húsok, halak előtérbe helyezésével. Kerülendőek a magas zsír-, só- és cukor-tartalmú élelmiszerek, miközben javasolt naponta 2-2,5 liter vizet magunkhoz venni.


Hogyan gyógyítsuk önmagunkat gyümölcsökkel és levekkel?

2022. december 01.

A gyümölcsök és zöldségek nem csak finomak, de egészségesek is, szükség esetén gyógyulásunk érdekében is bevethetünk egy-egy értékesebb csodanövényt. Íme néhány "gyógyszernek nem minősülő készítmény". Használjátok egészséggel!  

Mit tegyünk ...

... fáradtság ellen?
Vegyünk egy 3 cm-es gyömbérgyökeret, 1 kg sárgarépát, 3 almát, 1 fokhagymagerezdet. Turmixoljuk őket össze. Regenerálja és erősíti a szervezetet.

... vérszegénység ellen?
Vegyünk három középnagyságú céklát, 10 dkg petrezselymet, 5 káposztalevelet, 2 zöldpaprikát, 1 almát.

... ha megfáztunk?
Igyunk 2 paradicsomból, egy csokor petrezselyemből, 2 sárgabarackból, 1 grapefruitból készült gyümölcslevet. Minden étkezéshez frissen kell kipréselni, hogy optimálisan erősítse ellenálló képességünket. Ha hőemelkedésünk is van, 3 cm gyömbérgyökért, 1 csokor petrezselymet, 1 gerezd fokhagymát, 30 dkg sárgarépát turmixoljunk össze.

... ha magas a koleszterinszintünk?
Négy-hat hétig fogyasszunk 30 dkg sárgarépából, 3 fokhagymagerezdből, 1 citromból készült levet.

... ha túlsúlyosak vagyunk vagy elfog a farkaséhség?
Készítsünk italt 1 zöldpaprikából, 2 almából, 3 mangoldlevélből (spenóttal helyettesíthetjük), fél kiló sárgarépából, 10 dkg tormából, egy gerezd fokhagymából.

... ha hólyaggyulladásunk van?
Igyunk fél kiló sárgarépából, 20 dkg vörös áfonyából és 3 almából nyert levet.

... ha a havi vérzés rendszeresen fájdalommal jár?
Több héten keresztül készítsünk naponta 2 dl italt háromnegyed kiló sárgarépából, 1 kisebb hagymából, 1 gerezd fokhagymát és 1 almából. A sok ásványi anyag, a bétakarotin kiegyensúlyozottabbá teszi a hormonháztartást.

... a változás korában?
A belső nyugtalanságot két paradicsom levéből, háromnegyed kiló sárgarépából, 2 fokhagymagerezdből, 2 brokkolirózsából és 2 cm gyömbérgyökérből préselt lével küzdhetjük le.


A koraszülés kockázata jelentősen csökkenthető odafigyeléssel!

2022. november 24.

Érdemes megismerkedni azokkal a kockázatokkal, melyek képesek növelni a koraszülés esélyét. Különösen fontos kiemelni, hogy ezeknek a kockázatoknak egy jórésze bizony megelőzhető, és ehhez igazán csak az kell, hogy a szülők felkészüljenek a várandósságra, támogassák azt. Igen, a szülők, vagyis a koraszülés lehetősége az édesanyán és az édesapán is múlik!

Fotó: gettyimages.comA témában dr. Angyal Géza szülész-nőgyógyász van a ratkotunde.hu segítségére.

Koraszülés

Melyik babát tekintjük koraszülöttnek? Azok a kicsik, akik a 36. gesztációs hét előtt érkeznek erre a világra, koraszülöttek. Természetesen a súlya is mérvadó a babának, de nem ez alapján kerülnek ebbe a kategóriába. Súlyuk szerint a WHO a koraszülötteket 3 kategóriába sorolja, melyből az 1500 g alatti születési súllyal rendelkezőek az “igen kis súlyú újszülöttek”, míg az 1000 g alatti súllyal érkezők az “igen – igen kis súlyú újszülöttek”

A súly is egy fontos kérdés, de a koraszülöttek esetében a problémát az jelenti, hogy túlságosan kevés időt töltenek az anyaméhben, vagyis a fejlődésük nem tökéletes, ennek megfelelően életben maradási esélyeik rosszabbak, mint az időben érkező babáké.

Mi lehet a gond?

A sorozatokban és filmekben a koraszülések jellemzően nem tűnnek olyan nagy problémának, a valóságban azonban ez az állapot komoly veszélyeket rejt. A koraszülöttek szervei bár kifejlődtek, kicsik és éretlenek, ennek megfelelően a működésük még nem tökéletes.

A bőrük vékonyabb, szakadékony és az alatta lévő zsírrétek vastagsága még nem megfelelő. Ez az oka annak, hogy a kicsiket szinte azonnal inkubátorba helyezik, hiszen a bőrük fejletlensége miatt sokkal könnyebben kihülnek, és a vízvesztésük is nagyobb – ezt képes korrigálni az inkubátor.

Mivel a máj és az epe fejlettsége sem megfelelő, a koraszülöttek a sárgaságra is hajlamosabbak.

Az állapot egyik legveszélyesebb velejárója a fokozottabb vérzékenység. Ez hajlamosabbá teszi a kicsiket többek közt az agyvérzés kialakulására, melynek következtében sokszor maradandó sérüléssel is számolni kell. Ez kisebb vagy nagyobb mértékű mozgáskorlátozottságot eredményezhet, és sajnos az értelmi képességek elmaradásával is járhat.

A koraszülöttek immunrendszer sem működik kielégítően, ennek megfelelően pedig sajnos sokkal fogékonyabbak a fertőzésekre is.

Alapvetően már maga a születés is veszélyeket rejt a baba számára, ez a koraszülöttek esetében fokozott. Nehezen ellenőrizhető, ezért korrigálni sem tudják időben, így a halláskárosodás sajnos igen gyakran fordul elő. A látás és az idegrendszer sérülései szintén a veszélyek között szerepelnek.


Aki gyalogol, annak fiatalabb a szervezete és az agya

2022. november 24.

Fotó: 123rf.com

Aki 45 évesen gyorsabban gyalogol, annak fiatalabb a szervezete és az agya is, a gyaloglás leggyorsabb, de még nem futó tempója ugyanis jó jelzője a szervezet és az agy öregedésének egy új amerikai kutatás szerint.

A lassabban gyaloglóknál egy 19 fokozatú skálán “gyorsabb öregedést” mutattak ki, tüdejük, fogsoruk és immunrendszerük általában rosszabb állapotban volt, mint a gyorsabban gyaloglóké – idézte a JAMA Network Open című szaklap friss számában megjelent tanulmányt a SciendeDaily.com.

“Az a meglepő, hogy ezt 45 éveseknél állapítottuk meg, nem idős geriátriai pácienseknél” – mondta Line J.H. Rasmussen, a Duke Egyetem pszichológiai és idegtudományi tanszékének kutatója.

A kutatásban résztvevők gyerekkorában végzett mérések előre jelezhették, kiből lesz lassabb gyalogos. Háromévesen felvett IQ-, nyelvi értési és kudarctűrési tesztjeik, mozgásuk ügyessége és érzelmeik irányításának képessége “megjósolta” a 45 éves kori gyaloglási sebességüket.

“Az orvosok tudják, hogy akik a hetvenes, nyolcvanas éveikben lassabban járnak, általában előbb halnak, mint a hasonló korban gyorsabban gyaloglók. Az új tanulmány azonban az óvodás kortól az életközépig terjedő időszakot ölelte fel, és azt találta, hogy a lassú járás évtizedekkel az öregség előtt jelzi a problémát” – mondta Terrie E. Moffitt, a Duke Egyetem és a King’s College London tudósa, a tanulmány vezető szerzője.

A hosszú távú kutatás majdnem ezer embert vizsgált, akik mindannyian az új-zélandi Dunedinben születtek ugyanabban az évben. Életük során rendszeresen vizsgálták őket, utoljára 2017 áprilisa és 2019 áprilisa között, 45 éves koruk körül.

Az utolsó mérések MRI-eredményei azt mutatták, hogy a lassabban járóknak általában kisebb volt az agytömegük és az agykéreg vastagsága, kisebb az agyfelszín területe és több volt az agyi erek betegségének a jele, vagyis agyuk valamivel idősebbnek tűnt a gyorsabban gyaloglókéhoz képest.


Szemjóga: próbáljuk ki!

2022. november 17.

A hagyományos indiai jóga kevéssé ismert ága, a szemjóga túlmutat az egyszerű szemtornán. Segíthet nyugtatni, erősíteni a szemet és megvédeni a modern világ vagy az életkor káros hatásaitól. Napjaink egyik gyakori problémája pl. a digitális eszközök hosszas használata okozta szemfáradtság, mely ellen is hatékonyak lehetnek a rendszeres szemjóga gyakorlatok.

Fotó: gettyimages.comMiért próbáljuk ki?

Főképpen a szemfáradtság enyhítésére, a szem védelmére, izmai erősítésére… Hiszen a szemünk „szenved” pl. a rendszeres képernyő-használattól, vagy egyéb okokból is lehet túlerőltetett. Felmérések során nem kevesen számoltak be arról, hogy naponta a képernyők előtt eltöltött, hosszú idő miatt szemszárazságot, olykor látászavarokat észlelnek.

bben nincs semmi meglepő, mert a képernyőre szegezve tekintetünket kevesebbet pislogunk, és akár 60 százalékkal csökkenhet a pislogások száma, ami mérsékli a szem hidratáltságát. De a szemhéjak becsukása által előidézett sötétség rövid ideig pihentető hatása is rövidül. Azáltal, hogy a szemet másképp működtetjük, és pihenőidőket kínálunk neki, a szemjóga csökkenti a fáradtságot és a különféle kényelmetlenségeket (száraz vagy könnyező szem, viszkető, vörös szem, stb.).

Kényeztessük a szemet

A szemünknek oxigénre, természetes fényre és stimulálásra van szüksége.  Bebizonyosodott, hogy pl. a gyermekek gyakori rövidlátása azzal is összefügg, hogy kevesebbet tartózkodnak a szabadban (nem eleget profitálnak a nappali fényből), nagyon közelről olvasnak, és túl sokáig nézik a képernyőket. A korrekciós szemüveg enyhíthet a bajon, és segíthet a mindennapi életben, de a szem hajlamos lustává válni… Eredmény: egyre kevésbé tudjuk a szemüveget nélkülözni. A szemjóga lehetővé teszi, hogy gyengéden törődjünk a szemünkkel. (a gyakorlatokat soha nem szabad túl gyorsan végezni, vagy úgy, hogy fájjanak). 

De akárcsak a tradicionális jóga, ez sem egyszerű szemtorna. És hozzáadódnak hasznos tanácsok az életmódról, a természetes szemápolásról, az étkezésről, a légzésről is, amelyek hasznosak lehetnek a szemjóga szempontjából is. Ha ugyan ezt a fajta alternatív szemerősítő módot, mint Dr. William Bates amerikai szemész módszerét, vagy mint szem csikung (qi gong) gyakorlatot a hagyományos orvoslás nem ismeri el, kényeztetjük vele a szemet, miáltal dolgoztatjuk, javítjuk a komfortérzetét, enyhítjük a szemfáradtságot, de bizonyos esetekben stabilizáljuk is a látást a gyakorlatokkal.

Enyhe kezdés javasolt

– Szemellazító, relaxációs gyakorlat

A „tenyerezés” (palming, szemtakarás) technika lényege, hogy néhány percre pihentetjük a szemünket, majd ellazítjuk.

A gyakorlat: dörzsöljük össze a két tenyerünket, hogy felmelegedjenek, majd összezárt ujjakkal tegyük a bal kéz tenyerét a bal szemünk fölé (anélkül, hogy hozzáérnénk a szemgolyóhoz vagy az orrunkhoz), és a jobb kézzel tegyük ugyanezt a jobb oldalon. Teljes sötétségben kell lennünk, zárjuk ki a legtöbb fényt (nyitott szemmel ellenőrizzük). Azután csukjuk be a szemünket, és maradjunk így 30-45 másodpercig… nem tovább! Ha fárasztó munkát végzünk, ismételjük a gyakorlatot 45 percenként vagy óránként.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...2...135