Információk, érdekességek

Ismerjük a kiropraktikát?

2022. május 14.

A kiropraktika törvény által felügyelt és szabályozott manuálterápia.  Lehetővé teszi a hát-, gerinc- és ízületi problémák kezelését, a fájdalmak enyhítését, a mobiltás javítását. Alkalmazóját, a kiropraktőrt sokan csak „csontkovácsnak” hívják… Ha úgy érezzük, hogy szükségünk lehet erre az alternatív gyógymódra, csak magas fokon képzett szakembert válasszunk. Minden korosztálynak ajánlható ez a kézzel való ráhatással működő technika, így érdemes bővebben tájékozódni róla.

Fotó: gettyimages.comHonnan származik a kiropraktika?

A kiropraktika módszerét (az elnevezés a chiros=kéz és praxis=gyakorlat, alkalmazási mód jelentésű szavakból ered) az Egyesült Államokban, az Iowa állambeli Davenportban, a 19 század végén dolgozta ki és kezdte oktatni  Daniel David Palmer, akit akkoriban „mágneses gyógyítóként” tartottak számon…Egy alkalommal páciense hátfájdalmát az egyik elmozdult nyakcsigolya egy meghatározott nyomással történő helyretételével enyhítette. Innen indult ki a kiropraktika felfedezése.

Módszere azt sugallta, hogy közvetlen kapcsolat van a mozgásszervi rendszer és a központi idegrendszer között, továbbá a gerinc állapota nagymértékben befolyásolja a szervek működését. Az idő múlásával így lett a kiropraktika, elsősorban a gerincben létrejött eltérések korrigálására szolgáló, „helyremozdító” technika, alternatív gerinc gyógymód.

D.D. Palmer annak idején kiropraktikai iskolát is indított, melynek „tananyaga” napjainkra jelentős fejlődésen ment keresztül. A módszer azt is kiérdemelte, hogy az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a gerinc szakértelmet igénylő, alternatív gyógymódjaként ismeri el. Mindenhol alkalmazzák szerte a világon, és a tevékenységet mintegy 40 országban törvény szabályozza.

Mire összpontosít?

A kiropraktika.olyan gyakori hát- és ízületi problémák kezelését teszi lehetővé, melyek pl. a derékfájás, isiász, nyakmerevség, ínhüvelygyulladás, porckorong sérülés, szédülés stb. Speciális módon közelíti meg a gerincoszlophoz kapcsolódó diszfunkciókat, az ízületi és idegrendszeri beavatkozás révén.

Célja, hogy a szervezet egészséges maradjon, és semmi ne akadályozza az idegimpulzusok megfelelő áramlását a gerinc felé (pl. ilyen lehet a kompresszió). Ez a manuálterápia ezért a gerincoszlop felszabadítására és a páciens testtartásának újraprogramozására összpontosít, hogy az idegrendszer kapacitása 100%-on működjön. 

Hogyan gyakorolják?

A pácienssel való első konzultáció során a kiropraktőr úgy halad, mint egy detektív, hogy megértse a fájdalom eredetét… Kikérdezi a kezelendő személyt az előzményekről, az illető alvásminőségéről, vélhető stressz-szintjéről, mert a pszichés feszültségek is hatást gyakorolhatnak a gerincre.

A kiropraktőr  fizikai vizsgálatot is végez, és ha szükséges, röntgen vagy MRI felvételt kér elemzésre. A kezelés többek közt a gerinc nagyon gyengéd manipulációján (kíméletes kimozgató módszereken) , az ízületek mobilizálásán alapul. Nincs szisztematikus manipuláció, és ha igen, az  soha nem erőlteti az ízületet. A kiropraktikőr amellett speciális, kiegészítő eszközöket is használhat.


Melyek a pihentető alvás legfontosabb ismérvei?

2022. április 25.

Fotó: 123rf.comÉletünk közel egyharmadát alvással töltjük, ami soknak tűnik és éppen ezért nem mindegy, hogy milyen körülmények között hajtjuk álomra a fejünket. Tavasszal és az óraátállítás idején különösen fontos, hogy egészségünk megőrzése érdekében odafigyeljünk a pihentető alvásra.

A Magyar Alvás Szövetség nemzetközi alváskonferencia keretében hívta fel a figyelmet az egészség, az alvás és az életmód összefüggéseire, a minőségi alvás fontosságára. Több felmérés is megerősítette, hogy nemzetközi viszonylatban a magyarok a kifejezetten rossz alvókhoz tartoznak: nem alszunk eleget és azt sem ismerjük fel, ha nyugtalan alvásunk hátterében valamilyen alvászavar, vagy alvásbetegség áll. Az alvás szakértői szerint sokat tehetünk azért, hogy megelőzzük mindezt.

A japánoknak a kevés alvás is elég

Egy a közelmúltban publikált magyar felmérés szerint a megkérdezettek 70 százaléka ritkán vagy soha nem érzi úgy, hogy eleget aludt volna, 28 százalékuk ébred gyakorta pihenten, s csupán 2 százalékuk érzi úgy, hogy elég időt tölt alvással. Nem meglepő módon a szorgos japánok alszanak nemzetközi viszonylatban a legkevesebbet, akik hétköznaponként átlagban csak 6 óra 22 percet töltenek az ágyban. Az viszont érdekesebb, hogy őket az amerikaiak követik, mindössze 10 perccel több alvással. A legnagyobb alvók a nyugat és észak-európai országok lakói, akik közül a hollandok szoktak a legtöbbet aludni. A magyarok átlagosan 7 óra 2 percet szunyókálnak, ami nagyon kevés, ha azt vesszük, hogy egy felnőtt ember alvásigénye 8-9 óra.

Az alvás nagyon fontos szerepet játszik fizikai és pszichés egészségünkben. Az elegendő mennyiségű és minőségű alvás – ha az ráadásul a megfelelő időben is történik – a szellemnek és a testnek védelmet nyújt a megbetegedések ellen és hozzájárul az életminőség javulásához. Az, hogy nappal milyen a közérzetünk, nagyban függ attól, hogy hogyan aludtunk előző este. Ha nyugtalanul telt az éjszakánk, mert például nem hagyott pihenni a hőség, a bekapcsolva hagyott televízió, az esti buliban megivott alkohol vagy a késői fekvés, az másnap megbosszulja magát. Néhány kialvatlan éjszakát még átvészel a szervezet, de ha rendszeressé válik a rossz alvás, az előbb-utóbb fizikai és lelki megbetegedéshez vezet.


A bőrmegújító bambusz jótékony hatásai

2022. március 28.

Fotó: pixabay.com

A bambusz nemcsak egzotikus hangulatú kertek dísze vagy különféle célokra iparilag jól felhasználható növény, hanem napjaink biokozmetikai termékekeinek hatékony alapanyaga is lehet. A bambuszpor, egyéb kivonat elsősorban bőrvédő és regeneráló tulajdonsága miatt arckrémekben, testápolókban használatos, de haj- és körömápoló, valamint smink-készítmények adalékaként is egyre nagyobb teret nyer.

Eredetileg Kínából származik ez a perjefélék családjába tartozó növény, a bambusz, de elterjedt egész Ázsiában, különösen Japánban, sőt még az amerikai kontinensen is. A bambuszfa több méternyire magasodhat, miközben nagyon gyorsan növekszik (fajtól és az éghajlati viszonyoktól függően napi egy métert is gyarapodhat), akár 3000 méterrel a tengerszint felett, olyannyira, hogy még a Himalájában is jelen van.

A bambusz egyik előnye, hogy minden éghajlaton, trópusi, szubtrópusi és mérsékelt égövben is képes megmaradni, így hazánkban is ültethető. Egyúttal kivételes erőforrás, mert 35%-kal több oxigént szabadít fel a légkörben, mint más fák. Többfunkciós növény, amelyet mind díszítő jellege, mind erőssége miatt használnak., de az alkalmazási spektrum egyre szélesebb.

Az üreges felépítésű, könnyű, rugalmas szárakat az építőiparban is jól hasznosítják (pl. állványzat készítésére). A bambusz fiatal hajtása (bambuszrügy) ehető, az ázsiai konyha egyik kedvenc alapanyaga. A szárát alkotó rostokat  a ruhagyártás szálasanyagként hasznosítja. 

Többek közt a koreai gyógyszerkönyvek e hagyományos összetevője napjainkra a natúrkozmetikumok értékes alapanyagát is jelenti. A bambusz antioxidánsokban gazdag, ezért képes felvenni a harcot a bőrt károsító szabadgyökökkel szemben. Így kivonat vagy por alakban elsősorban bőrvédő és a bőrt megújító készítmények, púderek, smink termékek, de hajápolók, maszkok, egyéb kozmetikai szerek alkotórészeként is egyre gyakrabban találkozhatunk vele.

A zsíros és normál bőrt mattító hatás

A bambusz törzsének belsejében található nedveket begyűjtik, kiszárítják, és porrá alakítják, melynek szemcsemérete határozza meg különféle jó tulajdonságait. Egyebek mellett a por állagú smink készítmények számára kiváló alap lehet- Ha a por finom szemcsés, bőrfeszesítő, lágyító és izzadást elnyelő tulajdonságokkal rendelkezik. Krémekben, emulziókban, smink készítményekben vagy púder formájú dezodorokba selymes, bársonyos tapintást kölcsönöz a bőrnek. 

A kivonatot tartalmazó készítmény jót tesz a zsíros típusú, fokozott a faggyútermelésre hajlamos, könnyen fénylő bőrnek, mivel eltávolítja a felesleges faggyút. Így az arcon alkalmazott smink termék, gél, krém adalékaként a bambusz matt hatást biztosít.

Tisztító tulajdonság

A bambusz törzsből nyert bambuszkivonatot különböző készítményekben hidratáló hatásáért, bőrtisztító képességéért, valamint a pattanásokért felelős Cutibacterium acnes baktériumok elleni gyógyírként is használják. Franciaországban pl. egy Bambusa vulgaris nevű bambuszfajból készítenek kivonatot (többek közt erre a célra), mely fajta vadon nő a dél-keleti területeken. A növény megőrzése és az erőforrások kimerülésének elkerülése érdekében a töveket kézzel szedik, legalább egy éves növekedés után.


Tippek a testedzés ösztönzésére

2022. március 27.

Fotó: gettyimages.com

Tudjuk, hogy a rendszeres testmozgás fontos és egészséges, de mégis sokszor nem érzünk kedvet vagy erőt hozzá, máskor különféle ürügyeket keresünk az elhalasztására. Hiányzik az ösztönző erő.

A rendszeres edzés elősegíti testilelki jóllétünket. A testmozgás során endorfin (boldogság) hormon termelődik, ami miatt többek közt pozitívabban látjuk a világot, és energikusabbnak érezzük magunkat.

Tervezzük meg időbeosztásunkat

Ha megtervezzük, mikor szakítunk időt a testmozgásra, és a szervezést is elvégezzük, az már felkészülést jelent, elhatározásunk következménye. Ilyenkor nagyobb valószínűséggel fogunk ragaszkodni ahhoz a törekvésünkhöz, hogy az adott héten betartjuk a napi testmozgásra szánt időt.

Gondoljuk át az okokat

Hasznos, ha néhány mondatban lejegyezzük gondolatainkat arról, hogy miért akarunk rendszeresen edzeni, továbbá mit szeretnénk tenni annak érdekében.

A sikeres megvalósítás után tanácsos azt is átgondolnunk, milyen érzéseink kísérik azt – ami hatékony lehet a folytatás szempontjából. Ha úgy érezzük, hogy nem akarjuk abbahagyni teendőinket, vagy túlságosan elfoglaltak vagyunk, és a testedzés csak időpazarlás lenne, vessünk egy pillantást ezekre a jegyzetekre, és hamar más
véleményen leszünk. Az ambíció vagy a végeredmény iránti elkötelezettség olyan napokon segíthet át, amikor a motiváció cserbenhagy minket.

Szakítsunk időt a reggeli testmozgásra

Felkelés után akár egy kis séta, amikor az utcák még csendesek, akár tízperces nyújtó- vagy egyéb tornagyakorlat beiktatása a reggeli elfogyasztása előtt rendkívül hasznos lehet abból a szempontból, hogy könnyebben indítsuk a napot. Sokan azt gondoljuk, hogy nem vagyunk „reggeli emberek”, de ha egy korán reggel végzett, akár csak negyedórás testmozgás rutinná válik, nagy változást hozhat az életünkbe.

Nemcsak azért, mert így energikusabban kezdhetjük a napot, hanem mert más napszakokban is elősegítheti a testedzés és annak rendszeressége iránti igényt. Viszont, ha ezt a reggeli, magunkra fordított időt elmulasztjuk, a tapasztalatok szerint a nap végén már rengeteg okot találunk arra, miért ne eddzünk.


Fáj a lába a magassarkúban? – Ez lehet az oka!

2022. március 14.

Fotó: gettyimages.com

Reggeli lábszármerevséggel leggyakrabban az aktívan sportolók szoktak találkozni, ám lényegében bárkinél előfordulhat lábszárfájdalom, különösképp azoknál, akik főleg magassarkút viselnek. A kellemetlen tünet hátterében gyakran az Achilles-ín problémája áll, mely szerencsére könnyen kezelhető. Dr. Váradi Éva főorvosnőtől, a Fájdalomközpont aktív fájdalomcsillapítás specialistájától többet is megtudhat a problémáról.

Ín: hosszú és sérülékeny

Az Achilles-ín a lábszár izmait a sarokcsonthoz rögzíti, és a lábfej lefeszítésében, lábujjra állásban vesz részt – tehát a járásban, futásban, ugrásban játszik fő szerepet. Mivel ennyire sokat használjuk, esetleg túlerőltetjük, igencsak gyakran sérül. Bár leginkább azoknál okoz problémát, akik rendszeresen sportolnak – pl. futnak –, ám előfordulhat, hogy a magassarkú cipők miatt az ín megrövidül, rugalmatlanná válik, majd gyulladásba kerül, ami nagyfokú fájdalommal jár. Mindezeken kívül okozhatja egy egyszerű rossz mozdulat is, ugyanis ekkor hegszövet keletkezhet a felszínén, ami irritálhatja az ínt körülvevő védőburkot.

Az Achilles-ín gyulladás jelei:

  • reggeli lábszármerevség, nehezített járás
  • sarokfájdalom
  • nyomásérzékenység
  • duzzanat az ín mentén

Ezért nem szabad kihagyni a bemelegítést és a nyújtást

Mivel a környező izmok állapota, edzettsége nagyfokú védelmet jelent az Achilles-ín sérülési ellen, ezért fontos a lábszár megfelelő edzése – akár rendszeres sétával –, valamint sportolás előtti nyújtása, hogy az esetlegesen merevebb izmok ellazuljanak. Ennek hiányában lényegesen könnyebben sérül és kerül gyulladásba az ín – hívja fel a megfelelő bemelegítés fontosságára a figyelmet dr. Váradi Éva főorvosnő, a Fájdalomközpont aktív fájdalomcsillapítás specialistája.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...2...94