Információk, érdekességek

Nagy fájdalmakhoz vezethet a helytelen testtartás

2021. május 16.

A nem megfelelő testtartásból számtalan mozgásszervi probléma adódhat, így nem ritka, amikor kínzó váll-hát-nyak-vagy vállfájdalomban bosszulja meg magát a gyenge izomzat. Dr. Váradi Éva főorvosnővel, a Fájdalomközpont aktív fájdalomcsillapítás specialistájával a hanyag tartásból eredő problémákat és kezelési módjaikat vesszük sorra.

Ezért okoz sok gondot a helytelen testtartás

Amikor valaki görnyedten tartja magát, akkor a teste a normálistól eltérő pózba kerül. Ez természetesen nem marad megtorlatlanul, hiszen a test minden apró izma más-más feladattal és teherbírással rendelkezik. Az izomzat egy egymással pontosan összehangolt rendszer, így ha egy részén valamilyen zavar áll be, úgy az kihat a környező területekre is. Éppen ezért tartásbeli hiba esetén, míg egyes izmokra, izomcsoportokra a kelletésénél kevesebb terhelés jut, addig más részek kénytelenek plusz terhet vállalni, ami egy idő után megbosszulja magát. Ez azért is fontos, mivel a probléma az idő múlásával csak rosszabbodik, mivel az izomzaton kívül az ízületeknél, porckorongoknál, csigolyáknál is gond keletkezhet.

Milyen problémákat okozhat a görnyedt hát?

Hanyag tartás esetén a leggyakoribb panaszok közé a hát/csípő/derék/nyak fájdalma sorolható. Ekkor elsősorban a test különböző részein lévő feszültség miatt megjelenő izomcsomók okozzák a fájdalmat, mivel nyomhatják a környező idegeket. Ezek a csomók egy ördögi kört indítanak el, ugyanis kialakulásuk még nagyobb feszülést eredményez, ami további csomók megjelenéséhez vezethet. A megváltozott viszonyok miatt az ízületek és a porckorongok túlságosan is terheltté válnak, amik elősegíti a kopásos megbetegedések, porckorong sérv, idegbecsípődés létrejöttét.

Így tudja megelőzni a fájdalmat

  • mozogjon rendszeresen, erősítse hát-és hasizmait
  • számítógép használat közben is ügyeljen az egyenes tartásra
  • amennyiben ülés közben nehezére esik magát kihúzni, használjon szék helyett fittball-t

Aromaterápiával a fülgyulladások és az arcüreggyulladás ellen!

2021. március 27.

Megelőzhető a fölszúrás és akár az antibiotikummal történő kezelés is! A fülgyulladás nagyon kezdetleges fázisában pusztán az illóolajokkal is csodát lehet tenni. Ha már fáj és esetleg dugulás érzet, vagy erős orrfolyás is társul akkor néhány természetes melegítési móddal kell társítani az illatokat és gyors gyógyulásnak indul a folyamat. Megelőzhető a felszúrás is és az antibiotikummal történő kezelés.  

Az orvostudomány igazolt kutatási anyagai alapján bizonyított tény, hogy a sóoldatos öblítés hatására gyorsul a gyógyulás és kevesebb a visszaesés kockázata. Az ayurvéda tudománya pedig már régóta alkalmazza ezt a technikát.

Illóolajok
Bázis + illóolaj keverékét a fül köré kenegetve hihetetlen gyógyulás történhet, főleg ha melegítjük is a beteg területet. Hozzávalók: Bázis olaj, ami lehet, mandula, szezámolaj, vagy hidegen sajtolt napraforgó esetleg olívaolaj. Ezek valamelyikéből kimérünk 1,5 dl-t és 2 csepp kamilla illóolajat egy csepp grapefruit illóolajat és 2 csepp teafa olajat plusz 4 csepp levendulát adunk hozzá, majd alaposan összerázzuk. Ezzel az olajjal naponta három – négy alkalommal bekenjük a fül környékét a járatokat, de nem csepegtetünk a fülbe, csak fültisztító pálcikával masszírozzuk be az érintett területeket.

Ha már fáj a fül vagy zúg is, akkor mindenképp a kezelés után tegyünk a fülre meleget. Ez lehet a régen bevált meleg só, vagy fülmelegítő gyógysapka (kiváló magyar találmány, amit egy fül–orr–gégész orvosokból álló csapat fejlesztett ki), esetleg infralámpa. A sópárnát, úgy lehet elkészíteni, hogy egy zokniba vagy kisebb darab ruhába, beleöntjük a sót és mikrohullámú sütőben vagy serpenyőben felmelegítjük és kb. 40 Celsius fokosan helyezzük a fülünkre. Naponta 4-5 alkalommal, 15-20 percig maradjon a fülön. Jótékony hatását szakirodalmi adatok is alátámasztják.

Ez a módszer az arcüreggyulladáson is segít.
A folyamatosan visszatérő náthás tünetek későbbi szövődményeinek kialakulását fontos megelőzni. Az orr higiénia, fogalma lassan kezd beszűrődni a köztudatba. Az Archives of Otolaryngology nevű orvosi szaklapban megjelent cseh tanulmány szerint az orrüreg sóoldatos öblögetése jelentősen csökkenti a náthás tüneteket, és azok kiújulásának esélyét.

Az ayurvéda már évtizedek óta alkalmazza ezt a technikát. A jógában minden reggeli higiénéhez hozzátartozik az orröblítés is, ugyanúgy, mint a fogmosás.


Küzdjük le az időjárás-változásra fokozódó ízületi fájdalmat

2021. március 07.

Fotó: 123rf.com

A késő nyári időjárásból hirtelen hideg, nedves, ősziesre forduló idő nem kíméli a szervezetet. Sokan nehezen kezelik az időjárás változást, mert ez komoly testi fájdalmakat okozhat, többek között felerősítheti a meglévő ízületi problémákat is. Milyen segítség létezik ilyen fájdalmak esetén? Dr. Arnold Dénes Arnold, a Fájdalomközpont fájdalomspecialistájának tanácsai segíthetnek a fájdalom leküzdésében.

Milyen fájdalmakat okozhat az időjárás megváltozása?

Amikor idősebb emberek arra panaszkodnak, hogy fájnak az ízületeik, mert lehűlt az idő, többnyire igazuk van. Ha a hőmérséklet melegből hidegbe fordul át, akkor sokak szervezete azt fejfájással, vagy különböző ízületi fájdalmakkal jelzi. Ami talán a leggyakrabban előforduló panasz, az a hát, a derék, a nyak környékének fájdalmai. Az időjárás-változás valóban hatással lehet a krónikus fájdalomra, különösen az ízületi fájdalomra, és ezt a tényt maguk a páciensek, és a krónikus ízületi fájdalmakkal foglalkozó szakorvosok tapasztalatai is megerősítik szerte a világon.

Miért “fáj”, ha változik az időjárás?

A szakértők között nincs teljes egyetértés abban, hogy hogyan befolyásolja az időjárás a fájdalmat. A háttérben az állhat, hogy a magasabb páratartalom következtében csökken a légköri nyomás. A rossz időt megelőző csökkenő nyomással egy időben, az a levegőnyomás is kevesebb lesz, amely a testünket éri. Ennek következtében a szövetek enyhén megduzzadnak, és ezek a megnőtt térfogatú szövetek irritálhatják az ízületeket. A hőmérséklet csökkenésével a helyzet általában csak rosszabbodik, a nyirkos hideg csak még inkább súlyosbítja a fájdalmakat, hiszen az izmok, szalagok és az ízületek még merevebbé válhatnak.


Sakkban tartja a vérnyomást a délutáni szunyókálás

2021. március 02.

A napi rendszerességgel szunyókálók vérnyomása észrevehetően csökken azokéhoz képest, akik nem élvezhetik a délutáni szieszta előnyeit – állapították meg görög kutatók, akik az Amerikai Kardiológusok Társasága 68. éves tudományos tanácskozásán mutatták be tanulmányukat.

Woman sleeping on the sofa“A délutáni alvás, úgy tűnik, ugyanolyan mértékben csökkenti a vérnyomást, mint más életmódváltoztatások. Például a só- és az alkoholfogyasztás mérséklése csökkentése 3-5 higanymilliméterrel csökkenti a vérnyomást” – idézte Manolis Kallistratos kardiológust, a voulai Asklepieion Általános Kórház kardiológusát, a tanulmány társszerzőjét a Science Daily tudományos hírportál.

A kis dózisú vérnyomáscsökkentők általában 5-7 higanymilliméterrel csökkentik a vérnyomás szintjét – tette hozzá magyarázatként.

A rendszeres délutáni szieszta mintegy 5 higanymilliméterrel csökkentette a vérnyomást, ami a kutatók szerint azonos a más ismert vérnyomáscsökkentő beavatkozásokkal. Ráadásul minden 60 percnyi napközbeni alvás 3 higanymilliméterrel csökkentette a vérnyomást.

“Ez a felfedezés fontos, mert egy 2 higanymilliméteres csökkenés a vérnyomásban 10 százalékkal csökkentheti a szív- és érrendszer események, mint például a szívroham kockázatát” – mondta Kallistratos.

Megfigyelésünk alapján, ha valaki megteheti azt, hogy rendszeresen szunyókál, az a magas vérnyomásra is előnyös hatással van. A sziesztát könnyen be lehet illeszteni az életmódba, nem jár semmilyen költséggel” – hangoztatta.


8 ok, ami ízületi fájdalomhoz vezethet

2021. február 27.

A hüvelykujjunktól a térdünkig okozhatnak ízületi fájdalmakat az életmódunk egyes elemei. Dr. Selyem Réka, a FájdalomKözpont reumatológusa szerint nem csak az orvosi kezelés, de a tudatosság is fontos.

Fotó: 123rf.comMilyen szokásaink okozhat ízületi fájdalmat?

Túl sok mobilozás, számítógép használat
SMS-ujjnak is nevezik azt a fájdalmas gyulladást, ami a hüvelykujjat érinti, a túl sokáig tartó természetellenes pozíció miatt. A folytonos telefonhasználat ráadásul nem csak az ujjaknak, de a nyaknak és a vállaknak is árthat, ugyanis lefelé nézéssel jár. Ez a tartás pedig nagy terhet ró az izmokra, vagyis egy idő után garantálható a fájdalom. Hasonló túlterhelést jelent a számítógép használat is, amelyhez hozzájárulhatnak a nem ergonomikus irodai körülmények is.

Rendszeres magas sarkú viselés
Minél magasabb a cipő sarka, annál nagyobb teher nehezedik a lábujjakra és annál nagyobb izommunkára van szükség, hogy egyenesen tartsuk a térdet – ugyanis a térdre ilyenkor többszörös terhelés jut. Ez pedig nem csak ízületi fájdalomhoz vezethet, de tartós használat során hozzájárul a porckopás kialakulásához is.

Lenem adott túlsúly
Könnyű belátni, hogy minél több túlsúlyt cipelünk, annál nagyobb terhet helyezünk az ízületeinkre. Minden plusz kiló megnehezíti a térd, a csípő, a lábfejek, a hát munkáját. Az elhízás ráadásul nem csak a fájdalom, de a gyulladások rizikófaktora is.

Túl nehéz táska
Legyen szó megpakolt női táskáról vagy iskolatáskáról, a túl nagy súly komoly terhet jelent a vállaknak és a nyaknak, ami már rövidtávon is fájdalmat okoz. Külön kockázati tényező, ha féloldalas a terhelés és csak az egyik vállunkat húzza a súly, hiszen ez túlfeszítheti az izmokat és megbontja a természetes egyensúlyt.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...2...125