Információk, érdekességek

Az ülő életmódtól a rendszeres testmozgásig

2022. augusztus 06.

Fotó: 123rf.com

Általában nem könnyű a mozgásszegény vagy ülő életmódból a fizikai aktivitás rendszeres gyakorlása felé elmozdulni. Mindenekelőtt meg kell találnunk a motivációt,  azután ajánlott, hogy lassan és fokozatosan kezdjünk hozzá.

5 jó tanács a rendszeres testmozgás/sportolás megkezdéséhez – vagy folytatásához – és a kitartáshoz:

1. Testmozgás a mindennapokban

Már azzal is jót teszünk magunknak, ha változtatunk rossz szokásainkon, ami a testmozgást illeti. Pl. nem autózunk a munkahelyünkre, hanem egy megállóval hamarabb szállunk ki a metróból, buszból vagy egyéb közjárműből; nem használjuk a liftet vagy a mozgólépcsőt, ha egy-két emeletet kell megmásznunk; gyalog menjünk vásárolni, ha nem kell cipekedünk stb. (Az utóbbi esetben ugyanis a nehéz szatyrok, csomagok ismételt hordozása káros lehet a szív- és érrendszer egészségére, sőt, még szívritmus zavart is előidézhet.)

Ha ülőmunkát végzünk, javasolt, hogy minden órában álljunk fel, legalább pár perce, egy kicsit megmozgatni a tagjainkat. (Szükség esetén állítsunk be hozzá figyelmeztető jelzést a mobiltelefonunkon). Hazaérve végezzünk hosszabb testmozgást, nem leszünk tőle fáradtabbak, sőt, ellenkezőleg! Minden számít: kipakolni, amit várásoltunk (ha mégis autóval  mentünk, valószínűleg nagyobb mennyiségről van szól), porszívózni, vasalni, teregetni, vagy akár füvet nyírni, ha van kert. De természetesen még jobb sétálni, gyalogolni vagy labdázni, tollaslabdázni, futni a gyerekekkel.

2. Rutin kialakítása

Ami a legfontosabb: a a rendszeresség, mert a fizikai aktivitás jótékony hatása csak 24 órán át tart … Amellett az idő múlásával ez a fizikai tevékenység nem járhat túl sok korlátozással (pontos időbeosztás, odautazás, felszerelés összekészítése stb.), különben azt kockáztatjuk, hogy megunjuk, és hamar abbahagyjuk… Gyakran előnyösebb beiratkozni egy sportklubba vagy sportegyesületbe, nemcsak az irányításért vagy a társaságért, hanem mert biztosabban tehetünk szert rutinra. 


3 tipp a nyaralás utáni depresszió elkerülésére

2022. július 23.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.A nyaralást követő időszak megélése sokunk számára jelenthet nehézséget. A szabadság és önfeledt jókedv napjai után a hétköznapokba való visszatérés akár nyaralás utáni depressziót is okozhat. Lássunk most néhány tippet ennek elkerülésére!  

1. Tedd az élményeket a múltad részévé!

A nyaralás során megéltek felidézése természetes folyamat. A bőröndök kipakolása, a szuvenírek ajándékozása, az élménybeszámoló mesélése, a fotórendezgetés, az új receptek kipróbálása, a nyaralás vagy utazás során hallgatott zenék megkeresése, mind részét jelentik annak a folyamatnak, melynek során az új élményeink a múltunk már létező képkocái között végre megtalálják a saját helyüket. Időt és teret kell tehát erre hagyni. Fontos lépés annak tudatosítása, hogy a nyaralás során megtapasztaltak által gazdagabbá váltunk.

2. Találd meg az egyensúlyt a jelenben!

Az új élmények ideális esetben beemelhetők a hétköznapokba. A nyaralás során feltöltődött energiaszint segíthet abban, hogy újra fel tudjuk venni a ritmus. A pihent test és szellem hatékonyabban működik. Nőhet a figyelmi és teherbíró képesség, újító gondolatok, megoldások születhetnek, valamint javulhat a teljesítmény.

Fontos, hogy ezt a helyzetet tartósan fenn tudjuk tartani. Épp ezért érdemes időt és teret hagyni a rendszeres testmozgásra, a szellemi kihívást jelentő beszélgetésekre, játékokra, nevetésre, a számunkra fontos személyekkel való találkozásra, a kikapcsolódásra, a szórakoztató programok beépítésére a mindennapokba.


A magnéziumhiány az izomgörcsök okozója lehet

2022. július 16.

Fotó: 123rf.com

Az egészségesebb életmód felé menetelve ma már egyre több férfi kezd valamilyen rendszeres mozgásba, ami nagyon jót tesz a termékenységüknek is – legalábbis egy bizonyos pontig. A sport ugyanis bár nagyon egészséges, sokszor rámutat olyan tápanyagok hiányára, melyek a termékenység fenntartásában – ezen keresztül a hormonrendszer egyensúlyának fenntartásában – is komoly szerepet játszanak.

A témában Ratkó Tünde termékenységi szakember, szülésznő van a segítségünkre.

A sport és a tápanyagok

Amikor valaki felhagy a mozgásszegény életmóddal és sportolni kezd, akkor ráébred, hogy ez mennyire sok energiát ad, azon túl, hogy a testet is tónusosra formálja. Azonban egy jellemző problémába is belefut szinte minden férfi, aki rendszeresen mozogni kezd az inaktivitás után, ez pedig az izomgörcs.

Kellemetlen, fájdalmas és látványra sem éppen bíztató, hátterében pedig nem az áll, hogy egyszerre túl sokat csináltunk. Illetve többnyire nem erről van szó, mivel az izomzatunk a túlzott megterhelést inkább később, izomláz formájában szokta megbosszulni. A görcsök hátterében a legtöbbször a magnéziumhiány húzódik meg, ami jól ismert tény, éppen, éppen ezért sokan szednek is magnéziumot. A gond ennek ellenére rendszeresen visszatér…

Hasznosulás

Ahhoz, hogy a bevitt anyagokat a szervezet képes legyen beépíteni egy sor átalakításon kell átesniük.  A magnézium rendszerint szervetlen kötésben kerül a szervezetbe, így nagyon sok energiába kerül, míg hasznosítható formára variálja azt a test. Ha azonban szerves, biológiailag aktív formában visszük be (magnézium-citrát), akkor a hasznosulási arány akár 80%-kal is javul – ez egyébként minden szerves kötésben bevitt anyag esetében igaz. Szerves kötésben a testnek kevesebb energiát kell fordítani az átalakításokra, vagyis lényegesen nagyobb arányban képes hasznosítani az adott anyagot is – mondja Ratkó Tünde.

Ez azonban még mindig nem elég. Ahhoz, hogy a magnézium valóban megfelelő arányban hasznosulhasson, és a szervezet magnéziumigénye – illetve a hiányállapot megszűntetése, melyre a görcsök is rámutatnak – megfelelően legyen kielégítve olyan anyagokkal érdemes egyszerre bevinni, melyek támogatják a hasznosulását. A B6-vitamin ilyen funkcióját jól ismerjük, de mellette a kalcium, a D-vitamin, az E-vitamin és a C-vitamin is igen fontos tényezői a hasznosulásnak. Éppen ezért, amikor kiválasztjuk a megfelelő vitaminkészítményt a magnézium pótlására, akkor tartsuk szem előtt, hogy magnézium-citrát formában legyen jelen az anyag (illetve a lehető legtöbb anyag szerves kötésben, -citrát és -glükonát formában legyen), valamint azt, hogy megfelelően komplex, sok összetevős legyen a készítmény.


D-vitaminnal a köhögés ellen

2022. július 06.

A felső légúti megbetegedések elleni és az influenzajárványra való felkészülésben is nagy segítség, ha a szülők ügyelnek gyerekeik megfelelő D-vitamin ellátottságára. A napfényvitamin ráadásul az első években az immunrendszer védekezőképességének kialakításában is kulcsszerepet játszik.

Fotó: gettyimages.comTúl kevés D-vitaminhoz jutnak a kicsik

Kisebb eséllyel fertőződnek meg influenzával, illetve könnyebben vészelik át a betegségeket a megfelelő D-vitamin szinttel rendelkező gyerekek. D-vitamin hiány esetén a fertőző légúti megbetegedések is lényegesen gyakoribbak. A szakemberek becslése szerint Magyarországon a gyermekek normál étkezésük során az ajánlott D-vitamin kevesebb mint 2-4 százalékához jutnak hozzá, télen ráadásul a D-vitamin képzés másik alapvető forrása, a napfény mennyisége is elégtelen.

A légzőszervi megbetegedések hátterében is állhat D-vitamin-hiány

Több kutatási eredmény is alátámasztja, hogy a napfényvitaminnak is nevezett D-vitamin az első életévekben kulcsszerepet játszik az immunrendszer védekezőképességének kialakításában. Egy amerikai vizsgálat (amelyet a Massachusetts General Hospital vezető kutatói végeztek) során a szakemberek arra jutottak, hogy az újszülöttek D-vitamin szintje befolyásolja mind a gyermekkori légzőrendszeri megbetegedések, mind pedig a kora gyermekkori asztmás légzés előfordulásának valószínűségét és gyakoriságát.

– Ebben az időszakban minden évben jelentősen megnő a felsőlégúti megbetegedések száma a kisgyerekek körében, idén is ezt tapasztalom. Télen fokozottan kell figyelni az immunrendszer erősítésére. Különösen jellemző ez az anyatejes táplálásról leváló kisgyermekek esetében – mondja Dr. Király Balázs házi gyermekorvos, a Felelős Szülők Iskolájának egyik szakértője. Szerinte a megfelelő vitaminellátottság – különösen a napfényvitaminnak is nevezett D-vitamin – fontos szerepet játszik a téli megbetegedések elkerülésében is.


Hogyan előzzük meg a képernyőn lógást a gyerekeknél a nyaraláson?

2022. július 01.

Képforrás: Canva Pro adatbázis."Ott vagyunk már?" - a jól ismert mondat nemcsak Shreket borította ki, amikor a Szamár huszonötödször is feltette a kérdést, hanem a szülők rémálma is egy hosszabb vagy akár egy rövidebb utazás során. A gyerekeknek valóban megterhelő akár már egy 2-3 órás autózás, vonatozás, de még a repülés is. A nyári szabadságok előtt érdemes felkészülni, hogy milyen játékokat szerezzünk be, amivel az egész család jól szórakozhat.  

Nem is szükséges rögtön a játékboltba szaladni, mert számtalan olyan játék van, amit minden felnőtt jól ismer, csak át kell adni a gyerekeknek. Vágó Erika játékszakértő szerint mindig arra kell helyezni a hangsúlyt, hogy bármilyen játékot találunk, a gyerekek új élményt kapjanak tőle.


„Nagy kedvenc a barkochba, különösen jó családtagokkal és olyan tárgyakkal játszani, amik a kocsiban találhatóak. De a kő-papír-olló játék vagy a szólánc is népszerű, ennek az a lényege, hogy mindig az adott szó utolsó betűjével kell mondani a következő szót. A „fekete, fehér, igen, nem” játék is már-már klasszikus, ráadásul könnyűnek tűnik, de ez csak a látszat. Ha autóval utazunk, akkor érdemes megtanulni az autók márkajelzéseit. Lehet pl. autó bingót játszani: ki talál hamarabb egy Opelt, Suzukit vagy BMW-t? A mesekitalálást is élvezhetik, sőt, játszhatja az egész család. Ilyenkor az első játékos mond egy mondatot, a következő folytatja, és így tovább, így közösen alkot meg a család egy új mesét” – mondta a tanácsait Vágó Erika.

A kicsiknek az érzékfejlesztő játékok se maradjanak otthon

A legnehezebb feladat a legkisebb korosztály figyelmét lekötni, de Erika szerint erre is van megoldás.
„1-2 éves korig még tényleg az a szempont, hogy valamit megnyomjanak, meghúzzanak, bedobjanak, kivegyenek, tekerjenek, csavarjanak. Őket még ezek érdeklik, na meg, hogy amivel játszanak, az villogjon és hangot adjon ki. Az ilyen interaktív játékok nagyon sok érzéket fejlesztenek, a kézügyességtől, a hallásig. Az érzékfejlesztő játékok használata akár 3-4 éves korig is kitolódhat, nagyon hasznos, ha már a tanulást is segíteni tudja.”

Érdemes több típusú játékot beszerezni

Kicsit tovább haladva a korosztállyal a mozaikkészítő és matricás játékok a kedveltek. Utóbbi előnye, hogy sok matricás játék már úgy van elkészítve, hogy többször át lehet ragasztani, így sokáig játszható. A nagyobbak pedig már a Rubik-kockán túl is tudnak logikai utazós játékokból választani.

További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...2...137