Információk, érdekességek

Kamilla, az évezredes gyógyító növény

2022. december 03.

Fotó: pixabay.com

A kamilla, más néven orvosi székfű az egyik legváltozatosabban felhasználható gyógynövény. Már az ókori görög és római orvosok is használták. Napjainkban a kamillát alkalmazzák kozmetikai célból, valamint gyógy- és élelmiszernövényként egyaránt.

Az alföld meghatározott területeiről kézi erővel begyűjtött, vadon termő kamilla 2015 óta hungarikumnak minősül. A növényt a Magyar gyógyszerésztudományi Társaság gyógynövény szakosztálya 2016-ban az év gyógynövényének választotta.

A kamillát hagyományosan emésztési panaszok kezelésére, megfázásos tünetek enyhítésére, valamint bőrbetegségek esetén használták és használják napjainkban is. A kamilla hatóanyagai között víz- és zsíroldékony anyagok egyaránt megtalálhatók.

A vízoldékony természetű anyagok (flavonoidok, poliszacharidok) a házilag készített kamillateába is kioldódnak. A virágzat illóolaját zsíroldékony vegyületek alkotják. A kamilla évezredes gyógyászati felhasználását számos modern vizsgálat is igazolta. Ezen tanulmányok során bizonyítást nyert a kamilla külsőleges és belsőleges felhasználása.

A kamillatea a megfázásos tünetek csökkentésén túl az enyhe alvászavarok enyhítésére is alkalmazható. A növényből készült forrázat fogyasztása gyomorfekély és -hurut esetén is kifejezetten előnyös lehet, mivel a kamillában található anyagok csökkentik a gyomornedv elválasztását és a gyomor-bél nyálkahártya gyulladását. A görcsoldó hatású tartalomanyagainak köszönhetően a kamilla enyhíti a bélgörcsöket is.

Kamillatea készítése: 3 g virágzatot 150ml forrásban lévő vízzel kell leforrázni, majd 5-10 perc után leszűrni.


Szavazások

Ön figyelembe veszi-e a hold állását a hétköznapi életben?

Aktív: 2022. október 30. - 2022. december 04.

Az életem szerves része a holdnaptár.
A szépségápolásnál használom.
A kertészkedésnél használom.
Igen, ha orvoshoz megyek.
Nem is tudtam, hogy bármit befolyásol a hold.
Nem érdekel, nem foglalkozom vele.


szavazatok száma: 128
Szavazni 1 órán belül egy gépről csak egy alkalommal lehet.

Szavazok Lezárt szavazások

Stresszkezelés 3 lépésben

2022. december 02.

Manapság a stressz mindenki életében jelen van. Ez pedig nem más, mint a szervezetünk válasza bizonyos ingerekre. Ez az inger lehet egy fontos vizsga az egyetemen, egy állásinterjú, egy új projekt, de egyre többször a magánéletünkben is előfordulhatnak stresszes helyzetek.  

Ezeknek mindenki ismeri a negatív hatásait. Csak hogy néhányat említsek, ilyen a fáradékonyság, ingerlékenység, álmatlanság. De ezeknél súlyosabb következményei is vannak az állandó stressznek, ezért mindenképpen kezelnünk kell ezeket a nehéz helyzeteket.

Szerencsére van rá megoldás! Most csupán három olyan dolgot említek, amik segítségével szinte azonnal érezni lehet majd a változást.

1. Testmozgás
A stressz levezetésének egyik leghatékonyabb módja a testmozgás! Ideje kipróbálni több sportot is, hogy rájöjj, mi az, amiben tényleg örömödet leled, és ki tudsz kapcsolni. A jóga a legjobb stresszkezelő sportok közé tartozik. De ha úgy érzed valami dimanikusabbra vágysz, próbáld ki az aerobicot vagy a zumbát. Bármit, amihez kedvet érzel. És hidd el, már az első alkalom után érezhetően jobb kedved lesz, és este biztosan jobban is fogsz aludni.

Az is nagyon fontos, ha valaki irodai ülőmunkát végez, hogy nap során is többször álljunk fel vagy akár ülve mozgassuk át kicsit a vállunkat és a nyakunkat, ezáltal napközben is nyugodtabbá, felszabadultabbá válhatunk.

2. Gyógyteák
Nagyon hatékony megoldást nyújthatnak stressz ellen a gyógynövények, gyógyteák is. Az ismert kamilla és citromfű mellett, az egyre népszerűbb levendula és a macskagyökér is mind nyugtató hatásúak.

3. Vitaminok
Gyakran akár egyetlen ásványi anyag hiánya az oka lehet annak, hogy ingerlékenyebbek, feszültek vagyunk. A stressz csökkenti a magnéziumszintünket, ezt pedig pótolnunk kell, hiszen a magnézium nemcsak az izmok és az idegrendszerünk működéséhez, a fogak és csontok felépítéséhez is nélkülözhetetlen.


Tegyük meg a 6 legfontosabb lépést önmagunkért!

2022. december 02.

Érdemes elgondolkodni azon, hogy napjainkban egyre több betegség hátterében fedezik fel a helytelen életmód jelentőségét. Dr. Vernes Réka, az Életmód Orvosi Központ orvosa a legfontosabb lépésekre hívta fel a figyelmet, amelyeket az egészségünkért tehetünk.

A fotó illusztráció: pixabay.comSok betegségünk alapja a helytelen életmód

Az Európai Bizottság által 2017-ben kiadott egészségügyi országprofil adataiból kiderül, hogy hazánkban a születéskor várható élettartam – bár emelkedik, de – közel 5 évvel elmarad az európai átlagtól. 2014-ben a felnőttek több, mint negyede dohányzott, egyötödük pedig túlsúlyos volt. Magyarországon a szív- és érrendszeri betegségek jelentik továbbra is a fő halálozási okot a nők és a férfiak körében egyaránt. 2014-ben ezek a betegségek okozták a nők közt az összes haláleset 55%-át, férfiaknál a 45%-át.

Hazánkban a szív- és érrendszeri betegségek által okozott halálozások (standardizált) arányszáma 2014-ben több mint kétszerese volt az uniós átlagnak, ami leginkább a dohányzás és az elhízás magasabb előfordulási gyakoriságának, valamint az ezen állapotok miatti kórházi kezeléseket követő magasabb halálozási arányszámoknak volt tulajdonítható. A másik vezető halálok a rák, 2014-ben közel 15 ezer nő és 18 ezer férfi halt meg daganatos betegségben.

– Köztudott, hogy a mozgásszegény életmód, az egészségtelen táplálkozás, a dohányzás, a fokozott stressz, a légszennyezés és egyéb életmód tényezők kiemelkedő szerepet játszanak számos betegség kifejlődésében és az állapot romlásában. Kutatások alapján ilyen betegségek a diabétesz, bizonyos daganatfajták, az érelmeszesedés, a magas vérnyomás, az elhízás, a szívinfarktus, az agyvérzés, a csontritkulás, az allergia és az asztma. Vagyis döntő jelentőségű, hogy felismerjük: magunk is rengeteget tehetünk az egészségünkért – hangsúlyozza Vernes doktornő.

A legfontosabb teendők önmagunkért

Rendszeres fizikai aktivitás
Heti legalább 150 perc közepes intenzitású kardio mozgás szükséges az egészség megőrzéséhez, ez napi 20-30 perc aktív mozgást jelent. Ezen felül felnőtteknél 2×30 perc izomerő-növelés is ajánlott, amelyről az utóbbi kutatások kimutatták, hogy önmagában is csökkenti a cukorbetegség rizikóját. De még az ennél kevesebb mozgás is hasznos, összehasonlítva a mozgásszegény életmóddal.

Egészséges étkezés

A legtöbb szakértő általánosságban a mediterrán vagy DASH diétát ajánlja, mint az egészség megtartásának egyik alapvető eszközét. Ennek alapja a napi 4-6 étkezés, a növényi alapú táplálkozás, a magas rost tartalmú gabonák, fehér húsok, halak előtérbe helyezésével. Kerülendőek a magas zsír-, só- és cukor-tartalmú élelmiszerek, miközben javasolt naponta 2-2,5 liter vizet magunkhoz venni.