


Információk, érdekességek
Itt a jó idő, a gyerekeket alig lehet becsalni a játszótérről
2016. április 15.
Sok szülőnek nehézséget okoz, hogy a jó idő miatt a gyermekével meg kell küzdenie azért, hogy a gyermek a tanév elején elkezdett foglalkozást ebben a jó időben is folytassa. Jól fejlődő gyermeknél én is a szabadban, változatos mozgással töltött programok híve vagyok. Ha lehet, még a játszótereket is váltogatom gyermekemmel, hogy a lehető legtöbb helyzetben kipróbálja magát, meg tudjon oldani váratlan helyzeteket, különböző mozgásos tapasztalatokat szerezzen.
Azoknál a gyermekeknél viszont, akiknél a szenzomotoros tornát terápiaként végezzük (például: mozgáskoordinációs probléma, figyelemzavar, megkésett beszédfejlődés, megkésett mozgásfejlődés), semmiképpen sem tartom jó szülői döntésnek, hogy engednek a gyermek akaratának, s a nyugalom kedvéért ráhagyják a döntést, hiszen az ő esetükben nem biztos, hogy elegendő a játszótéren való játék.
A megkésett mozgásfejlődésű, vagy túl óvatos, bátortalan gyermekek például a játszótéren is sokszor hárítják azokat a játékokat, amikben nem ügyesek, nem akarnak kudarcélményt, nagy valószínűség szerint félnek is, inkább meg sem próbálnak egy-egy helyzetet.
Biztos láttunk már olyan gyerekeket, akik olyan jól elvannak a homokozóban, nincs velük gond, anyának nem kell izgulni, hogy honnan esik le, hiszen meg sem próbálja.
Labdás gyakorlatokkal a jó jegyekért
2016. április 13.
Szeretnék bemutatni egy konkrét játékpéldát azt elemezve, hogy milyen képességeket sajátít el az a gyermek, aki meg tudja oldani. A feladat a következő: A gyermek páros kézzel fog egy labdát. Feldobja, tapsol, elkapja, pattintja, tapsol, elkapja. Most kimondottan abból a szempontból szeretném megvilágítani, hogy mit fog ebből az iskolában profitálni.
Először is javul a szem-kéz koordinációja, hiszen a sikeres megoldáshoz végig néznie kell a kezét, és a labdát. Ez a szemmel követés kell az író mozgáshoz is, hiszen a szemünkkel tartósan követnünk kell a kezünket.
A könnyed kivitelezés csak laza csuklómozdulattal lehetséges, ezáltal javul a gyermekünk finommotorikája. Ettől az írást is könnyebbnek éli meg, mint azok a gyermekek, akik nagyon merev, görcsös kézzel tartják a ceruzát. Sokkal később fárad el a kezük, ezáltal nem okoz nehézséget az írás kivitelezése.
A két kezes együttmozgás egyszerre dolgoztatja mindkét agyféltekéjét. Gyermekkorban az a jó, ha a gyermek minkét oldala ügyes, s a kezek, lábak használatával az ellenkező oldali agyféltekét dolgoztatják.
Pozitív szülői magatartás – boldog gyermekkor
2016. április 10.
Mindig nyugodt hangon, türelmesen beszélni és viselkedni gyerekeinkkel, pozitív életérzést sugározni feléjük, hogy boldogságban, kellemes légkörben nőjenek fel… Utópia lenne? Inkább kihívás, mellyel könnyebb megbirkózni a pozitív pszichológia tanításai segítségével. Ennek lényege olyan módszerek, életszemlélet és viselkedési formák alkalmazása, melyek révén a legtöbbünk – esetünkben a gyermek – tartósan boldog lehet.
A pozitív szülői magatartás azon eszközök együttese, melyek lehetővé teszik a szülő számára a gyermeknevelés során adódó nehéz helyzetek könnyebb kezelését, a szülő elé helyezve a gyermek érdekeit, és elősegítve fejlődését, képességei kibontakoztatását. Emellett a nevelési és viselkedési stílusnak meg kell felelnie a gyermek igényeinek az érzelmek – pld. biztonságérzet és a szülőkhöz, családhoz való tartozás érzése – terén. A szülőnek arra kell összpontosítania a nevelés során, hogy bizonyítékát adja szeretetének, toleranciájának, befogadóképességének, együttérzésének, fogékonyságának és támogatásának gyermeke irányában. Természetesen toleráljon és értsen meg olyan érzelmeket is, mint a gyermeki harag, félelem, szomorúság stb. Mindezen szülői tulajdonságok híján a leggyakoribb reakció a gyermek részéről, hogy elnyomja érzéseit.
A pozitív nevelésnek valahol középen kell lennie a tekintélyelvű és a túlzott engedékenységet képviselő módszerek között. Olyan, a nevelés során alkalmazott szabályokat kell felállítania, melyekre elengedhetetlenül szüksége van a gyermeknek fejlődése során, de nem rideg korlátokat jelentenek. A módszereket természetesen gyermekünk életkorához szükséges igazítani.
Ezért lehet veszélyes a D-vitamin-hiány a várandósság alatt
2016. április 06.
A D-vitamin hiánya a várandósság elején majdnem kétszeresére növelheti a gyereknél a szklerózis multiplex (SM) felnőttkori kockázatát egy új amerikai tanulmány szerint.
A Harvard Egyetem kutatói kimutatták, a terhesség korai szakaszában a D-vitamin alacsony szintje 90 százalékkal növelheti a kockázatát annak, hogy a gyereknél szklerózis multiplex alakul ki később – írta a The Daily Telegraph a JAMA Neurology című szaklap friss számában megjelent tanulmányt idézve.
A szklerózis multiplex a központi idegrendszert érintő gyulladásos autoimmun betegség, amely károsítja az idegsejtek védőburkát. A velőshüvely szétesése miatt zavar támad az idegrendszer kommunikációs rendszerében, mozgási és érzékelési zavarokat okozva. Becslések szerint világszerte 2,5 millió ember szenved szklerózis multiplexben.
“Noha eredményeink azt jelzik, hogy a D-vitamin-hiány a terhesség alatt növeli a gyermek SM-kockázatát, arról nincs információnk, hogy a vitaminadag növelése milyen reakciót vált ki. Ehhez nagyobb létszámú tanulmányok szükségesek”– mondta Kassandra Munger, a Harvard közegészségügyi karának munkatársa.
Mi bajuk a kamaszoknak?
2016. április 04.
A serdülőkor számos konfliktust magában hordozó időszak. A kamaszok nem csupán a személyes környezetükkel, a társadalmi elvárásokkal, de önmagukkal is rendre összeütközésbe kerülnek. Bár mindannyian voltunk kamaszok, olykor mégis elfelejtjük, mennyire nehéz is ez a gyermek-, és felnőttkor közti átmeneti periódus. Ahhoz, hogy minél gördülékenyebb lehessen ez az időszak, megértő, támogató közegre van szükség, amihez a felnőtteknek ismerniük kell a kamaszok viselkedésének hátterében álló okokat.
1. Hormonális változások
A kamaszkor beköszöntét bizonyos hormonális változások jelzik, melyek egyrészről a másodlagos nemi jelleg megjelenéséért felelősek, másrészről a hangulatra is aktívan befolyással lehetnek. Olykor a viselkedést is kiszámíthatatlanná tehetik.
Mivel az érzelmek közvetlenül hatnak a viselkedésre, a kamasz gyakran előbb cselekszik, mint gondolkodik. A mérlegelés, a racionális döntés egy érzelmileg túlfűtött helyzetben gyakran még egy felnőttnek is nehézséget okozhat, hát még egy kamasznak, aki éppen most ismerkedik a testi reakcióinak szabályozásával. Legyünk tehát türelmesek!
További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...192193194...293