Információk, érdekességek

Böjti tippek a szervezet nagytakarításához

2020. április 03.

Böjti időszak van, neki is lehet állni a szervezet kipucolásának. Ami télen bespájzolódott, és felesleges, ki vele!  

A böjt jó alkalmat ad a testnek a tavaszi nagytakarításra. Minden háziasszony ismeri, milyen jó érzés túlesni rajta! A szervezet ugyanilyen hálás a kis koplalásért!

Mit tehet az elszánt böjtölni vágyó?

A kúra három fontos eleme: az emésztőrendszer tehermentesítése, fokozott folyadékbevitel, méregtelenítő hatású gyógynövények.

Az emésztőrendszert a belek kiürítésével lehet tehermentesíteni, pl. kitűnő koktél erre a célra 2 evőkanál lenmag 2 dl vízben. Ezután jöhet is másnap az „eredmény”, és a böjt kezdete.

Gyógyszer-szedők orvos tanácsa nélkül komoly diétába ne kezdjenek, de egészségesek is kérjék ki szakember tanácsát, mielőtt nagy fába vágják fejszéjüket.

Általános szabály, hogy a sok folyadékot kell fogyasztani, hiszen azzal távoznak a méreganyagok. A frissen, otthon csavart/préselt zöldséglevek különösen hasznosak: pl. répa, cékla, zeller, és burgonya leve és ezek keveréke. Teaként patikában kapható különféle méregtelenítő és tisztító gyógynövényteák ajánlatosak. A csalán pl. tisztítja a vért, rengeteg vasat tartalmaz.

Fontos továbbá a nyers gyümölcsök fogyasztása, az alma savtartalma például a bél kéményseprője. A koplalás és hagyományos étrend között jó átmenetet jelent a teljes kiőrlésű kenyér, a gabonapelyhek, a cukros édességeket pedig jobb kerülni, vagy mézesre, barna cukrosra cserélni.


Megfejtették, hogy miért olyan büdös a durián

2020. április 03.

Fotó: pixabay.com

A gyümölcsben lévő ritka aminosav, az etionin okozza az ázsiaiak körében közkedvelt durián igen büdös szagát – derítették ki a Müncheni Műszaki Egyetem kutatói.

A duriánt egész Délkelet-Ázsiában fogyasztják. A  gyümölcs húsának igen magas a tápértéke, puha, krémes az állaga és íze kellemesen édes. Nemcsak népszerűségéről, hanem jellegzetes, romlott húsra, rothadó hagymára emlékeztető szagáról is híres, ezért számos ázsiai országban táblák jelzik, hogy fogyasztása tilos a közlekedési járműveken, a liftekben és a szállodákban, és a repülőgépekről is kitiltották.

A müncheni egyetem Leibniz Élelmiszerbiológiai Intézetének tudósai egy korábbi kutatásukban már kimutatták, hogy a gyümölcs igen kellemetlen szaga az etántiol vegyület és származékaiból ered, de nem tudták, hogy miként termeli azt a növény.

Nadine Fischer és Martin Steinhaus legújabb kutatásukban először mutatták ki, hogy az etionin aminosav az előfutára ennek a nagyon kellemetlen szagú vegyületnek. “Amikor a gyümölcs érik, egy növényspecifikus enzim kibocsátja a szagot etioninból. Megfigyeltük, hogy a gyümölcs érésekor nemcsak húsának etionin koncentrációja nő meg, de ugyanekkor nő az etántiol mennyisége is. Ez utóbbi ad magyarázatot arra, hogy az érett duriánnak miért olyan büdös szaga” – idézte az egyetem közleménye Nadine Fischert.

“Nem csak az erős kellemetlen szaga miatt érdekes pontosan tudni, hogy mennyi etionint tartalmaz a gyümölcs. Állatkísérletekben és sejtkultúrák tanulmányozásából az is kiderült, hogy ez az aminosav nem ártalmatlan. Májkárosodásben és májrákban szenvednek azok a patkányok, amelyeknek a szervezetébe nagy mennyiségű aminosav került be táplálékuk által ” – tette hozzá Martin Steinhaus.


Mi micsoda? A búzacsíra

2020. március 28.

A csírák jótékony hatását már régen felismerték, vegyük most a búzacsírát és tudjuk meg mire jó és mit tartalmaz! 

A búzacsírát és általában a csírákat már évezredek óta ismerik. A csírázó magokat mindig is az élet kezdetének szimbólumaként értelmezték.

Honnan származik?
I.e. 3000-ben a kínaik már foglalkoztak a magok csíráztatásával. Sheng Nung császár könyvében részletesen ír a csírák gyógyító hatásáról. A föníciaiak hajózásaik alkalmával fogyasztották őket a friss táplálék pótlására. A XVIII. században Cook kapitány hajóján a skorbut kezelésére használták.
Hazánkban már a bronzkor óta ismerik a csírákat még sem mondhatjuk azt, hogy méltó helyet foglal el a magyar konyhákban.

Mit tartalmaz?
A búzacsíra nagy mértékben tartalmaz A vitamint. Sőt, a vizsgálatok szerint minnél zöldebb annál magasabb az a vitamin tartalma. Tartalmaz még jelentős mennyiségű káliumot, foszfort, vasat, cinket, B1-, B2-, B6-vitamint, folsavat, biotint, krómot, magnéziumot és kalciumot. Fogyasztása ajánlott mindenki számára, de fontos tápláléka a betegségből lábadozó, legyengült immunrendszerű betegeknek. Rendszeres fogyasztása segít megelőzni a rákot, megkönnyíti az emésztést de fontos szerepe van a szív- és érrendszeri ill. csontozattal kapcsolatos megbetegedésekkel. A búzacsíra kivonatát használják kozmetikai célokra is, mint például samponokhoz, tusfürdőkhöz, testápolókhoz.


10 táplálék depresszió ellen

2020. március 27.

Egyszerűnek tűnik a jó hangulatot elősegítő étrend összeállítása… Ennek receptje: az ebből a szempontból „jó” táplálékok szerepeltetése és a „rosszak” kiűzése az étrendből, a helyes összetétel megválasztása, az étkezések ritmusának betartása…

Fotó: gettyimages.comJókedvvel enni – azt is szükséges megtanulni!
A gyümölcsökben-zöldségekben gazdag táplálkozás nemcsak egészségi állapotunknak, hanem kifejezetten a hangulatunknak is jó tesz – mutat rá többek között egy 12 000 fő megfigyelésével, 6 éven át végzett kutatást összegző, amerikai tanulmány. Amellett a többféle, hasznos táplálék kombinációja élénkíti az ingerületátvivő anyagok termelődését, melyek közé tartozik az említett dopamin, mely akár lendületet adhat reggelente; továbbá a szerotonin, mely nyugtat; vagy a noradrelin, mely a szimpatikus idegrendszerre hat.

Az állandó levertségen javító, a jó hangulatot előidéző táplálkozás tehát nem túl bonyolult alapokon nyugszik. Lehetőleg válasszunk hozzá bio-zöldségeket, mert – mint fentebb említettük – egyes vegyszerek és adalékanyagok zavarják a hormonháztartást, és megakadályozzák a jó közérzet üzenetének eljutását az agyba. Amellett fogyasszunk színes zöldséget minden étkezésnél, részesítsük előnyben a hüvelyeseket, a teljes kiőrlésű gabonaneműket, a halat, friss húst, tojást… Mellőzzük a sós, iparilag feldolgozott élelmiszereket, a „rossz zsírokat”, a nehéz édességeket – ezek többek közt elősegítik a gyulladásos állapotot, mely kedvezőtlenül hat az agyra és a hangulatra.

1. Az egészséges alap: zöld leveles zöldségek
Spenót, salátalevél, kelkáposzta, céklalevél, rukkola, sárgarépa zöldje, kínai kel, fejes káposzta, pitypang levél… Rendkívül gazdagok flavonoidokban, vitaminokban, aromaanyagokban. Az utóbbiak pld. görcs- és stresszoldók, a B-vitamin pedig elősegíti az idegsejtek közti kommunikációt.

A jó kombináció: saláta (polifenpolok)+avokádó (gyulladáscsökkentő vegyületek, omega-9 zsírsavak)

2. Stresszoldó hús: a csirke
Ha triptofánban (esszenciális aminosavban) gazdag táplálékokat fogyasztunk, pld. csirkehúst, elősegítjük vele szerotonin termelődését, ami a jó hangulat és alvás, a stressz elleni küzdelem egyik fontos tényezője.

A jó kombináció: csirkehús (triptofán és szorongásoldó tirozin) + makadámia dió (magnézium, szelén)+kurkuma (gyulladáscsökkentő)

3. Egy antidepresszáns fűszer: a sáfrány
A sáfrány többek közt jó hatással van az idegrendszerre, csökkenti a depresszió mértékét. Kedvezően befolyásolja a kedélyállapotot. Fokozza a szerotonin kiválasztását. Egy krocetin nevű anyag található benne, mely növeli a vér oxigénszintjét.


Koronavírus étkezési kisokos: a legfontosabb táplálkozási kérdések

2020. március 26.

Fotó: pixabay.com

A koronavírus-járvány miatti korlátozások hatására az emberek drámai módon vásárolják fel a különböző élelmiszereket. A Napi Táptudás blog kezdeményezésére táplálkozástudományi szakemberek és dietetikusok, valamint szervezetek fogtak össze, így elkészült egy tájékoztató infografika, amely segít a lakosság számára a legégetőbb kérdéseket megválaszolni.

A szakértők célja, hogy a legfontosabb információk gyorsan és közérthető formában minél több emberhez eljussanak. Érdemes-e élelmiszert felvásárolni? Miből mennyi legyen otthon? Biztonságosak-e a tartós élelmiszerek? Mire figyeljünk fokozottan az élelmiszerbiztonság kapcsán? Szükséges-e étrendkiegészítőket szedni? Az elkészült anyag ezekben a kérdésekben segít támpontokat adni.

Az ötletgazda, Papp Andrea táplálkozástudományi szakember szerint a legfontosabb az, hogy próbáljunk higgadtnak maradni és gondoljunk másokra is. „Fantasztikus volt látni, hogy alig két nap alatt mennyien fogtunk össze, hogy segítsünk az embereknek. Mindenki segíthet másoknak azzal, ha nem vásárol több élelmiszert annál, mint amennyi valóban szükséges. Véleményem szerint a legnagyobb veszély, ami most az élelmiszer-ellátást fenyegeti az az, ha megrohamozzuk a boltokat és hónapokra betárazunk. Így valóban akadozhat az ellátás. Bár az infografikára csak a leglényegesebb információk fértek rá, de mindannyian igyekszünk részletesebb segítséget nyújtani az oldalainkon.”


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...2...207