Információk, érdekességek

Itt a jó idő, a gyerekeket alig lehet becsalni a játszótérről

2016. április 15.

Sok szülőnek nehézséget okoz, hogy a jó idő miatt a gyermekével meg kell küzdenie azért, hogy a gyermek a tanév elején elkezdett foglalkozást ebben a jó időben is folytassa. Jól fejlődő gyermeknél én is a szabadban, változatos mozgással töltött programok híve vagyok. Ha lehet, még a játszótereket is váltogatom gyermekemmel, hogy a lehető legtöbb helyzetben kipróbálja magát, meg tudjon oldani váratlan helyzeteket, különböző mozgásos tapasztalatokat szerezzen.

Azoknál a gyermekeknél viszont, akiknél a szenzomotoros tornát terápiaként végezzük (például: mozgáskoordinációs probléma, figyelemzavar, megkésett beszédfejlődés, megkésett mozgásfejlődés), semmiképpen sem tartom jó szülői döntésnek, hogy engednek a gyermek akaratának, s a nyugalom kedvéért ráhagyják a döntést, hiszen az ő esetükben nem biztos, hogy elegendő a játszótéren való játék.

A megkésett mozgásfejlődésű, vagy túl óvatos, bátortalan gyermekek például a játszótéren is sokszor hárítják azokat a játékokat, amikben nem ügyesek, nem akarnak kudarcélményt, nagy valószínűség szerint félnek is, inkább meg sem próbálnak egy-egy helyzetet.

Biztos láttunk már olyan gyerekeket, akik olyan jól elvannak a homokozóban, nincs velük gond, anyának nem kell izgulni, hogy honnan esik le, hiszen meg sem próbálja.


Labdás gyakorlatokkal a jó jegyekért

2016. április 13.

Szeretnék bemutatni egy konkrét játékpéldát azt elemezve, hogy milyen képességeket sajátít el az a gyermek, aki meg tudja oldani. A feladat a következő: A gyermek páros kézzel fog egy labdát. Feldobja, tapsol, elkapja, pattintja, tapsol, elkapja. Most kimondottan abból a szempontból szeretném megvilágítani, hogy mit fog ebből az iskolában profitálni.

Először is javul a szem-kéz koordinációja, hiszen a sikeres megoldáshoz végig néznie kell a kezét, és a labdát. Ez a szemmel követés kell az író mozgáshoz is, hiszen a szemünkkel tartósan követnünk kell a kezünket.

A könnyed kivitelezés csak laza csuklómozdulattal lehetséges, ezáltal javul a gyermekünk finommotorikája. Ettől az írást is könnyebbnek éli meg, mint azok a gyermekek, akik nagyon merev, görcsös kézzel tartják a ceruzát. Sokkal később fárad el a kezük, ezáltal nem okoz nehézséget az írás kivitelezése.

A két kezes együttmozgás egyszerre dolgoztatja mindkét agyféltekéjét. Gyermekkorban az a jó, ha a gyermek minkét oldala ügyes, s a kezek, lábak használatával az ellenkező oldali agyféltekét dolgoztatják. 


Pozitív szülői magatartás – boldog gyermekkor

2016. április 10.

boldog gyermekkorMindig nyugodt hangon, türelmesen beszélni és viselkedni gyerekeinkkel, pozitív életérzést sugározni feléjük, hogy boldogságban, kellemes légkörben nőjenek fel… Utópia lenne? Inkább kihívás, mellyel könnyebb megbirkózni a pozitív pszichológia tanításai segítségével. Ennek lényege olyan módszerek, életszemlélet és viselkedési formák alkalmazása, melyek révén a legtöbbünk – esetünkben a gyermek – tartósan boldog lehet.

A pozitív szülői magatartás azon eszközök együttese, melyek lehetővé teszik a szülő számára a gyermeknevelés során adódó nehéz helyzetek könnyebb kezelését, a szülő elé helyezve a gyermek érdekeit, és elősegítve fejlődését, képességei kibontakoztatását. Emellett a nevelési és viselkedési stílusnak meg kell felelnie a gyermek igényeinek az érzelmek – pld. biztonságérzet és a szülőkhöz, családhoz való tartozás érzése – terén. A szülőnek arra kell összpontosítania a nevelés során, hogy bizonyítékát adja szeretetének, toleranciájának, befogadóképességének, együttérzésének, fogékonyságának és támogatásának gyermeke irányában. Természetesen toleráljon és értsen meg olyan érzelmeket is, mint a gyermeki harag, félelem, szomorúság stb. Mindezen szülői tulajdonságok híján a leggyakoribb reakció a gyermek részéről, hogy elnyomja érzéseit.

A pozitív nevelésnek valahol középen kell lennie a tekintélyelvű és a túlzott engedékenységet képviselő módszerek között. Olyan, a nevelés során alkalmazott szabályokat kell felállítania, melyekre elengedhetetlenül szüksége van a gyermeknek fejlődése során, de nem rideg korlátokat jelentenek. A módszereket természetesen gyermekünk életkorához szükséges igazítani.


Ezért lehet veszélyes a D-vitamin-hiány a várandósság alatt

2016. április 06.

D-vitamin

A D-vitamin hiánya a várandósság elején majdnem kétszeresére növelheti a gyereknél a szklerózis multiplex (SM) felnőttkori kockázatát egy új amerikai tanulmány szerint. 

A Harvard Egyetem kutatói kimutatták, a terhesség korai szakaszában a D-vitamin alacsony szintje 90 százalékkal növelheti a kockázatát annak, hogy a gyereknél szklerózis multiplex alakul ki később – írta a The Daily Telegraph a JAMA Neurology című szaklap friss számában megjelent tanulmányt idézve.

szklerózis multiplex a központi idegrendszert érintő gyulladásos autoimmun betegség, amely károsítja az idegsejtek védőburkát. A velőshüvely szétesése miatt zavar támad az idegrendszer kommunikációs rendszerében, mozgási és érzékelési zavarokat okozva. Becslések szerint világszerte 2,5 millió ember szenved szklerózis multiplexben.

“Noha eredményeink azt jelzik, hogy a D-vitamin-hiány a terhesség alatt növeli a gyermek SM-kockázatát, arról nincs információnk, hogy a vitaminadag növelése milyen reakciót vált ki. Ehhez nagyobb létszámú tanulmányok szükségesek”– mondta Kassandra Munger, a Harvard közegészségügyi karának munkatársa.


Mi bajuk a kamaszoknak?

2016. április 04.

kamaszokA serdülőkor számos konfliktust magában hordozó időszak. A kamaszok nem csupán a személyes környezetükkel, a társadalmi elvárásokkal, de önmagukkal is rendre összeütközésbe kerülnek. Bár mindannyian voltunk kamaszok, olykor mégis elfelejtjük, mennyire nehéz is ez a gyermek-, és felnőttkor közti átmeneti periódus. Ahhoz, hogy minél gördülékenyebb lehessen ez az időszak, megértő, támogató közegre van szükség, amihez a felnőtteknek ismerniük kell a kamaszok viselkedésének hátterében álló okokat.

1. Hormonális változások

A kamaszkor beköszöntét bizonyos hormonális változások jelzik, melyek egyrészről a másodlagos nemi jelleg megjelenéséért felelősek, másrészről a hangulatra is aktívan befolyással lehetnek. Olykor a viselkedést is kiszámíthatatlanná tehetik. 
Mivel az érzelmek közvetlenül hatnak a viselkedésre, a kamasz gyakran előbb cselekszik, mint gondolkodik. A mérlegelés, a racionális döntés egy érzelmileg túlfűtött helyzetben gyakran még egy felnőttnek is nehézséget okozhat, hát még egy kamasznak, aki éppen most ismerkedik a testi reakcióinak szabályozásával. Legyünk tehát türelmesek!


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...179180181...280