Információk, érdekességek

A sporttal fogyók 7 csapdája

2022. május 18.

Túlsúly kialakulása következtében súlyos egészségi problémák alakulhatnak ki, melyek akár az életet is veszélyeztethetik. De nem mindegy, hogy milyen módon szabadulunk meg a fölösleges kilóktól! Lássunk néhány tévhitet a fogyókúrával kapcsolatban!  

  • A ZSÍR ÁTALAKUL IZOMSZÖVETTÉ!
    30 perces sportmozgás után az izomzat elhasználja az izmok és a máj szénhidrát tartalékait.
    További mozgás során a nagy zsírsejtek kisebb zsírsavakra esnek szét, amik bekerülnek a  vérkeringésbe, a vér elszállítja ezeket a mozgásban lévő izmokba, az izmok un. mitokondriumaiba, ahol az átalakul, vízzé, széndioxiddá és mozgási energiává.
     
  • EGY BIZONYOS, ADOTT TESTRÉSZRŐL VALÓ FOGYÁS:
    Csak a hasamról, csípőmről szeretnék fogyni. Tévhit, hogy akkor csak oda kell edzeni.
    Azt, hogy ki honnan fogy először, azt mindenkinél a genetika határozza meg.
    Onnan fogyunk először, ahová legutoljára híztunk és onnan  fogyunk legutolsósorban, ahová legelőször híztunk, rakódott le a felesleg.
     
  • TÚL KEVÉS MOZGÁSTÓL CSODÁKAT VÁRUNK! NE SZÁMÍTSUNK RÁ!
    Heti 2-szer 1 óra, vagy napi 5 – 10perc sporttól várjuk a csodás átalakulást?
    Csekély változás valóban elérhető, de ne számítsunk ennél többre!
    Heti 3-szor 1 óra cardio edzéssel szinten tudjuk tartani magunkat, különösebb fejlődés nélkül. Esetleg, csak a teljesen inaktív életet élőknél tapasztalható némi javulás.
    Pár hét után, azonban célszerű áttérni a heti 4-szeri edzésmukára.

    - SZINTENTARTÁS: Heti 3-szor cardio
    - LASSÚ, BIZTOS FOGYÁS: Heti 4-szer cardio
    - GYORS, LÁTVÁNYOS FEJLŐDÉS: Heti 5- ször cardio edzés.

Valamint minden edzést ki kell egészíteni hetente 2-szer minimum, egy súlyzós edzéssel, vagy úszással. Levezetés képpen pedig jó jön egy kis szaunázás, gőz, masszázs alkalmazása.


Az időjárás-változás a vérnyomásra is hatással van

2022. május 16.

Fotó: 123rf.com

Az időjárás nagy hatással van szervezetünkre, testünk működésére, így annak változásai sok problémát okozhatnak. Hogy miként befolyásolja vérnyomásunkat az idő, és hogy mit lehet tenni az ilyenkor megváltozott értékekkel, azt dr. Kapocsi Judit tanárnőtől, a Trombózisközpont magasvérnyomás-specialistájától tudhattuk meg.

Az időjárás változásait sokan megérzik, legyen szó felmelegedésről, vagy lehűlésről. Bár főleg az idősebb korosztály tagjai viselik nehezebben a frontokat, azonban napjainkban a nagymértékű ingadozásoknak köszönhetően a fiatalok is megsínylik ezeket az időszakokat. Az érzékenyebbek legtöbbször a közérzetükön vesznek észre változást: gyengeségérzés, szédülés, fejfájás lesz úrrá rajtuk, melyet hangulatingadozások kísérhetnek.

Ennek oka, hogy a test próbál alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez, és ehhez hangolja a hormon- és immunrendszert valamint a vérnyomást is. Vannak, akiknek ez könnyebben megy és vannak, akik nehezebben viselik, a kutatások szerint főleg egészségi és mentális állapotuk függvényében.

Ezek az időjárási tényezők hatnak a szervezetre

  • Hőmérséklet
  • Páratartalom
  • Légnyomás
  • Szélerősség
  Hőmérséklet Páratartalom Légnyomás Tünetek
Hidegfront csökken csökken Vérnyomás emelkedése, szapora szívverés, reumás fájdalmak.
Melegfront csökken Vérnyomáscsökkenés, fáradékonyság, fejfájás, migrén, fokozott trombózishajlam.

Az időjárás hatása a vérnyomásra

Az időjárás tehát az egész szervezet működésére nagy hatással van. Változása a vérnyomás emelkedését, illetve csökkenését vonhatja maga után (bár nem minden beteg esetében van így). Hidegfront esetén a vérerek összeszűkülnek, ami vérnyomás-emelkedést eredményezhet, mivel a szívnek ekkor keményebben kell dolgoznia, hogy a beszűkült ereken a vér tovajusson. Statisztikák szerint ezért hidegben akár 40%-kal is megnőhet a szív- és érrendszeri panaszok miatti halálozások száma. Melegfrontkor ennek az ellentéte játszódik le, vagyis ekkor az erek kitágulnak, aminek hatására a vérnyomás értéke csökken.

Érdekesség, hogy melegfront esetén a tünetek a frontátvonulás előtt, míg hidegfrontkor annak távozása után jelentkeznek.


Mire van szüksége a szervezetünknek a vitaminokon túl?

2022. május 09.

Megfelelő vitaminbevitel nélkül körmünk töredezett, szánk száraz, látásunk pedig kifejezetten rossz lehet. A zsírban és vízben oldódó vitaminok tehát egyaránt nélkülözhetetlenek szervezetünk számára az egészésges működéshez. De milyen tápanyagokra van szükségünk a vitaminok mellett? Mutatjuk!  

Képforrás: Canva Pro adatbázis.Fehérje

A fehérjéket gyakran testünk építőköveinek is nevezik. Nem véletlenül, hiszen a fehérjék hatékonyan támogatják az immunrendszer védekezőképességét, emellett az izomzat építésében és fenntartásában is kiemelt fontossággal bírnak. A legjobb fehérjeforrások közé tartoznak a sovány húsok, a halak, a tojás és a hüvelyes zöldségek, így ezeket ajánlott rendszeresen, változatosan fogyasztani.

TIPP: A fehérjék mellett a zsírsavak is legalább olyan fontosak. Omega 3 zsírsav segítségével a szív- és érrendszeri betegségek kockázata és még a depresszió mértéke is csökkenthető.

Szénhidrát

Érdemes úgy gondolni a szénhidrátokra, mint a test üzemanyagára. Ha nem megfelelő a szénhidrátbevitel, akkor a vércukorszint leesik, és alig marad energiánk mozogni is. Alapvetően egyszerű és összetett szénhidrátokat különböztetünk meg. Amíg az egyszerű szénhidrátok gyorsan felszívódnak, addig az összetett társaikat lassabban dolgozza fel a szervezet, viszont tovább tartó jóllakottság érzetet biztosítanak.

A pékáruk közül a teljes kiőrlésű változatok a legegészségesebbek, de nem szabad túlzásba vinni a fogyasztásukat. A teljes kiőrlésű kenyér, bulgur, barna rizs és zabpehely mind-mind olyan szénhidrátforrások, amelyeket tanácsos előnyben részesíteni az egyszerű szénhidrátokat tartalmazó ételekkel szemben.

Zsír

Sokaknak a gyomra is összeszorul a zsír szó hallatán, de szerencsére egyáltalán nem kell megijedni az egészséges zsírbeviteltől. A zsírokhoz akkor nyúl a szervezet, amikor a szénhidrát raktárkészletek már kiürültek, éppen ezért is olyan nehéz a zsírból történő fogyást beindítani. Azonban zsírokra mindenképpen szükségünk van, ugyanis a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához elengedhetetlen a fogyasztásuk.

Ásványi anyagok

Akárcsak a vitaminok, az ásványi anyagok is elengedhetetlenek a szervezet helyes funkcionálásához. Többek között az erős csontokért és fogakért felelősek, azonban a vérnyomás szabályozásában és az izomgörcsök megelőzésében is segítenek.

Mely ásványi anyagok bevitelére érdemes kiemelten odafigyelni?

●        Kalcium

●        Cink

●        Vas


Méregtelenítő kúra: gyógyít és szépít

2022. május 07.

A méregtelenítő kúra különösen ajánlott túlsúly, magas vérzsírszint, renyhe bélműködés, aknés, ekcémás bőrpanaszok, allergia, reumatikus problémák, meddőség, klimax esetén. A böjtölés módjáról és szabályairól dr. Bérczy Judit, a Budai Endokrinközpont holisztikus szemléletű endokrinológus, természetgyógyász orvosa ad felvilágosítást.

Fotó: gettyimages.comA leghatékonyabb gyógymód

A testet, lelket megtisztító böjt a daganatos betegségek gyógyításában is szerepet kaphat, speciális intézeti körülmények között.

Az ókorban is ismertékA böjt az élet része, nem éhezés és önsanyargatás. Egészségünk megőrzésében kiemelt szerepet foglal el. Szerveztünk önszabályzó tevékenységét állítja vissza és a leghatékonyabb természet adta gyógymód a szervezet természetes biológiai úton történő megtisztítására. Az élővilágban az étel időszakos elutasítása része az ösztönös öngyógyításnak, a beteg állat ugyanis nem táplálkozik. Az ókor orvosai Aszklépiosz, Hippokratész az ember számára is a leghatékonyabb gyógymódnak tartották az időnkénti koplalást. Egyes kultúrákban ma is gyakran élnek a szervezet méregtelenítésének ezzel a módjával, amikor főleg növényi ételt fogyasztanak, s tartózkodnak a hústól, tojástól, haltól és zsírtól.

A szervezet télvégi nagytakarításával megalapozzuk a regenerálódást és a tavaszi, élettel teli táplálékok optimális biológiai hasznosulását is.A meddőség kezelésében fontos lehet a testsúlycsökkentés, az inzulinrezisztencia oldása, a megfelelő pajzsmirigy működés stabilizálása, melyben a böjt hatékony segítséget nyújt. A fenti problémák orvoslásában a böjttel megalapozzuk, hogy salakanyagoktól, méreganyagoktól mentesüljön a szervezet, így az élettani funkciók szabályozása egyensúlyba jön. Ez segítheti a menstruációs zavarok oldását, az inzulinrezisztencia javul, megszűnhet.

A szervezet stressz tűrő képessége nő. A hangulati élet kiegyenlítettebbé válik, a lelki terhek megoldása elindul, s ezzel a mellékvese, pajzsmirigyműködés napi plusz terhei csökkennek.

A böjtölés 6  aranyszabálya

1. A méregtelenítést bevezető, ráhangoló napokkal kezdjük, amikor csökkentjük a kávét, cigarettát, kevesebb húst, édességet, sajtot, kenyeret eszünk. Több zöldséget, gyümölcsöt, főtt burgonyát, gyógyteát és vizet fogyasztunk.

2. A kúra megkezdésekor és alatta elengedhetetlen a béltisztítás (a kannás beöntés, intenzív bélfürdőkezelés a colon-hydroterápia) vagy enyhe hashajtás, másnaponta.

3. Lé-napokon a frissen préselt zöldséglevet (cékla, répa) és gyümölcslevet (alma, grépfrút, ananász) fogyasszunk 3-3dl-t, 1,5-1,5 dl vízzel hígítva 3 alkalommal, reggel, délben és este. Ebédre 3 dl passzírozott zöldségleves is fogyasztható. Savtúltengés esetén rizsnyák, zabnyák fogyasztása is ajánlott, 3-4 alkalommal. Szükség esetén a menü kiegészíthető 3 teáskanálnyi mézzel és 4-6 szem szőlőcukorral.

4. Böjti napokon ügyeljünk a rendszeres folyadék bevitelre is. Igyunk bőven vizet, szénsavmentes ásványvizet 8 pohárnyit ( 2liter/nap).  0,5-1.0 liter gyógyteát, 4-5 alkalomra elosztva: ezerjófű, csalán, zsúrló, citromfű, borsmenta, galagonya, salaktalanító, májvédő teakeveréket.

5. Fontos a könnyű, friss levegőn végzett testmozgás: séta, gyógyfürdőzés, masszázsok, meditáció, naponta szárazkefés egésztest ledörzsölés, váltózuhany, relaxálás. A nagy testi megerőltetéstől azonban tartózkodni kell, szaunázás mértékletesen ajánlott.

6. A böjt végeztével, a felépítő napokat is szigorúan meg kell tartani. E napok számát megkapjuk, ha a tiszta böjti napokat elosztjuk kettővel. ( 6 böjtnap = 3 felépítő nap)


Csepp a tengerben - víz és lélek kapcsolata

2022. május 03.

Biztosan hallottad már, hogy olyanok vagyunk, mint csepp a tengerből. A keleti tudományok úgy értelmezik az elmét, mint egy tavat. A megvilágosodott elme olyan, mint a rezzenéstelen, hullámok nélküli, tiszta tó. A zavaros elme pedig olyan tó, aminek felszínét hullámok tarkítják, és vize átláthatatlan a felkavarodott iszaptól.  

Kép: Petr Ganaj / Pixabay„Ki úgy fogadja valamennyi vágyát, miként folyóit a hatalmas tenger: velük telt, maga változatlan, nem vágyva vágyat, nyugalomra az lel.” - írja a Bhagavad-Gitá. (Ford.: Vekerdi)
 
Az ember is olyan, mint a víz: a gondolataink, a minket érő külső benyomások, az érzések, melyek ránk hatnak, mind egy-egy hullám. A felszín alatt rejtőző tudattal gondolataink pedig mind egy-egy kavics, kő vagy szikla, ami a hullámokat lentről a mélyből is befolyásolja, visszaveri, átalakítja.

A vízről Szabó Judit író, médium és ezoterikus tanító szavait idézem. Bemutatása helyett pedig álljon itt pár mondat filozófiájáról, saját szavaival, hiszen az embert filozófiája által ismered meg a legjobban:

„E felfogás további fontos vonása, hogy szellemi (spirituális) lénynek tekinti az embert, aki bizonyos okok miatt ölt fizikai testet ezen a földön, de egész életét szelleme határozza meg. Könyveimben az egyik alapvető spirituális tétel az, hogy legfőbb célunk az Egységhez való visszajutás, és minden, amit teszünk bármely világban, időben és síkon, ezt az egyetlen és legfontosabb célt szolgálja.”

Most pedig nézzük a lélek és a víz kapcsolatát!

„A lélek és a víz analogikus kapcsolata a hagyományokból már régóta ismert. Ezen az analógián belül, egy kevésbé ismert, nehezen megfogható területet szeretnék kiemelni: a finom érzékelések világát, amely szoros kapcsolatban van a víz tulajdonságaival. A tudattalan szinten, mint a mélységek óceánja és földalatti vizei, a hétköznapi tudatszinten, mint az érzések folyói, a tudat feletti szinten pedig a legfinomabb, legmegfoghatatlanabb égi harmat formájában van jelen az élet vize”.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...23...130