Információk, érdekességek

Itt a nyár, lekerülhet a pelus

2014. június 20.

lekerülhet a pelusGyerekpszichológusként szinte minden gyermeknél felteszem a kérdést, hogyan is alakult a szobatisztaságra szoktatás. Még akkor is, ha egyébként ezzel nincs probléma…

Így azt mondhatom, hogy elég sok szülőtől hallottam már azt, hogy a nyári időszakban kezdték el szoktatást, mert mennyire praktikus, hogy nem kell a gyerkőcre a pelus, kevesebb mosás szükséges, és gyorsan lehet reagálni a “vészhelyzetekre”. Nagyon sok esetben ez be is válik. A gyermek általában a két éves kort már betöltötte, akiknél megpróbálták, és könnyedén megtanulta a kontrollt, a késleltetést. Ez az életkor átlagosnak mondható, de nagyon nagy eltérések vannak ezen a területen, teljesen normális fejlődés mellett. Vannak szülők, aki már másfél éves korban is beszámolnak szobatisztaságról, míg bizonyos gyerekek csak négy éves kor után kezdenek ezzel foglalkozni, mégsincs “bajuk”. A gyermeki fejlődés ezen a területen is nagyon változatos, és a normalitás sávja széles. Van mégis pár fontos, talán magától értetődő szempont, amit figyelembe kell venni a folyamat elkezdésénél, hogy sikert érjen el szülő és gyermek.


áció, káció, vakáció!

2014. június 19.

Nincs olyan gyerek, aki ne várná a nyári szünetet. Hetekkel, sőt hónapokkal korábban már visszafelé számolják a napokat. Nagy az izgalom! Pszichológiai értelemben ez így helyes, a gyerek feladata ilyenkor a kikapcsolódás, feltöltődés, azonban mi lehet annak az oka, hogy bizony sok szülő még ilyenkor is szakkörre járatná gyermekét?
A gyerek nagy tervekkel és megkönnyebbüléssel lép ki az iskolából, másképpen fogalmazva az évzáró ünnepség egy szimbolikus lezárása annak a feszített tempónak, amit a szülő és maga az iskola egész évben megkövetel a gyerektől.

Pszichológusként a gyerek sérülékenységére hívnám fel a figyelmet, hangsúlyozva, hogy a fokozott elvárás, megterhelés szorongásos tüneteket is tud okozni.

Egy kisiskolás szeretne mindenkinek és mindennek megfelelni, azonban mindez egy ördögi körré tud elhatalmasodni.

Minél nagyobb a szülői nyomás, minél nagyobb az elvárás, annál inkább megéli a gyerek, miszerint nagy tétje van egy feladatnak, ami nyomásként nehezedhet rá.

Pszichológusként gyakran szembesülök azzal, hogy a gyerek fél azoktól a helyzetektől, ahol meg kell mutatkozni, ahol teljesíteni kell, miközben a szülő azt „skandálja”, hogy ő nem vár el semmit, ő aztán elfogadó, megértő. Ez a példa jól tükrözi, hogy a gyerekben kialakuló teljesítményszorongás háttere sokszor nem tudatos.

Egy idő után azonosul ő maga is az elvárásokkal, aminek az a következménye, hogy belsővé válik a megfelelés.


Zsebpénzt a gyereknek?

2014. június 17.

Adjunk? Ne adjunk? Mikortól? És egyáltalán mennyit? És mire jó, ha egy gyerek zsebpénzt kap? A válaszok egy két részes minisorozatban Himer Csilla pénzpedagógustól, a Himer-módszer kidolgozójától, és a Pénzmesék c. pénzügyi nevelést segítő mesekönyvsorozat szerzőjétől érkeznek. És Tőled.

A gyerekeket érdekli a pénz. Mondjon bárki bármit, ez így van. Egy gyerek ugyanis úgy ismeri meg az őt körülvevő világot, hogy érdeklődik iránta, kérdez róla, kipróbálja annak minden alkotóelemét, részletét. Ebbe a világba pedig beletartozik a pénz is. A gyerekeink már kicsi koruktól fogva látják, hogy pénzt használunk. A természetes kíváncsiságuktól vezérelve előbb-utóbb egészen biztosan megkérdezik, hogy ez mi, és mire való. 

Mire való a pénz? 
A szülők többsége ilyenkor szokta azt mondani, hogy arra, hogy megvegyünk rajta mindent, amire szükségünk van: hogy tudjunk enni, inni, lakni valahol, fűteni, világítani, felöltözni, stb. Magyarul az a legáltalánosabb válasz, hogy a pénz arra való, hogy elköltsük. 


Iskolafóbia – nem komédiázás!

2014. június 13.

Szorongás, remegés, izzadás, pánikrohamok… Egyes gyerekek szinte belebetegednek már csak a gondolatára is, hogy iskolába kell menniük. Pedig nem komédiáznak… Eljuthatnak egészen addig a pontig, hogy képtelenek bemenni a tanintézménybe, annyira iszonyodnak tőle.

A pszichológusok ekkor már iskolafóbiáról beszélnek. De hogyan segítsünk az ilyen gyerekeknek kijutni a zsákutcából, és megtalálni az iskolába vezető utat?

Gyermek- vagy serdülőkorban egyes gyerekek riasztó fizikai tüneteket mutatnak, és teljes egészében elutasítják az iskola világát. Elmondható róluk, hogy nem szeszélyből, lustaságból, kiszámíthatatlan kedélyállapot okán történik náluk mindez (vagy mert nem akarnak tanulni), hanem ellenkezőleg: gyakran szorgalmas, jó tanulók. Szeretnének iskolába járni, de „pszichés falba” ütköznek a gondolatra, hogy oda kell menniük – és ekkor leblokkolnak, fizikai rosszullét jön rájuk, a legkülönbözőbb szorongásos szimptómákkal. Az iskolalátogatás elutasítása jelenségének különböző fokozatai vannak. A félelem a végsőkig elfajulhat, amikor már kifejezetten iskolafóbiát jelent, viselkedési zavart, mely már régóta ismert az orvosok, pszichológusok és a tanárok előtt is. A szakértők többsége szerint a probléma az iskoláskorú gyermekek mintegy 2-3%-át érinti. Folyamatosan megjelennek újabb kezdeményezések annak érdekében, hogy ezeket a tulajdonképpen szenvedő gyerekeket megszabadítsák a nagyfokú szorongástól, és megpróbálják őket visszaterelni az iskola világába. Mert napjainkban ez a komplex viselkedészavar gyógyítható… Az alábbiakban igyekszünk választ adni a leggyakoribb kérdésekre.


Hogyan lehetünk igazán szerető szülők? - Párkapcsolatunk a titok nyitja

2014. június 05.

Vajon hogyan tudjuk gyermekünk számára a legfontosabbat megadni: a az érzelmi biztonságot? Ennek alapja a szülők kiegyensúlyozott párkapcsolatában rejlik. A téma körüljárásában Gyenis-Angyal Melody párkapcsolati tréner, a Kapcsolatok: ÚJRATÖLTVE kurzus megálmodója volt segítségünkre.

Férjeddel, Andrással egy 20 hónapos, gyönyörű kisfiú szülei vagytok. Mit gondolsz, a baba születése utáni, áhított harmónia milyen módon őrizhető meg, vagy hozható vissza a szülők között? 

„Mi alapvetően úgy álltunk hozzá kisfiunk érkezéséhez-kezdi Melody -, mivel közös életünket ketten kezdtük, ezért a babánknak fontos az új helyzetbe illeszkednie és nem fordítva. Nagyon ügyelünk arra, hogy életünkben továbbra is a kettőnk kapcsolata legyen az első. Ehhez minimum hetente egyszer, akármennyi teendőnk is van, tartunk egy randinapot, vagy estét, ami kettőnkről szól. A Férjeknek már a baba érkezése után közvetlenül nagyon fontos figyelniük rá, hogy minőségi időt töltsenek el Feleségükkel, hiszen korántsem egyértelmű, hogy Párjuknak az új, anya szerep magától értetődően könnyen megy. Továbbá az anyának és az apának is fontos, hogy a nő megőrizhesse addigi testvéri, baráti, feleség és elsősorban női szerepét is. 


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...219220221...280