


Információk, érdekességek
A fizikai érintés jelentősége
2021. május 25.
Ne érintkezzünk közelről másokkal, lehetőleg ne lépjünk fizikai kontaktusba, tartsuk meg a távolságot! Talán még soha nem értek minket ilyen és ehhez hasonló tiltások, a belőlük következő hatások mindennapi életünkben, mint most, a koronavírus-járvány idején. Márpedig a személyes kapcsolattartás, az emberi érintés hiánya elsősorban szociális és érzelmi életünkre nézve súlyos következményekkel járhat. De miért nem élhetünk vagy élünk nehezen érintések nélkül? És milyen utakat találhatunk az újbóli kapcsolatba lépéshez? Ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat.
Az ölelések, kézfogások vagy egyszerűen a vállon nyugvó kéz látványa már-már a múlthoz, az egészségügyi válság előtti világhoz tartozónak tűnnek. Noha a pszichológusok szerint a fizikai kontaktusra szinte ugyanúgy szükségünk van, mint a beszélgetésre, az ivásra vagy az evésre.
Az érintés táplálja pl. az érzelmi kötelékeket: amikor (a legtöbbször spontán módon) megérintünk valakit, érdeklődést mutatunk iránta, és ezt sokáig aligha tudjuk nélkülözni…Ha pedig tartózkodunk az érintéstől, mert tiszteletben kell tartanunk az előírásokat, állandó éberséget jelent, vigyáznunk kell gesztusainkra. Minden kötődési elmélet az érintésen alapul. Pl. az egyik neves amerikai pszichológus apró majmokon végzett, úttörő jellegű kísérletében kimutatta a fizikai kapcsolat, kötődés jelentőségét. Kiterjesztve az emberekre, azt bizonyította, hogy az érintés, testkontaktus hiánya (pl. anya-gyermek kapcsolatban) akadályozza a kicsik szociális fejlődését.
3 jó ok a fizikai érintés helyreállítására
1. A támogatottság vagy a támogatás jó érzése
Az érintés a legegyszerűbb, közvetlen módja a másikhoz való viszonyulásnak, mert megtöri az elszigeteltséget. Pl. az élet nehéz perceiben, gyász, súlyos betegség, halálos baleset stb. esetén, amikor már nincsenek szavak, megöleljük az illetőt. De így van ez életünk legörömtelibb perceiben is… Amikor elárasztanak minket az érzelmek, a legfőbb dolog, ami megnyugtató lehet, az a fizikai kapcsolatfelvétel, pl. a másik ember karjára, vállára tesszük a kezünket, átkaroljuk stb. Érintés nélkül nehéz egy megnyugtató, biztonságos „buborékot” létrehozni magunk vagy mások körül. – állítják a pszichológusok.
Egyébként Japánban, ahol, kultúrájuk jellegéből eredően, az érintés ritka, a testkontaktus hiánya egyre inkább érezhetővé vált. Ezért Japán volt az első, mely „ölelés bárokat” nyitott a világon, a fizikai érintkezés igénye olyan erős lévén az országban. De bármilyen legyen is a kultúra, a vigasz mindenekelőtt az érintés révén jön létre. Amikor gyengeséget, bizonytalanságot érzünk, ösztönösen megérintjük a másikat. Amellett vannak helyzetek, amikor szinte elképzelni sem tudjuk, hogy ne érintsük meg az érintett személyt. Pl. ha sír a gyermek vagy a szeretett személy éppen „kiborult”.
2. Kommunikáció
A fizikai érintés részt vesz a nem a verbális kommunikációban. Az érintésben nincs hazugság, mert olyan kapcsolat, melynek jóindulatúnak, szívből jövőnek kell lennie. Egyébként a tapintás az első érzék, amely az embernél a terhesség második hónapjától kezdve kialakul; az első kapcsolat, az első „dialógus” a baba és a mama között. Egész életen át tart, anélkül, hogy változna, szemben a látással vagy a hallással.
Egyébként pl. a gondozók számos franciaországi egészségügyi intézményben megvalósították az ún. „kapcsolati érintést” is. Azzal a céllal, hogy olyan páciensekkel is kontaktust tudjanak teremteni, akiknél a verbális kommunikáció nem lehetséges. Az elmúlt években bevált ez a gondozási gyakorlat, főként az idős és az Alzheimer kóros betegeknél.
Zsibbad a lába ülés közben?
2021. május 14.
Mindenkivel előfordul olykor, hogy ülés közben elzsibbadnak a végtagjai. Amennyiben ez a kellemetlen tünet ugyanazon a területen, rendszeresen előfordul, akkor érdemes utánajárni a problémának, mivel akár porckorongsérv tünete is lehet. Dr. Váradi Éva főorvosnő, a Fájdalomközpont aktív fájdalomcsillapítás specialistája az állapot kialakulásáról és kezelési módszereiről beszélt.
A gerincoszlop felépítése
A gerinc az emberi test leginkább igénybevetett része. A gerincoszlopot csigolyák alkotják, melyek közt rugalmas kollagénnel teli porckorongok húzódnak. Ezek szerepe, egyrészt, hogy levegyék a terhet a csigolyákról, másrészt, hogy segítsék, a gerinc mozgását. A porckorong kettős állományból épül fel: kocsonyás pulpából és az azt körülvevő rostos gyűrűből. Ez utóbbinak kiemelt szerepe van, hiszen ez biztosítja a középen lévő anyag helyzetét.
Így alakul ki a porckorongsérv
Porckorong sérvről akkor beszélünk, amikor a rostos gyűrű károsodik, meggyengül, és ezáltal a kocsonyás anyag kitüremkedik és nyomás alá kerül- magyarázza Dr. Váradi Éva főorvosnő, a Fájdalomközpont aktív fájdalomcsillapítás specialistája. Ez kezdetben semmilyen panaszt nem okoz, ám ha ez az anyag a gerincidegeket is eléri, az kellemetlenséggel, fájdalommal jár.
Amennyiben ülés közben visszatérően zsibbadást tapasztal a lábában, úgy érdemes isiászra –melynek oka akár gerincsérv is lehet-gyanakodni. Ez az érzés jelentkezhet a comb külső oldalán, a térd alatt, esetleg a lábujjaknál is, attól függően, milyen méreteket öltött a probléma.
Főbb tünetei
- lábfájdalom
- zsibbadás
- reflexkiesés
- fokozódó tünetek köhögéskor/tüsszentéskor
Ne várd meg még mindened fáj! Így vigyázz a testedre
2021. május 14.
Gyakran fájnak az ízületeid vagy túlzott izomlázat érzel egy kimerítő edzés után? Összegyűjtöttük a legfontosabb tanácsokat, hogy tökéletesen felkészülhess tested védelmére az edzések előtt, közben és után is.
Hogyan vigyázz a testedre?
Nézzük, hogyan is előzheted meg az ízületi fájdalmakat és a sportsérüléseket!
Viselj minőségi sportcipőt!
Végezd helyesen a gyakorlatokat!
Ne erőltesd a túl nagy súlyokat!
Pihenj elegendő időt!
Szedj vitaminokat és porcerősítőt!
Hogyan hat a zene az agyműködésre?
2021. május 05.
Az ókori Görögországban éppúgy, mint a királyi és császári udvarokban Európában, a zene és a tánc szerves részét képezte az oktatásnak. Egyenrangú helyet foglalt el pl. a matematikával vagy a retorikával. A napjainkban folyó neurológiai kutatások is megerősítik a zene alapvető fontosságát az oktatásban. Egyúttal hangsúlyozzák a zenetanulás, zenehallgatás agyműködésre gyakorolt pozitív hatását és előnyeit egy életen át.
A zenét úgy kellene tanulni az iskolában, mint az irodalmat, biológiát, matematikát – mondta egy neves zongorista-karmester, aki elképzeléséhez híven kb. 15 éve létrehozta az első „zenekertet” gyermekeknek. Célja nem a jövő virtuózainak megtalálása volt, hanem egyszerűen az, hogy különféle háttérrel rendelkező gyermekeknek lehetővé tegye a fejlődést a zene segítségével. A 90-es évek óta egyéb törekvések, tanulmányok sora mutatta ki a zenének az agyműködésre és többek közt a tanulásra gyakorolt pozitív hatását.
Átitatódás a zenével már az élet első hónapjaitól kezdve
Ritmusa, hangsúlyozása, hanglejtése alapján tanuljuk meg anyanyelvünket. Így a zene világában való elmélyülés már kisgyermekkortól jótékony hatású. Egy kanadai tanulmány nemrégiben rámutatott, hogy a korai találkozás a zenével (már 6 hónapos kortól) az agykérgi sejtjek jobb szinkron aktivitását eredményezi. Intenzívebb anya-gyermek kommunikációt von maga után, és elősegíti a szocio-emotív fejlődést – láthatjuk benne az intelligencia kezdeteit.
Az érzelem és az öröm a memória legjobb stimulálói (beérkező ingerei). Márpedig a zene bőségesen kiválthatja mindkettőt. A zenélés vagy a zenehallgatás egyúttal „feldobja” az agyat a dopamin, oxitocin,és szerotonin termelésének stimulálásával, melyek többek közt a jóllétért, az érzelmi kötődésért és a motivációért felelős neurotranszmitterek (ingerületátvivő anyagok).
A gyakorlatban
Rendszeresen játsszunk le különféle zenét gyermekeinknek, tanuljunk velük mondókákat, ösztönözzük őket arra, hogy énekeljenek, táncoljanak együtt a zenére.
A szellemi képességek stimulálása
Az 1990-es években többek közt egy kaliforniai kutatócsoport tanulmányozta az ún. Mozart-hatást, mely szerint a komponista zseni zenéje pozitívan hat az értelmi fejlődésre. A kutatás eredménye szerint a nagy salzburgi zeneszerző zenéjének hallgatása után a vizsgált kamaszok jobban teljesítettek a térbeli intelligencia tesztekben. A Mozart-effektus létrejöttekor egyébként nagy lelkesedést váltott ki, volt, ahol a csecsemőket Mozart szonátáira etették.
Azóta úgy tűnik, hogy nem Mozart zenéje, hanem általában a zene növeli a kognitív képességeket, és többek közt javítja a tanulási képességet. A felmérések ugyanis azt mutatták, hogy akár gyermekről, akár tinédzserről van szó, ha az bármilyen zenei tevékenységben vesz részt (pl. zenehallgatás, kórusban, zenekarban közreműködés), a vizsgálódások szerint javul az iskolai eredménye.
Egyes tanulmányok, amelyek összehasonlítják a zenét más tevékenységekkel (plasztikus művészetek, sport, színház stb.) a zene egyértelmű fölényét hangsúlyozzák az egyes intellektuális képességek fejlesztése terén.
Ha a zenehallgatás hasznosnak ismerhető el, akkor egy hangszeren való játszás vagy az éneklés még erőteljesebben növelheti az intellektuális képességeket (pl. örömre való képesség, figyelem képessége, érzelmek kezelése stb.).
Alvássegítő praktikák kicsiknek és nagyoknak
2021. április 28.
Egy kialvatlan felnőtt erőtlenebb, türelmetlenebb, kevésbé tud jól teljesíteni és nehezebben összpontosít, mint hogyha rendesen kipihente volna magát. Pontosan ugyanez igaz a gyerekekre is!
Mi lesz, ha (sűrűn) nem alussza ki magát a gyerek?
Újszülött (0-2 hónap): 12-18 óra
Csecsemő (3-11 hónap): 14-15 óra
Kisgyermek (1-3 év): 12-14 óra
Óvodás (3-5 év): 11-13 óra
Kisiskolás (6-10 év): 10-11 óra
Tinédzser (10-17 év): 8,5-9,25 óra
Felnőtt: 7-9 óra
- Fáradtabb, erőtlenebb, gyengébb lesz.
- Nyűgösebb, türelmetlenebb, dekoncentráltabb lesz.
- Kevésbé tud jól teljesíteni, tanulni, rosszabb lesz a memóriája.
- Immunrendszerének védekezőképessége romlik, könnyebben betegszik meg.
- Testsúlya is növekedhet.
Alvássegítő praktikák
Nagyon fontos a megfelelő mennyiségű alvás és az is, hogy ez az alvás nyugodt, pihentető legyen. Szülőként feltétlenül szükséges, hogy kialakítsuk a gyerek helyes alvási szokásait, ez ugyanis kihat a teljes jelenlegi életére és a későbbiekben a felnőttkori életére is. Az alábbi alvássegítő praktikák segítségünkre lehetnek, persze csak akkor, ha mi magunk is igyekszünk példát mutatni a gyereknek.
1. Az állandó lefekvési idő betartatása
Minden nap közel azonos időben feküdjön le a gyerek és keljen fel, a lefekvés előtti tevékenységek (pl.: vacsora, fürdés, mese, villanyoltás) pedig megszokott módon kövessék egymást. Alakítsunk ki egy rendszert és következetesen, határozottan igazodjunk hozzá.
2. A technikai eszközök kiiktatása (TV, telefon, számítógép, tablet, stb.)
Ezek érdekessége, izgalmassága háttérbe szoríthatja az alvás fontosságát, ezért semmi keresnivalójuk az ágy körül, lefekvési időben.
3. A fény kiiktatása
Sötétítsünk be a szobában, amennyire csak lehet, hiszen az utcafénye is zavarhatja a gyerek alvását (akárcsak a technikai eszközök zavaró fénye).
További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...565758...238