Információk, érdekességek

Kobra-póz a lazításért

2023. március 05.

Ez a jógapóz jótékonyan hat az idegekre, a harag és a bosszúság ellenszere. Ha sokszor zsörtölődsz, vagy mérges vagy másokra, akkor jó, ha naponta gyakorlod ezt a tartást.  

Hasonfekvésből indítsd a mozgást. Zárd össze a sarkad úgy, hogy a lábfejed legyen nyújtva (ha nem ér össze, nem baj, de törekedj rá), és feszítsd meg a farizmod.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.

Tedd a tenyereid a lengőbordák mellé, úgy, hogy közben a könyökök közeledjenek egymás felé. Ez tágítja a mellkas terét. Belégzéssel nyomd a medencéd a talajhoz, és a kezed segítségével emeld fel a törzsed, a fejed pedig annyira hajtsd hátra, hogy tekinteteddel felfelé fordulj. Kilégzésre lassan engedd vissza magad a hasadra, és mikor már lent van a fejed, akkor lazítsd a farizmot.

Ez utóbbi azért nagyon fontos, hogy a deréktájék ne legyen megerőltetve. Egymás után 3-5-ször is megismételheted a gyakorlatot, majd maradj benne pár légzésig, és tartsd ki a pózt.


Kellemes kinyújtózás: szánjunk rá 5 percet!

2023. március 04.

Fotó: 123rf.com

Merevnek érezzük az izmainkat? Sokat ültünk egy helyben, és úgy gondoljuk, nehezünkre esik még csak megmozdulni is? Könnyen segíthetünk rajta akár 5 percben is – nincs ebben semmi visszafordíthatatlan! Csak végezzük el az alábbi 4 gyakorlatot, melyek rugalmasabbá teszik testünk érintett részeit.

1 perc a nyak megmozgatására

Álló vagy ülő helyzetben billentsük a fejünket az egyik oldalra, az azonos felünkön lévő, behajlított karunkkal megtámasztva. Ezután nyújtóztassuk a nyakunkat, amennyire csak tudjuk, 5 másodpercig, eközben a vállunkat engedjük le és tartsuk lazán. Némi szünet után ismételjük meg a gyakorlatot háromszor, mielőtt oldalt váltanánk.

2 perc a boka és a csukló ellazítására

Üljünk leeresztett karral, és körözzünk a kézfejünkkel lehetőleg anélkül, hogy megmozdítanánk a karunkat. Végezzük el a gyakorlatot mindkét oldalon, külön-külön, 15-ször. Ezután ugyanígy körözzünk a lábfejünkkel, miközben a lábszárunk viszonylag mozdulatlanul maradjon. Váltogassuk az irányt, és szintén 15-ször körözzünk mindkét lábbal.

1 perc a váll rugalmassá tételére

Térdeljünk le a talajra, a lábunkat zárjuk össze, majd üljünk a sarkunkra. Mellünkkel lehetőleg érintsük a combunkat hátratett kézzel úgy, hogy fonjuk össze a karjainkat a hátunkon. Emeljük fel a kezünket, amennyire csak tudjuk, lehajtott fejjel anélkül, hogy felemelkednénk a sarkunkról. Tartsunk szünetet, és ismételjük a gyakorlatot tízszer.


Az immunrendszer és az élőflóra

2023. február 25.

Fotó: 123rf.com

Szervezetünk tökéletes egységként működő, bonyolult kémiai-biológiai folyamatok összessége.

A csecsemők születésükkor fejletlen ellenálló rendszerrel rendelkeznek. Kilenc hónapon át az anyai immunrendszer védi őket az anyaméhben. A születésükkor találkoznak először a külvilággal. Az immunrendszerük folyamatosan fejlődik, alakul a világgal, és a világban előforduló ágensekkel történő találkozások során. 

Egy felnőtt emberrel együtt élő flóra kb. 1-2 kg között van, és a flóra sejtjeinek száma pedig meghaladja a felnőtt emberi testet alkotó sejtek számát. Vagyis saját szervezetünk sejtjeinek száma kisebb, mint a bennünk, velünk élő flóra sejtjeinek száma.

A velünk együtt élő flóra nagyon vegyes képet mutat. Vannak velünk együtt élő gombák, baktériumok, vírusok, egysejtű, és több sejtű élősködők. Nem kell megijedni, egészséges esetben a velünk élő flóra egyensúlyban van, a „jók” az erősebbek és nem engedik elszaporodni, és betegséget okozni a „rossz”-akat.

Az egyensúlyt biztosítja a szervezetünk működése, többek között a megfelelő kémhatás, pH-érték, úgy a bőrünkön, mint a nyálkahártyáinkon, vagy a bélrendszerünkben. A megfelelő kémhatást a szervezetünkben termelődő enzimek, váladékok befolyásolják, mint a nyál, verejték, emésztőenzimek, epesavak.

Az emésztőrendszerünk, bélrendszerünk kémhatását az étkezésünkkel is befolyásoljuk, de egészséges esetben a termelődő gyomorsav, és más testnedvek a megfelelő szintre állítják a pH-t. A bélrendszerünkben élő baktériumok, amelyek az emésztésünkben elengedhetetlen szerepet töltenek be, ugyancsak hozzájárulnak a megfelelő kémhatás kialakításához. 


Közös betegségünk: a bemérgeződés

2023. február 19.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.Valójában egyetlen közös betegsége van az összes embernek, s jellemünktől, gondolatainktól, tetteinktől, életterünktől függően ez mutálódik. Mindenki átka: a bemérgeződés, a belek tisztátalansága.  

Sok különböző módon jelenik meg életünkben, állítják orvosok, természetgyógyászok és táplálkozáskutatók. 

A bemérgeződés...
... azaz a belek tisztátalansága. Az indiai gyógyászat, az Áyur-veda nem győzi hangsúlyozni, mennyire fontos a helyes emésztés, Agni tüze, amelynek köszönhetően sok káros anyagot egyszerűen elégetünk.

Korunkban a legtöbb fejlett társadalomban egészségtelen, romboló termékeket fogyasztunk. Gyakran az egészségtermékekbe is káros adalékanyagokat helyeznek, mint az egyik ismert amerikai wellness cég italába is, nátrium-benzoát tartalma a rovarirtószereket juttathatja eszünkbe!

Helytelen ürítés
Nagyon sokszor székrekedés, rendszertelen, vagy mi több, egészségesnek tűnő, de valójában helytelen ürítés okozza a bemérgeződést. Az ismert író, Deepak Chopra egyik munkájában arra figyelmeztet: valójában csak akkor lenne egészséges a következő étkezést elfogyasztani, ha az előző már távozott.

A belek helytelen tisztulása, vagy a több napig megtartott széklet sajnos lerakódásokhoz, ez további felszívódási zavarokhoz és bemérgeződéshez vezethet, amelyet számtalan módon tapasztalhatunk, bőr-, ér-, és szívrendszeri, húgyúti-, idegi betegségekben.

Böjtölj rendszeresen!
A megoldás a rendszeres, kíméletes böjt, a napi 2-3 liter, sómentes ásványvíz fogyasztása, s sokak szerint a vegetáriánus, cukorszegény életmód.


Útravaló uszoda előtt, közben és után (női praktikákkal!)

2023. február 12.

Mire kell feltétlen ügyelni, ha az egyébként tökéletesen egészséges, és a legtöbb izomcsoportra és a pszichére is jótékonyan ható úszást tényleg egészségesen akarjuk "megúszni"? Egy sor olyan alapvető higiéniás dologra, amit nem írnak ki plakátra az uszodában. Sőt, az óvodai edző bácsi sem említette annak idején. Például a hüvelygomba megelőzéséről, a lábgombáról, meg a vérkeringés megóvásáról tuti nem beszélt. Mi viszont fogunk!  

Képforrás: Canva Pro adatbázis.Heti egy-három alkalommal úszni járni nagyon üdvös dolog. Kellemes a hűs vízben tempózni, hiszen a víz felhajtóereje leveszi a terhet az egész nap terhelt porcokról, lábakról és gerincoszlopról. Megnyugtat, ellazít, sportossá, pihentté, edzetté tesz. Ám vannak megelőző intézkedések, amikkel jobb tisztában lenni – és ezt még a gyakorló úszók sem mindig tudják!

Zuhanyozás: A vízbe zuhanyozás után megyünk – ám a legjobb, ha a tisztító langyos vizes zuhany után fokozatosan hidegre váltunk, így az érrendszerünket nem terheljük hirtelen a hidegbe merüléssel.

Mellúszás – de helyesen! CSAK az a mellúszás egészséges, amikor a fejünk is a vízben van. Mert a gerincoszlopot ilyenkor tehermentesítjük, csak ez csinál helyes tartást. Jó, ha a kar és lábtempók közt hosszú siklási szakaszokat iktatunk be, és ha kevesebbszer, de mélyebb levegőt veszünk.

Úszás közben mérjünk pulzust! – Ha hideg vízbe merülünk, a pulzusszám automatikusan csökkenni fog. A tempózás során azonban fokozatosan megnő. Nézze az uszodai órát és számolja meg a pulzusát! Ha az egy perc alatt mért pulzusa több, mint 170, mínusz az életkora, akkor kicsit álljon meg,pihenjen!

Szakaszok, amit betarthatunk – kezdő úszók és kismamák soha ne ússzanak 15 percnél tovább – ezt is célszerű lehet 3 ötperces blokkra és pihenésre osztani. A gyakorló úszók számára pedig a 10-15 perces úszás után érdemes 3-5 perc levezetést, majd újabb úszást és újabb levezetést végezni. A 60 úszással töltött perc már nagyszerű teljesítmény –de kerüljük a teljesítmény-orientált úszást, mert ellenkező hatást vált ki, mint amiért odamentünk. Stresszel!

Úszás után szauna! – Az úszás végén, a levezetés szakaszában nagyon jót tesz egy szaunázás. Próbáljuk ki a szauna terápiát, mert serkenti az izmok vérellátását, méregtelenít.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...23...138