Információk, érdekességek

A napközi otthon (“napközi”) egy lehetőség

2015. augusztus 28.

napköziSok szülő kérdezi, hogy mi a napközi értelme, jó-e ha a gyermek ott marad vagy hozzák el? Ezeket a kérdéseket járom körbe, kiemelve a gyerek érdekét, személyiségfejlődésének szempontjából.

  • Mi az a napközi?

A hétköznapi nyelvben a napközi terjedt el, egyébként a hivatalos megnevezés, az a napközi otthon.

  • Miért “találták ki”?

Céljai az általános iskolai nevelés-oktatás céljának megvalósítása; a családi nevelés részbeni pótlása; szocializáció és a pozitív irányú személyiségformálás; gyermekvédelmi és szociális funkció betöltése.

A feladatai közé soroljuk – értelmi nevelés; hátrányos helyzetű tanulók fejlődésének segítése; tanulási zavarok megoldása; tanulmányi előmenetel segítése; az ismeretek felhasználása és alkalmazása; az aktivitás és kreativitás erősítése; erkölcsi nevelés; a szabadidő kulturált eltöltésére nevelés; egészséges életmód megalapozása.

Jól látható, hogy a funkciók, feladatok terén a napközi otthon széles spektrumot ölel át. Mégis a szülők többsége fenntartásokkal fogadja a napközi létét, talán kevésbé tartja hasznosnak, mint a jogalkotók, oktatási szakemberek, akik megfogalmazták a célkitűzést.


Az elhanyagolás és bántalmazás gyermekkorban

2015. augusztus 27.

bántalmazás gyermekkorban

Cikkem megírását az motiválta, hogy a média számos olyan történetet mutatott be az elmúlt hónapban, ahol a gyerek passzív elszenvedője volt a szülő gyakran agresszív magatartásának.
Az elhanyagolás és bántalmazás fogalma sokkal komplexebb, mint ahogyan azt sokan gondolnák.

Anya–gyerek duáluniója

A gyermek születésétől kezdve egyfajta szimbiotikus kapcsolatban áll az édesanyával. Ennek a függő viszonynak védelmi funkciója van, valamint később nagy hatással lesz a gyermek személyiségfejlődésére.

Mahler szerint az újszülött gyermek képtelen különbséget tenni az én és a másik között. Életük korai szakaszában a csecsemő pszichológiai fúziót (összeolvadás, egység) alkot az anyával. Ezt a szimbiotikus kapcsolatot Mahler anya-gyerek duáluniónak nevezte el. Az elmélet szerint a személyiség fejlődése nem más, mint a fúzió felbomlásának folyamata. Ez a szakasz a hatodik hónap körül kezdődik. Ekkor kezdi a gyermek érzékelni, hogy másoktól különálló entitás. Ez annyit jelent, hogy fokozatosan tudja megélni a gyerek saját magát és a környezetét. Ezáltal a függősség valóban tud csökkenni, hiszen a gyerek szeretné egyedül felfedezni a világot, megismerni azt. Mindez a felfedezés veszéllyel is jár, mert minden ismeretlen, minden új, semmi sem kiszámítható. Az anya-gyerek kapcsolat tehát ebből a szempontból is meghatározó lesz, hogy a gyerek mennyire éli meg a biztonságot, ha eltávolodik az anyától. Egy konkrét példa. Ahogy a gyermek el kezd mászni, azaz a biológiai adottságai is támogatják a világ megismerését, elkezd egyre messzebb kerülni (fizikailag) az anyától. Ha a gyerek képes megélni a biztonságot, akkor kevésbé fog félni a „felfedező útján”, sőt ez előre is fogja jelezni, hogy később, amikor társas kapcsolatok előtérbe fognak kerülni, hogyan éli majd meg a gyerek az anya távolságát.


Ilyennek született, vagy ilyennek neveltük

2015. augusztus 24.

A címbeli kérdésre - mint az ilyen kérdésekre általában, és ahogy nyilván Ti is gondoltátok - az a válasz, hogy ez is, az is. Az ember általában megfelel a nemének, gondolkodásban, viselkedésben, értékrendjében, és ezt részben a génjeiben hozza, részben meg kapja a nevelés, a szocializáció során. A lánycsecsemők már kezdetektől fogva jelentősen nagyobb érdeklődést mutatnak emberek, arcok iránt, különösen akkor, ha beszélnek hozzájuk vagy énekelnek nekik.

A fiúkat sokkal inkább a tárgyak érdeklik – különösen akkor, ha mozognak is. Hosszan elnézegetik az ágyuk fölé akasztott libegő-mozgó játékokat.

Ha egy óvodás csoportba új kislány érkezik, a lányok rendszerint körülveszik, érdeklődnek iránta, bevonják a játékba, Az új fiút a régiek közömbösen fogadják, és akkor veszik be a csapatba, ha hasznossá teszi magát. A fiúk és lányok játékai már igen korán különböznek. A lányok jobban szeretik az együttműködésre épülő játékokat, a fiúk között igen korán kialakul a rivalizálás és egyfajta hierarchia.


Védjük a kicsiket az égési sérülésektől

2015. augusztus 19.

Védjük a kicsiket A nyári családi programok között a tábortűz melletti esti időtöltés vezető helyen szerepel, ahogy a kerti, „kemping székes” sütögetés, bográcsozás és persze a családi befőzés sem népszerűtlen. Okkal, hiszen ezeket egyszerű megvalósítani, különleges az élmény, az ízvilág, a hangulat és az együtt töltött idő sok örömöt és vidámságot okoz az egész családnak. Nem árt azért az otthoni rutinból a nyaralásba elvinni az óvatosságot is…

 … már csak azért sem, mert ilyenkor mindenki önfeledtebb, lazább és a tárgyi környezet sem feltétlenül jól ismert, magszokott, 100% megbízható. A súlyos gyermekkori égési sérülések jó része épp ilyenkor, a szülők nyári pihenése, a várva várt közös vakációzás, az önfeledt iskolai szünet alkalmával keletkeznek. Ezek jó része néhány a gyerekek számára hozott „idény – ökölszabály” kedves, türelmes, de következetes megkövetelésével megelőzhetővé válik.

A Bethesda Gyermekkórházban működő Országos Égésközpontban elsősorban a súlyos esetek ellátása történik. Napi tapasztalat, hogy az ország minden részéből érkeznek olyan égéssérült gyermekek, amikor valami apró baki, egy pillanatnyi oda nem figyelés, vagy a kelleténél szabadabbra engedett gyermeki kíváncsiság egész életre szóló tragédiát, sérülést, maradandó egészség károsodást okoz.

Anyák Háza a Bethesdában

Ha egy ilyen baleset bekövetkezik, nagyon sokszor csak fájdalmas és rendkívül hosszadalmas gyógykezeléssel lehet a gyermek egészségét visszaállítani. Ebben a helyzetben a szülő jelenléte, lelki támasza a gyermekek számára nem egyszer valóban létfontosságú. A szülőknek állandó elérhetőségben, közelségben kell lenniük, és ehhez bizony a szállást is meg kell oldani, nem egyszer úgy, hogy a főváros teljesen idegen és átláthatatlan környezetet jelent az ország távoli végéből érkező családoknak. Ezért óriási a jelentőséggel bír az első „Anyák Háza” megépítése, amit novemberben adnak át a Bethesda Kórházban. A kezdeményezés példaértékű is, hiszen ha már bekövetkezett a baj, meg kell adni minden segítséget a szülőknek, hogy helyt tudjanak állni, legyen hol aludniuk a gyermekükhöz közel, tudjanak egymásra és gyermekükre figyelni. Ezt előbb utóbb minden gyermekkórházban meg kell oldani.


A hangsúly a szoptatáson legyen! – Cumisüvegből is boldogan

2015. augusztus 17.

szoptatás

A szülést követő hetekben az édesanyáknak arra kell összpontosítaniuk, hogy a szoptatás biztonságosan, eredményesen, mindkettőjüknek boldogságot okozva történjen.

Vannak olyan élethelyzetek, pl. a mamának vissza kell mennie dolgozni, de fenn szeretné tartani a szoptatást, anyatejes táplálást. Emiatt megpróbálni sem meri cumisüvegből megetetni a picit, hogy felkészüljenek arra az időszakra, amikor napközben nincs otthon, mert fél, hogy gyermeke elutasítja a szopást.

Csak ajánlja, ne erőltesse!

A cumisüveget nyugodt környezetben kell bevezetni. A babának fel kell ajánlani, hogy szájába vegye az etetőcumit, de ezt sose erőltesse! Megpróbálhatja az etetőcumival simogatni a baba száját és arcát. A cumi a baba szájába álljon egy kicsit felfelé, a szájpadlását érintse, ne a nyelvét. Abban az esetben, ha a pici ellenáll vagy sír, tartson szünetet és később próbálja meg újra. Fontos, hogy elkerülje a küzdelmet, hogy ne alakuljon ki a babában rossz érzés a cumisüveges etetéssel kapcsolatban se.

A legelső cumisüveg ajánlása

Amikor szoptatott babának először ad cumisüvegből enni, kezdje maximum 30 ml lefejt tejjel. A mennyiséget lassan, 15 ml-ként emelje.

Segítse a babát a cumisüveghez való alkalmazkodásban

Legyen türelmes, nyugodt, pozitív és kitartó, mert ez egy új készsége a babának. A picik általában könnyebben elfogadják a cumisüveget amikor álmosak vagy nem különösebben éhesek.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...209210211...292