


Információk, érdekességek
Boldog tanévet! – Lehangolódás helyett ráhangolódás
2015. szeptember 06.
Nem törvényszerű, hogy a tanévkezdés gyötrelem legyen a gyereknek és a szülőnek! Némi tudatossággal nem csupán megkönnyíthető az óvodába, vagy iskolába való visszatérés, de kifejezetten örömteli eseménnyé tehető. Ha adunk elég időt a ráhangolódásra, nem kell tartanunk a lehangoló első napoktól.
Miközben a felnőttek számára is valóságos kínszenvedést jelent az egy-két hetes nyári szabadság után visszatérni a munkába, sokan nem gondolnak arra, hogy gyermeküknek mekkora erőfeszítést igényel a több hónapos vakációt követően a tanévkezdés. Az első napok az óvodában, vagy az iskolában testet-lelket nem kímélő, komoly próbatétel, amire bizony érdemes tudatosan készülni.
Itt az idő!
A legtöbb problémát a megváltozott időszámítás, az új ritmus felvétele okozza a kicsiknél és nagyoknál (ideértve a szülőket is). A vakációban úgymond „időtlenné” vált a legtöbb gyerek, hiszen nem kellett beállítani a vekkert a reggeli induláshoz, nem kellett időre menni különórára.
A dicséret szárnyakat ad? – Hogy látja ezt a nagyi?
2015. szeptember 01.
A nagyszülők – kijárván már az élet iskoláját – abban szeretnének közreműködni, hogy utódaik utódai minél magabiztosabbak és sikeresebbek legyenek felnőtt korukban. Általában a szeretettől vezérelve tudatosan is igyekeznek a csemete önbizalmát erősíteni, mégpedig dicsérő, elismerő szavakkal.
A szülők gyakran kifogásolják a nagyik ilyetén való szóbeli „ajnározásait”, ám azok többsége nem tud és nem is akar lemondani rajongott unokája, unokái dicsérgetéséről, vonatkozzon ez annak külsejére vagy valamilyen apró megnyilvánulására.
Mi a különbség a rutindicséret és a méltatás között?
A gyerekek személyiségfejlődésével foglalkozó pedagógusok, pszichológusok sem tagadják, hogy az elismerő szavaknak, sőt gesztusoknak (mosoly, simogatás stb.) fontos szerepük van a felnövekvők énképének, önbizalmának kialakulásában, ám egyre több olyan pszichológiai tanulmány lát napvilágot, ami arra hívja fel az elragadtatásra különösen hajlamos nagymamák, nagypapák figyelmét, hogy az unos-untalan, avagy rutinszerűen elhangzó dicséretek („szép vagy”, „okos vagy” stb. ) nem hogy hozzájárulnának a gyerek egészséges énképének, önbizalmának kialakulásához, hanem akár az ellen is hathatnak.
Nem feltétlenül a trendi a jó – Iskolatáska-mustra
2015. augusztus 31.
Sokan esnek abba a hibába, hogy a gyermek ízlése alapján választanak iskolatáskát, holott a külcsínnel szemben vannak sokkal fontosabb szempontok is. Az ortopéd szakorvos szerint egy fejlődésben lévő szervezet esetében különösen fontos, hogy milyen kialakítású táskát cipel a hátán.
Bár még van néhány nap hátra a nyárból, a legtöbb család megkezdte a készülődést az iskolára. A tanszerek mellett az egyik legfontosabb a megfelelő iskolatáska kiválasztása. Számos variáció létezik a piacon, csak az ár és a fantázia szab határt annak, ki, milyen táskát vásárol gyermekének. Mivel kevés olyan intézmény van, ahol bent lehet hagyni a könyveket, így elkerülhetetlen, hogy a gyerekek nagy súlyokat cipelnek. Ez azonban nagyon megterhelő a fejlődésben lévő szervezetnek. Éppen ezért fontos, hogy a szülők olyan modellt válasszanak, amelynek köszönhetően elkerülhetőek a mozgásszervi panaszok, vagy a fejlődési rendellenességek.
Dr. Börzsei-Knoll Veronika, az Emineo Egészségügyi és Baleseti Központ ortopéd-traumatológusa azt tanácsolja, még ha veszekedések árán érhető is el a gyereknél, ne divatos, hanem praktikus, szimmetrikusan viselhető táskát válasszunk. Az asszimmetrikus hátizsák tartási rendellenességhez, fájdalmakhoz vezethet.
Ne sírjon anyuka, majd szül másikat! - Hogyan mondjuk el a rossz hírt?
2015. augusztus 31.
Az egyik legkeményebb próbatétel életünkben, amikor mi közöljük valakivel, hogy pótolhatatlan veszteség érte. Halálhír, rosszindulatú betegség, egy szerv elvesztése, egy képesség elvesztése… Nem csak orvosok kerülhetnek ilyen helyzetbe! Az intenzívterápiás orvosok, onkológusok, koraszülött intenzív centrumok orvosai, sürgősségi osztály munkatársai praxisában sajnos szinte nincs olyan hét, hogy ne kelljen rossz hírt közölni betegekkel, hozzátartozókkal.
Fogkefeválasztási kisokos gyerekeknek
2015. augusztus 30.
Gyermekfogak fő ellensége az édességfogyasztás miatt kialakuló fogszuvasodás. A fogszuvasodást minden szülő felismeri. Ha gyermeke fogán sötét, barna vagy fekete árnyalatú foltot észlel, bizony megkezdődött a fog romlása. A legjobb lenne, ha gyerekkorban nem a szuvas fogak kezelésén kellene törnünk a fejünket, hanem a megelőzésre helyeznénk a hangsúlyt.
A gyermekkori fogápolási szokások és a gyermek fogazatának állapota kihat a felnőttkori szájüreg és fogazat egészségére. A megelőző kezelés elsődlegesen abban rejlik, hogy gyermekünket megtanítsuk a helyes fogmosási technikára. Ennek első lépése a tökéletes fogkefe kiválasztása. Cikkünkben a kisgyermekkori fogkefeválasztás kérdéskörét járjuk körbe.
Az édességek fogyasztása során a cukor maradékaiból a baktériumok és élesztőgombák által termelt sav támadja meg a fogzománcot, így indul el a fogszuvasodás. A fogak tisztán tartását, a szájhigiénia megteremtését már az első fogak megjelenésével meg kell kezdeni, hogy az beépüljön a gyermek mindennapi életébe.
Csecsemőkorban ez a feladat teljes mértékben a szülőkre hárul, általában steril gézzel történő áttörléssel tudjuk elérni az íny, az első kibújt fogak tisztítását. De már az első fog megjelenésével jöhet a fogkefe és a fogkrém, melynek használata kezdetben szintén a szülő feladata, míg a gyermek nagyobbacska nem lesz és meg nem tanulja annak önálló és pontos használatát. El kell magyarázni a kisgyermeknek, hogy étkezés után meg kell hogy tisztítsa fogait az ételmaradékoktól, hogy azok ne rakódjanak le és ne legyenek táptalaja a későbbi fogromlásnak.
További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...208209210...292