Információk, érdekességek

6 boldogító étel - Endorfin (boldogsághormon), amivel megúszod az őszi depressziót!

2017. október 26.

Hivatalos nevén endorfin, népszerű nevén boldogsághormon. Mi az endorfin? Különleges, fehérje jellegű anyag, amit a szervezeted termel. Nem kerül pénzbe, csak egy kis odafigyelésbe, hogy a boldogsághormon kiválasztódjék, s te megúszhasd az őszi-téli nyomottságot.  

 

Visszavonhatatlanul megjött az ősz. Ilyenkor sokan befordulnak a sarokba, átadják magukat a depressziónak.

Mi az endorfin? – Az agyban termelődő fehérje jellegű, hormon tartalmú anyag, mely egyrészt a fájdalom csillapításáért, másrészt az örömérzetért felelősek.

6 hatásos boldogító étel őszi napokra: 
Ezek az ételek mértékkel fogyasztva növelik a boldogsághormon termelését. Ezek az ételek nem tartoznak az egészséges táplálékok sorába – de mégis boldogabb velük a világ. Aki nyakló nélkül fogyasztja ezeket, az egészen biztosan súlyos szeretet-hiánytól szenved. Ám a borongós napokon ezekből egy-egy falatka csak javít közérzetünkön. 


Az alultápláltság nem egyenlő a soványsággal!

2017. október 24.

Eszik a kicsi, mégsem jut elég energia és tápanyag a szervezetébe. A helytelen kisgyermekkori táplálkozás a felnőttkori egészséget és teljesítőképességet is befolyásolja, de a fejlődésére is komoly hatással lehet.

Az 5 év alatti gyermekek körében a halálesetek csaknem fele alultápláltság miatt következik be, amely azt jelenti, hogy a hiányállapot világszerte közel 3 millió kisgyermek életét követeli minden évben. Az alultápláltság, vagy más néven malnutríció a mai napig tévesen él a köztudatban, és

sok szülő azt gondolja, hogy egy normál testsúlyú vagy túlsúlyos gyermek nem lehet alultáplált. Pedig a malnutríció elsősorban nem a testsúllyal, hanem a szervezet megfelelő energia- és tápanyagellátottságával áll összefüggésben, és egyre gyakoribb problémát jelent a fejlett társadalmakban.

A hiányállapot kialakulása az élet első 1000 napjában, sőt, már az anyaméhben megelőzhető.

Míg a világ egyik részén az elhízás és annak egészségügyi kockázatai jelentenek egyre nagyobb problémát, addig más országokban az élelmiszer mindennapos hiányával küzdenek. Bár a legtöbb alultáplált gyermek az elmaradott vagy fejlődő országokban él, az egyoldalú táplálkozásnak köszönhetően a fejlett országokban is jelen van a betegség. 2016-ban világszerte 155 millió 5 év alatti gyermeknél tapasztaltak malnutríció okozta visszamaradást, akik közül 41 millióan túlsúlyosak voltak. Az alultápláltság ugyanis nem egyenlő az alacsony testsúllyal, hanem a fejlődéshez és a szervezet megfelelő működéséhez szükséges vitaminok, nyomelemek és ásványi anyagok hiányát, azaz a változatos, minőségi táplálkozás hiányát jelenti.


Nagy túlsúllyal a fogyáshoz vezető életmódváltás első lépései a legnehezebbek. Miért adjuk itt mindig fel?

2017. október 16.

A túlsúly és a mozgáshiány miatt az általános kondíciónk sincsen megfelelő szinten, tehát nagyon hamar elfáradunk. Nem csoda, hogy így a kedv, a motiváció is tovaszáll, felváltja a sikertelenség "élménye" és a csalódottság. Itt hamar véget is szoktunk vetni az életmódváltásnak, megállapítjuk, hogy ez nekünk nem megy, többnyire feladjuk.  

 

Ha mégsem adjuk fel, látszólag az egyetlen megoldással, a drasztikus diétákkal kínozzuk testünket-lelkünket. Az eredmény persze nem lesz tartós, sőt nagyon gyorsan visszaszaladnak a szenvedéssel leadott kilók, ugyanis a diéták többsége az első időszakban vizet von el a szervezettől, majd az izmot építi le, de a zsírszövet ott marad, bár a mérleg valamivel kevesebbet mutat. A kevesebb izom még kevesebb kalóriát éget el, az ördögi kör vége, hogy amikor visszatérünk a szokásos étkezési szokásainkhoz, a lecsökkent, edzetlen izomtömeg még az eredeti, rossz állapotnál is kevesebb kalóriát éget, így még több zsírt kezd el raktározni. 


Színek és ízek – Kora őszi gyümölcs- és zöldség-kavalkád

2017. október 15.

A késő nyári és kora őszi hónapokban is sok friss nyersanyagot kínál a természet.  A színes, ízletes gyümölcsök és zöldségek a klasszikus tápanyag-összetevők mellett más és más vitaminokat, egészségvédő antioxidáns bioaktív anyagokat tartalmaznak.

Különösen értékesek a színanyagokban gazdag piros, sötétzöld és mély-sárga színű termények, melyek mindenikéből kellene naponta egyet-egyet fogyasztani.  Mert minél többfélét eszünk, annál többféle táp és védőanyagot veszünk magunkhoz. Kisbabánk részére lehetőleg bió termesztésű és friss árút vásároljunk, és felbontás előtt alaposan mossunk meg mindent a banánt, a narancsot és a dinnyét is. A kiszáradás, a színek fakulása, a barnulás, a foltosodás valószínűsítik a flavonoidok bomlását, jelzik a fitovegyületek aktivitásának gyengülését, sőt a létrejött oxidálódott anyagok élettani hatása egyenesen károssá is válhat.

Gyümölcsöt éhgyomorra

A gyümölcs javítja az anyagcserét, elősegíti a salakanyagok kiürülését, méregtelenít, frissíti az izmok- és az agy működését, és ezáltal fokozza a szervezet ellenálló képességét. A gyümölcsök társítása, az ízek és színek sokfélesége mellett, az alkotórészek jótékony hatását is összesíti. A gyümölcsöket éhgyomorra vagy étkezések közben fogyasszuk, így érvényesül legjobban frissítő, tisztító, immunerősítő hatásuk. Az is helyes megoldás lehet, ha minden napra tervezünk egy tisztán gyümölcsöt tartalmazó étkezést.

Zöldséglé a legkisebbeknek

A zöldségek rákmegelőző, immunerősítő, gyulladáscsökkentő és béltisztító hatású magas rosttartalmú növények. Fogyasztásuk a fő étkezések részét képezve – zöldség lé, saláta, vagy zöldfőzelék formájában -, naponta szükséges a csecsemőkortól kezdve egészen életünk végéig. A kisbaba emésztőrendszere 6 hónapos koráig a zöldségrostot nem képes megemészteni. A kipréselt zöldség levét azonban igen, és vitaminitalként a gyümölcslevekkel azonos értékűnek tekinthető. Számukra a zöldséges főtt ételeket szükséges kiegészíteni más energia és tápanyagban – főleg fehérjékben – gazdagabb élelmiszerrel (hús, tojás, olaj, gabonaneműek, stb.).


Moho Sapiens - Azok vagyunk, amit felfalunk?

2017. október 08.

A nagy zabálásoknak megvan - bizonyos tekintetben mindig is megvolt - a maga helye a kultúránkban. A lucullusi lakomák hozzátartoznak a családi, baráti összejövetelekhez, ünnepségekhez. Minden ünnepet egy nagy evés zár le, gondoljunk csak a lakodalomra, az érettségi bankettre, az ünnepi vacsorákra, stb. Mai rohanó világunkban is jó volna, ha legalább egyszer egy nap le tudna ülni a család együtt az asztal köré, hogy engedjenek az ősi vágyunknak, és az étkezés során ápolják a társas kapcsolataikat.  

 

Nagy étkezésre szinte minden nagyobb társas összejövetel során sor kerül. Legtöbbször magának a találkozásnak az apropóját is az étkezés adja. Másszor a társas összejövetel egy momentumát jelenti a közös étkezés. Ilyen például a halotti tor. 

Ez utóbbi kapcsán érdekes megjegyezni, hogy valaha ennek keretén belül magát az elhunytat fogyasztották el a hozzátartozók, hogy bölcsességét és tudását a magukévá tegyék, és azonosuljanak vele.

Később ez annyiban módosult, hogy már nem az elhunytat ették meg, csupán megterítettek a számára, vagy a kedvenc ételeit ették, manapság pedig a gyászszertartás keretein belül történő evés egyfajta vigasztalódási eszköz, mely a szeretett, elvesztett személy póttárgyaként is értelmezhető.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...23...158