Információk, érdekességek

A szürkehályogműtétek története

2015. február 22.

Daviel francia szemész

A szürkehályogműtét a leggyakoribb szemműtét a világon, amelyből napjainkban csak az Egyesült Államokban több mint másfél milliót végeznek évente. A műtétekre is érvényes a „Már az ókori rómaiak” kezdetű mondat. Sőt. Az ókori indiaiak és görögök is operáltak szürkehályogot, ám forradalmi áttörést az 1745-ös év hozott...

A szemlencse a szivárványhártya mögött helyezkedik el, és fiatalkorban fontos szerepe van a közelre és távolra nézés közti alkalmazkodásban. A szürkehályog – latinul cataracta - a szemlencse elszürkülését jelent. 

A szaruhártyán készített seben keresztül az elfehéredett, nagyfokú látásromlást okozó szemlencsét hátra és lefelé tolták, a lencse mögött elhelyezkedő kocsonyás anyagba – az üvegtestbe. A műtétet végzők anatómiai ismereteinek korlátozottságára utal, hogy úgy vélták, amit a műtét során hátramozdítottak, az a lencse elé süllyedő, és ott megkeményedő gonosz folyadék, nem pedig maga a lencse...

A XVIII. század közepéig kizárólag a fent leírt műtétet végezték. A középkorban vándorló szemészek, kuruzslók operáltak szürkehályogot, akik járandóságuk bezsebelését követően továbbálltak, nem törődve betegeik későbbi – gyakran túl sok örömre okot nem adó – sorsával.


A Facebook-os ismerőseink döntik el, hol nyaralunk

2015. február 18.

A Facebook határozza meg, hova megyünk nyaralni.

Az ismerősök facebookos képei alapján dől el, hol nyaral az emberek többsége, állítja egy friss kutatás. Dicsekedni pedig egyenesen imádunk, a vakációs fotók nyolcvan százaléka a közösségi médián landol, egy részük kifejezetten azért, hogy irigykedjenek ránk. 

Ott nyaralunk, ahol az ismerőseink

Brit kutatók széleskörű felmérésben vizsgálták meg az utazási szokások és a közösségi média kapcsolatát. Eredményeik szerint a nyaralások helyszínét ma már 52 százalékban a barátok facebookos fotói alapján választjuk meg. „Nem túlzás azt állítani, hogy a turizmust a Facebook mozgatja” – nyilatkozta Matthew Flex, az online turizmus szakértője.

Dicsekvés és szorongás

Bár egyre tudatosabban használjuk a közösségi médiát az előzetes tájékozódásra, még ennél is nagyobb arányban szeretünk élményeinkkel dicsekedni. A felmérés szerint az emberek 78 százaléka tölti fel nyaralási fotóit a Facebookra. A megkérdezettek 15%-a kifejezetten azért rak fel képeket, hogy az otthonmaradtak irigykedjenek rájuk, és hasonló arányban vannak azok, akik kifejezetten volt házastársukat akarják bosszantani – írja a szepkartya.hu.

Brit pszichológusok szerint veszélyes játszmába kezdtünk, mert egyre nagyobb teret kap a közösségi oldalakon a versengés, és ma már egyre többen szoronganak amiatt, hogy lemaradnak ismerőseiktől.

Bár a hazai Facebookon is népszerű a tengerparti képekkel való dicsekvés, egyelőre a realitás felülírja a vágyakat. A KSH adatai szerint az elmúlt évben csak a belföldi turizmus tudott növekedni, az is főként a SZÉP kártyának köszönhetően.


A számítógéped jobban ismer, mint a barátaid!

2015. február 17.

A számítógép jobban ítéli meg a személyiséget, mint a barátok - derült ki egy több tízezer önkéntes részvételével zajlott brit-amerikai kutatásból.

A Facebook közösségi portál "tetszik" (like) gombjának kattintásait elemezte egy számítógépes program - tudósított a BBC hírportálja az amerikai tudományos akadémia lapjában (PNAS) megjelent tanulmányról.

A Cambridge-i Egyetem kutatói ugyan elismerték, hogy a személyiség ennél összetettebb dolog, ám eredményeik alapján a számítógép jobban oldotta meg a feladatot, mint az ember.

Mutasd a like-jaidat, megmondom, ki vagy

A Cambridge-i és a Stanfordi Egyetem kutatói már korábban megállapították, hogy a Facebookon kattintott "tetszikekből" egy sor személyes információt lehet nyerni többek között a szexuális irányultságról vagy a politikai nézetekről.

Új tanulmányukban egy lépéssel tovább mentek, és összevetették azt, hogy vajon a gép vagy az ember ítéli-e meg jobban a személyiséget.


A ruha teszi az embert – a magyar nők szerint

2015. február 17.

ruha

A magyar hölgyek ragaszkodnak a dress code-hoz, kínosan érinti őket, ha barátjuk, kollégájuk nem megfelelő öltözékben jelenik meg egy összejövetelen – többek között ez derült kutatásból. A felmérés szerint egy régiesen, szakadtan öltözött járókelő láttán minden második ember sajnálkozik, míg a feltűnően divatos megjelenés sokakból bosszankodást vált ki. 

A magyar hölgyek szerint a ruházat sokat elárul a viselőjéről – derült ki a Stilago nemzetközi divatwebáruház felméréséből. A több mint 5000 nő megkérdezésével zajló kutatás többek között arra kereste a választ, hogy milyen érzéseket vált ki egy jól öltözött, illetve egy szakadt ember látványa. A stílusos megjelenés mindössze a válaszadók egytizedét hagyja hidegen, a legtöbb nőt jó érzéssel tölti el, ugyanakkor 29 százalékukból vágyakozást, 16 százalékukból pedig kifejezetten bosszankodást vált ki. „Elsősorban az bántja a hölgyeket, hogy ők nem engedhetik meg maguknak, hogy drága ruhákat vásároljanak, a stílust pedig sokszor a márkával és a magas árral azonosítják” – mondta el Kovács Anikó, a Stilago magyarországi projektmenedzsere.


Ön mennyit betegeskedik?

2015. február 15.

Számolta már valaha, hogy hányszor ébreszt fel minket eldugult orrunk vagy nem múló köhögésünk? Vajon tisztában vagyunk-e azzal, hogy egy évben hányszor kapjuk el a náthát és hány napig kényszerülünk szobafogságra? Egy 2014-es felmérés most rávilágított a tényekre, megmutatva mennyi időt vesz el életünkből egy nem várt betegség. 

Álmatlan éjszakák, keserű nappalok és a kínzó tünetek, amelyek nem kímélnek minket. Az influenza és a megfázás kellemetlen vendégeink a téli hónapokban, és kevés ember ússza meg a velük való találkozást. A vírusokkal szemben nehéz védekezni, és az enyhe tél tovább rontja az esélyeinket. Egy-egy betegség pedig értékes időt vesz el az életünkből, hogy pontosan mennyit egy nemzetközi felmérés eredményei megmutatják.

Mi magyarok évente átlagosan 2 alkalommal vagyunk náthásak. Egy-egy megfázás során pedig körülbelül 5 napot töltünk otthon. Pihenésünk azonban nem zavartalan olyankor sem, ugyanis a tünetek átlagban minimum 3 alkalommal ébresztenek fel bennünket éjszaka, derült ki derült ki a Wick Pharma GmbH 12 országban végzett kutatásából.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...211212213...477