Információk, érdekességek

4 tipp, hogy megússzuk a nyaralást fülfájás nélkül

2020. július 09.

Fotó: 123rf.comA nyári melegben szívesen hűsölünk a vízparton vagy a medence szélén, de a strandolás nem csak vidámságot, hanem veszélyeket is tartogat. A fülbe számos módon kerülhetnek kórokozók, ami fájdalommal, sőt akár lázzal járó gyulladást is okozhat. Aggodalomra azonban semmi ok: Dr. Garay Zsolt fül-orr-gégész szakorvos elmondja, hogyan ússzuk meg a nyaralást fülfájás nélkül!

 Vigyázzunk a sérülésekkel!
 
Strandolás során könnyen kórokozók juthatnak a fülbe, ami egészséges fül esetében nem okoz gondot, ám ha a hallójáratban mikrosérülések találhatók, az kaput nyithat a baktériumok számára, és komoly fájdalommal, váladékozással járó gyulladás alakulhat ki. „Észrevehetetlen hámsérüléseket okozhat a helytelenül használt fültisztító pálcika, vagy a füldugó behelyezését-kivételét kísérő dörzsölő mozdulat. Ilyen helyzetekben érdemes körültekintőbbnek lennünk” – javasolta Dr. Garay Zsolt.
 
Védjük a fület a víztől!
 
A helyes fültisztítás mellett strandolás előtt ajánlott illóolajos – például oliva-, teafa-, kamilla-, eukaliptusz-, citrom- és levendulaolajos – vagy paraffinos cseppentést alkalmazni. Ily módon védőréteget képezhetünk a fülben, ami megakadályozza a víz, a homok, az iszap vagy akár a kisebb bogarak hallójáratban rekedését.


Szavazások

Mennyi folyadékot fogyaszt egy nap Ön?

Aktív: 2020. június 30. - 2020. augusztus 10.

Nagyon kevés folyadékot iszok
Kevesebb mint 1,5 litert
1,5 litert
2 litert
Több mint 2 litert


szavazatok száma: 44
Szavazni 1 órán belül egy gépről csak egy alkalommal lehet.

Szavazok Lezárt szavazások

Nem is az iszonyú fájdalom a legrosszabb

2020. július 08.

Fotó: gettyimages.com

Az endometriózis nevű betegség létezéséről ma már egyre többen tudnak, de – ha az alig kibírható fizikai fájdalom nem lenne elég – az érintettek még mindig szenvednek attól, hogy mások mintha nem látnák őket igazán, és nem értenék, mit jelent így élni. A brit származású, New Yorkban élő fotós, Georgie Wileman Ez az endometriózis című fotósorozata ezért készült el.  

A betegség orvosi szempontból: a méhnyálkahártya sejtjei a méhen kívül is megjelennek a szervezetben, olyan helyeken, ahol semmi keresnivalójuk, például a hasüregben, a beleken, a petefészkeken, de akár a tüdőn, sőt az agyban is. Ezek a sejtek ugyanúgy követik a menstruációs ciklust, véreznek, a felgyűlő vér gyulladásokhoz, hegesedéshez, belső összenövésekhez vezet, sokszor visszafordíthatatlan károkat okoz.  

A 13 éves kora óta súlyos endometriózissal élő Wileman az ötödik műtétjénél járt, amikor saját maga fényképezésével belekezdett a projektbe. A kíméletlen önportrékat – amikor képes volt felkelni az ágyból – olyan emberek fotózásával váltogatta, akikkel meg tudta mutatni: tévhit, hogy az endometriózis kizárólag a fiatal, fehér, gyermektelen nők betegsége.

Az endometriózis egyik legkegyetlenebb vonása, hogy a tünetként jelentkező puffadt has, főleg, ha vékony a test, várandósnak mutatja azt, akinek talán – éppen az endometriózis miatt – soha nem lesz esélye teherbe esni, gyereket szülni. Wileman például szembe kellett nézzen azzal, hogy a testi állapot, amelyet ez a fotó rögzít: ennél közelebb soha életében nem lesz a terhességhez. Az endometriózis áll a háttérben a meddő nők akár 40 százalékánál is. A leggyakrabban a petevezeték összenövésén keresztül lehetetleníti el a fogantatást, ezen néha lehet segíteni, néha nem. Egyes esetekben megoldás lehet a lombik, másoknál teljesen kizárt marad örökre a terhesség.


Nehezen múló fáradtság? – Más is állhat a hátterében!

2020. július 08.

Fotó: 123rf.com

A melegebb hónapok beköszöntével sokan küzdenek a fáradtság tüneteivel. A huzamosabb időn át jelentkező kimerültség érzés hátterében számos probléma is állhat. Ha a tavasz elején jellemző nehezebb ébredések, napközbeni lassultság továbbra sem múlik, érdemes utána járnunk, mi okozza a panaszokat!

A fáradtság 5 gyakori kiváltója

1. Túl kevés alvás

A napközbeni fáradtságot sokszor egyszerűen a túl rövid éjszakai alvásidő okozza. Az alváshiány miatt nappal levertnek, kimerültnek érezhetjük magunkat.

Az alvás specialista véleménye:A felnőttek számára szükséges alvásmennyiség minimum napi 7 óra. A jól összeállított napirend segíthet abban, hogy este időben ágyba kerüljünk és kipihenten ébredjünk.

2. Horkolás

A kellemetlen zaj nem csak a horkoló ember, de az alvótárs nyugodt pihenését is gátolhatja. A probléma azonban nem pusztán zavaró, de az egészséget is veszélyezteti. Horkolás közben, a felső légutak szűkülete, elzáródása miatt csökkenhet vagy kimaradhat a légvétel, az alvó személy egy pillanatnyi szünet után hirtelen levegő után kezd kapkodni. Az ilyen légzészavarok ún. mikroébredéseket okoznak, ami miatt az éjszakai alvás nem pihentető, napközben fáradság, koncentráció zavar jelentkezhet. Súlyos esetben, ha alvás közben gyakran és hosszan kimarad a légvétel ún. alvási apnoe betegség jelentkezik, mely a következményes oxigén hiány miatt számtalan betegség, például koszorúérbetegség, agyi érbetegségek, stroke kialakulását is elősegíti.