Információk, érdekességek

Maradjunk jó formában az ünnepek alatt

2022. január 01.

Jó formában maradni az év végi ünnepek alatt, és kedvünket lelni a teendőkkel teli, de örömteli eseményekben gazdag napokban, fáradtság nélkül – lehetséges. Elegendő hozzá, ha a kiegyensúlyozott táplálkozáson, a rendszeres fizikai aktivitáson és az egészséges életmódon alapuló rutint követjük. Fogadjunk meg az ezzel kapcsolatos, hasznos tanácsokat, hogy nyugodt szívvel töltsük az ünnepeket, és a feltöltődés se maradjon el.

Fotó: gettyimages.comAz ünnepek alatti testsúlygyarapodás, legyen az bármilyen mértékű, többek közt az ilyenkor jelentkező stressz egyik fő forrása. Ez a néhány kiló plusz rendszerint arra késztet bennünket, hogy megfogadjuk: az új év elején diétázásba kezdünk, és több időt töltünk sportolással, testmozgással.

Ugyanakkor, főleg karácsonykor, csökken a motivációnk, és táplálkozásunkban nem törődünk a következményekkel, legfeljebb bűntudatot érzünk. Ezért, ha még van időnk az év végi ünnepekig, készítsünk tervet azzal kapcsolatban, hogy okosabb döntéseket hozzunk jó formánk megőrzése érdekében, ami testileg-lelkileg értendő. Idén a célunk az legyen, hogy fitten tartsuk magunkat, korlátozzuk a stresszt, és valóban élvezzük az ünnepi időszakot. Természetesen anélkül, hogy lehangolódnánk január 1-jén – így tanácsos követnünk az alábbi „útmutatót”.

Táplálkozás az ünnepek előtt és alatt

A jó egészség a helyes táplálkozással kezdődik, azaz a változatos és kiegyensúlyozott étrenddel. Tippek ahhoz, hogyan tanácsos étkeznünk az ünnepi időszakban:

  • Fogyasszunk rostokból , fehérjékből és egészséges zsírokból álló reggelit – ez magába foglalhat minden hasznos táplálékot, amire a szervezetnek szüksége van. Az olajos magvak kiváló kiegészítők lehetnek hozzá.
  • Ha lemaradtunk a vásárlással, és el kell töltenünk egy egész napot az üzletekben, előtte készítsünk magunknak harapnivalót, pl. szendvicseket teljes kiőrlésű kenyérből, ahelyett, hogy a gyorséttermek, büfék kínálatából választanánk.
  • Legyünk vegetáriánusok, vagy akár vegánok is, heti egy napra. Ha mégsem vállalkozunk rá, minden ételhez adjunk hozzá legalább egy zöldséges kísérőt. 
  • Ne habozzunk, kényeztessük magunkat szezonális gyümölcsökkel. A narancs, mandarin, grapefruit nagyon ajánlott ebben az évszakban: természetesen édesek, alacsony kalóriatartalmúak, magas rost- és antioxidáns tartalmúak.
  • Mielőtt bármilyen karácsonyi süteményt sütnénk, uzsonnázzunk előtte. Így elkerülhetjük, hogy készítés közben/után torkoskodjunk belőle.
  • Az étkezések alkalmával kis mennyiségben vegyünk az ételekből, hogy mindent meg tudjunk kóstolni. Ez is egy „edzés” az ünnepekre, amikor szintén így kell tennünk.
  • Legyünk óvatosak az alkohollal, az ünnepek előtt és alatt is. A szeszesitalok tele vannak rejtett kalóriával, egyéb hátrányukról nem is szólva. De amennyiben (valószínűleg) fogyasztjuk őket az év végi ünnepeken, részesítsük előnyben a bort, és az alacsony alkohol tartalmú italokat, mellőzzük a töményet, valamint egy-egy pohár alkoholt felváltva igyunk egy pohár vízzel.
  • Korlátozzuk a sót, amennyire csak lehetséges. Ne feledjük, hogy számos ételben rejtve van, mint pl. a kenyérben, sajtokban, szószokban, felvágottakban…
  • Amikor úgy döntünk, hogy elfogyasztunk egy olyan süteményt vagy ételt, amelyet igazán szeretünk összpontosítsunk minden falatra, élvezzük az ízét, és lassan rágjuk meg.

Rendszeres testmozgás, hogy fittek maradjunk

Bizonyított tény, hogy a rendszeres testmozgás jótékony hatással van a testi-lelki egészségre, az erőnlétre és a jó alak megőrzésére, amellett energiával tölt fel. Mindezekre nagy szükségünk van az ünnepi időszakban, ezért ne hanyagoljuk el a fizikai aktivitást, bámennyire sürgető is teendőink sokasága.

  • Ha problémáink vannak a napi testgyakorlással, póbáljunk korábban felkelni, és ébredés után végezni a gyakorlatokat. Ily módon ritkábban hagyjuk figyelmen kívül a további testedzést, mivel csökken a stressz a nap folyamán, és jobban is fogunk aludni tőle. Használjuk ki a napközbeni szünetek minden pillanatát is kisebb gyakorlatokra..
  • Egy ötlet, amelyre nem gyakran gondolunk: próbáljuk ki azokat az alkalmazásokat a telefonunkon, amelyek segítségével figyelemmel kísérhetjük fizikai aktivitásunk intenzitását (használhatunk más, ere a célra szolgáló eszközöket is).
  • A nehéz ünnepi ételek fogyasztása után egy 30 perces séta csökkenti a vércukor- és triglicerid-szintet. Ezzel minden bizonnyal elkerülhető a hirtelen fáradtság is, amely túl nehéz emésztés esetén jelentkezik.

Magányosnak érzem magam az ünnepek alatt, mit tegyek?

2021. december 30.

Egyes emberek magányosnak érezhetik magukat akkor is, ha nincsenek egyedül az ünnepek alatt, de esetleg nehéz életszakaszon mennek keresztül. Míg mások ebben az év végi időszakban fizikailag távol vannak szeretteiktől, barátaiktól, és emiatt vesz erőt rajtuk az elhagyatottság érzése. Ilyen és hasonló esetekben tudjunk megoldásokat találni a lelki egyensúly és az önbizalom visszanyerésére.

Fotó: gettyimages.comA magány, ha megtapasztaljuk, és nem mi választjuk, negatívan befolyásolhatja mentális egészségünket . A karácsonyi ünnepek pedig, noha az öröm megosztásának pillanatai lehetnének,, tovább ronthatják a helyzetet. Valójában azok az emberek, akik egyedül vannak, vagy egyedül érzik magukat, az év végi ünnepeket olyan stresszes időszaknak érzékelik, amely visszavezeti őket elszigeteltségükbe .

Az ünnepek alatti egyedüllét felerősítheti ezt az érzést, hiszen a társadalom negatív képet alkot a magányról ünnepek idején.. Íme néhány módszer, amellyel próbáljuk meg  jobban átélni ezt az érzelmet, és tanuljuk meg józanul kezelni.

Ne tartsuk „kényszernek” a karácsonyi összejöveteleken való részvételt

A családi karácsonyok körül kialakult, mindenütt jelen lévő képek és elvárások különösen felszínre hozhatják félelmeinket, aggodalmainkat, konfliktusainkat, vagy a bennünk rejlő frusztrációt, szorongást, szomorúságot.  És olykor nem zárja ki a magány érzését az sem, ha párkapcsolatban vagy a családdal körülvéve éljük meg az ünnepet.  Míg sokunk élvezi a magára szánt időt, addig mások  egyedül érzik magukat családban vagy baráti társaságban. az év végi ünnepekkor.

Többek között az egyik ránk nehezedő nyomás lehet ebben az időszakban, hogy pl. minden (családi) eseményen részt kell vennünk. Különösen nehezen éljük meg ezt akkor, ha a családi kapcsolataink nem igazán jók, vagy olyan nehéz életszakaszon megyünk keresztül, amelynek gondját nem feltétlenül szeretnénk megosztani másokkal. Ilyen esetben egyetlen megoldás kínálkozik jó hangulatunk fenntartásához és a depresszió elkerüléséhez: ne érezzük kényszernek az ilyenkor szokásos látogatásokat, a részvételt ezeken az eseményeken.

Semmi rossz nincs abban, ha kerüljük a találkozást azokkal a személyekkel, akik ronthatnak lelkiállapotunkon. Vagy próbáljunk a lehető legrövidebbre fogni a vlük tölthető időt az adott eseményen. Ennek ellenére fontos, hogy ne zárkózzunk be a „buborékunkba”, és ne maradjunk távol minden ünnepi rendezvénytől, tevékenységtől. Rajtunk múlik, hogy megtaláljuk-e a megfelelő egyensúlyt.

Bánjunk óvatosan a közösségi médiával, mert ha túlzásba visszük, még magányosabbnak érezhetjük magunkat 

A közösségi médiában található, az ünnepen készült fényképeket, videókat nézegetve az lehet a benyomásunk, hogy mások boldogabbak, mint mi. A karácsony táján küldött üzenetek és képek  szorongás forrásává válhatnak. Egy nemrégiben készült, francia tanulmány becslése szerint a közösségi média használatának korlátozásával jelentősen csökkentjük a magány és a depresszió érzését.

De ha mégis úgy véljük, hogy ilyen megoldást kell keresnünk a bennünk lévő üresség kitöltásáre, inkább telefonáljunk egy közeli barátunknak, és látogassuk meg, Amikor viszont távol vagyunk szeretteinktől (pl. a Covid-19 járvány okozta betegség vagy bezártság miatt),  a különféle technlógiai eszközök lehetővé teszik , hogy kapcsolatot tartsunk velük és másokkal, így kordában tartva magányunkat.

Önkénteskedjünk, hogy szükség legyen ránk, és ne érezzük az egyedüllétet az év végi időszakban

A magány alááshatja önbecsülésünket. Azt érezteti velünk, hogy mások számára nem jelentünk semmit, és nincs szükség ránk. Ezen érzés leküzdésének egyik módja lehet, ha ünnepek alkalmával önkéntes munkát végzünk, pl. segítünk a rászorulóknak. Számos olyan intézmény, egyesület vagy kórház működik, ahol az ünnepkör idején karácsonyra vagy az újévre/szilveszterre felajánlhatjuk a segítségünket. Egy jó tanács: annak érdekében, hogy tevékenységünknek értelme legyen, és jól érezzük magunkat: feltétlenül keressünk olyan ügyet, amely közel áll a szívünkhöz.


Karácsonyi körkép

2021. december 26.

Ahány nép, annyi Mikulás és karácsonyi édesség. Habár a hagyomány számos országban különböző, a név mégis mindenhol ugyanazt a személyt rejti: a gyermekek és felnőttek által egyaránt várt Mikulást, akinek érkezése világszerte egybeforrt a finomabbnál finomabb édességek ajándékozásával. 

Az Északi-sarkkörön működik az a postahivatal is, ahová a világ összes gyermekének kívánsággal teli levele érkezik magához a Mikuláshoz.

Habár a keresztény kultúrkör Mikulás legendája Szent Miklósra, a kis-ázsiai Myra városának szegényeit megsegítő püspökre vezethető vissza, a Mikulás alakját és történetét a világ minden népe a saját történelméhez és kultúrájához igazította az évszázadok során.

holland Mikulás, Sinterklaas például fehér lovon érkezik Spanyolországból és mézeskalácsot osztogat, az orosz Fagy Apó és segítője, Hóleányka édes tejjel vagy gyümölcsökkel töltött cukorkát ad a gyerekeknek.

Az amerikai Santa Claus, aki a kéményen át lopózik a házakba, cukorrudacskákat tesz a kandallókra akasztott zoknicskákba. Santa Claus december 25-én reggel érkezik repülve 8 rénszarvas húzta szánján az Északi-sarkról, hogy karácsonyi ajándékait szétossza a gyermekek közt. Táltos, Táncos, Pompás, Csillag, Üstökös, Íjas, Ágas és Villám kíséri útján december 24. éjszakáján, amikor az Amerikai Egyesült Államok összes gyermekét meglátogatja.

finn lappföldi Mikulás, Joulupukki tradicionális finn karácsonyi édességet, fahéjas, gyömbéres és szegfűszeges kekszet ajándékoz a gyermekeknek. A Mikulás december 5-én éjjel indul szétosztani ajándékait rénszarvas húzta szánján, amelynek a gyermekek december 6-án reggel örülhetnek. Míg Santa Claus szánja tud repülni, addig ez a lappföldi Mikulás járművére nem igaz.

A világ Mikulásainak sorában talán a norvég Pelznickle („Szakállas Miklós”) a legtöbb érdekes jellemzővel bíró Télapó, aki kék ruhában, rongyos kalapban és kenyérrel teli hátizsákkal járja az utcákat, útja során pedig Sleipnir nevű, nyolclábú, repülő lova kíséri. Az ajándékokat Befana, a seprűnyélen érkező csúnya, de jólelkű boszorkány hozza Vízkeresztkor, azaz január 6-án.


Karácsonyi menü cukorbetegeknek

2021. december 25.

Cukorbeteg van a családban és nem tudod mit készíts? Igyekeztem úgy összeállítani,hogy azért ne legyen teljesen hétköznapi de beleférjen a diétába. 4 személyre vonatkozik a menü, amit elkészíthetsz az egész családnak! Biztosan sikert aratsz majd vele!

Előétel:
Gombakrémleves erdei gombából

Hozzávalók: 5 dl víz, 5 dl tej, 2 ek. étkezési keményítő, 10 dkg szárított erdei gomba, só, bio ételízesítő

A gombát néhány órára a vízbe áztatom, ezután felteszem főni, hozzáöntöm a tejet és ízesítem sóval és bio ételízesítővel. Ha a gomba megpuhult botmixerrel összetöröm az egészet és az étkezési keményítővel besürítem. Pirított zsemlekockával tálalom!


Főétel
Csirkerolád fűszeres párolt zöldséggel

Hozzávalók: 8 nagyobb szelet csirkemell, 10 dkg zsírszegény sajt, só, bors, zsálya

A körethez: 1 kg zöldség vegyesen, só, kakukkfű


Karácsonyi vendégváró receptötletek

2021. december 25.

PixababyAmikor összegyűlik a család mindenki szeretne minél finomabb és különlegesebb ételekkel kedveskedni. Ehhez szeretnénk mi is hozzájárulni és néhány igazán finom receptet ajánlani.

Beigli

(Herczegné Kruczler Éva)

Hozzávalók:

  • A tésztához: 40 dkg liszt, 15 dkg vaj, 1/2 dl tej, élesztő, só, 1 dl tejföl.
  • A töltelékhez (1 rúdhoz): 20 dkg dió, 15 dkg cukor, 2-3 evőkanál tej, 3 evőkanál baracklekvár, 3 alma.

Elkészítés: A liszttel, a vajjal, a tejben feloldott élesztővel, csipet sóval és a tejföllel tésztát gyúrunk. Két egyforma cipóra osztjuk és 15 percig pihentetjük. Megfelelő vékonyra kinyújtva megtöltjük.Diós töltelék: A cukorból és a tejből főzött szörpbe belekeverjük a darált diót, a baracklekvárt és a hámozott szeletelt almát.A mákos töltelék ugyanaz, csak dió helyett darált mákot kell használni.

Bögretészta

(Dr. Krenácsné Szarvasházi Éva)

Hozzávalók:

1 tojás, 1 pohár porcukor, 1 pohár tejföl, 1 pohár darált dió, 1 pohár liszt, sütőpor, mazsola, citromhéj, pici só

Elkészítés: Az anyagokat sorrendben összedolgozzuk, majd őzgerincformában kisütjük.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...23...51