Információk, érdekességek

A depresszió 10 lépcsője: ha az aljára értél, ne áss tovább!

2019. január 06.

A környezeted állítja, hogy depressziós vagy, sőt az a legrosszabb, hogy követelik tőled, hagyd abba! Járj utána, hogy valóban depressziós vagy-e, vagy csak a pihenés szükséges időszaka jött el számodra! Tíz lépcsőfok, amin szembesülhetsz magaddal. Önismeret, görbe tükör, meditáció. Nyugi, felszínre hozunk!  

1. tünet

A Foci VB nem érdekel, sőt a világ sem érdekel. Se a főzés, se bevásárlás nem motivál. Sem kedvelt, sem utált tevékenységeid.

2. tünet
Nem örülsz a kedvenc csapatod által szerzett gólnak, de még a fűtésszámla csökkenése sem hozz lázba.

3. tünet
A súlyod diétázás és sportolás hatására hirtelen csökkeni kezdet.

4. tünet
Többet alszol, mint gyerekkorodban, és egy-két átdurmolt napot követően az álmatlanság oly mértékben tör rád, hogy a VB aznapi meccsét  a külföldi csatornák egyikén többször is megnézed.

5. tünet
Ingerlékennyé és türelmetlenné válsz, de akármennyire is burkolod ezt, már a környezeted is jelzi, hogy a határokat súrolod.


Derékfájás mögött a hamstring izmok kötöttsége is állhat

2019. január 05.

Az amúgy is rövidülésre, zsugorodásra, túlfeszülésre hajlamos hamstring izmok, az urbanizációs ártalmak pl. sok ülés illetve bizonyos sporttevékenységek (pl. ugrás, futás) hatására még kötöttebbé válnak.

Mikor gyanakodhatunk arra, hogy hamstring rövidülés áll a panaszunk hátterében? 
– Fájdalom a fartájék, ülőgumó, derék tájékon, amely a comb hátsó, belső részére is kiterjedhet, akár térd alá is.
– Fájdalomfokozódás járáskor, futáskor.
– Háton fekvésben a nyújtott lábunkat nem tudjuk kb. 80 fok fölé felemelni.
– Nem tudunk nyújtott lábbal előrehajolni.

Mi a teendő?  –  Hamstring nyújtás! Medencestabilizálás! Testtartásjavítás!

Javasolt naponta pár percet nyújtani, de legalább heti 3x. Sportolóknak, főleg futóknak kötelező! A gyakorlatokat végezhetjük fekve, ülve, állva.

Érdemes gyógytornász-fizioterapeuta segítségét igénybe venni, mert a helytelenül kivitelezett gyakorlatok hatástalanok, sőt derékfájást okozhatnak. A rosszul végzett nyújtógyakorlatok az izmok sérülését okozhatják. Törekedni kell az optimális medenceállás elérésére, az alsó végtagi izomerő arányosságára, a törzs stabilitásának elérésére, valamint a törzs- és az alsó végtag flexibilitására. A hamstring izomzat okozta fájdalmat pedig nem szabad összetéveszteni az ülőideg okozta fájdalommal pl. isiász, porckorongsérv!


Alacsony tesztoszteronszint jelei a fiúknál

2018. december 20.

A fotók illusztrációk: pixabay.comA hormonzavarok nem csak a felnőtteknél jelentkezhetnek, hanem nagy számban vannak olyan gyermekek is, akik kénytelenek endokrinológushoz fordulni. Dr. Tar Attila, a Budai Endokrinközpont gyermek és felnőtt endokrinológusa az alacsony tesztoszteronszint jellemző tüneteit ismerteti.

A tesztoszteron szerepe az erősebb nem esetén

A tesztoszteron az egyik legfontosabb férfi nemi hormon – bár nem csak a férfiak, hanem a nők is termelik, igaz, jóval kevesebb mennyiségben. Termelődése már magzati korban megkezdődik, hiszen hozzájárul a férfi nemi szervek fejlődéséhez. Továbbá a férfi nemi jellegek kialakításáért felelős, így fontos szerepet játszik a szőrnövekedésben, az izomtömeg kialakulásában, a mutálásban, a valamint befolyásolja a nemi vágyat, az erekciót és a nemzőképességet is. A tesztoszteron termelődését az agyalapi mirigy által előállított LH nevű hormon segíti, amit a hypothalamusban termelődő gonadotropot serkentő (GnRH) hormon termel.

Mitől lehet kevesebb a mennyisége?

Az alacsony tesztoszteronszint hátterében több tényező is húzódhat. Általában késői pubertás esetén találkozni vele, ám lehet, hogy pl. hipofízis rendellenességek, cukorbetegség, hereműködési zavar, mellékvesekéreg zavarai, magas prolaktin szint, vesebetegség okozza, esetleg a férfi nemi szervet érintő sérülések, vagy szteroid tartalmú készítmények rendszeres szedése. Éppen ezért, amennyiben alacsony a tesztoszteron mennyisége, mindenképp alapos kivizsgálás indokolt, hogy kiderüljön, mi miatt is lépett fel a zavar.


Öt módszer a testi-lelki egyensúlyért

2018. december 14.

A fotók illusztrációk: pixabay.comGyermekünk önbecsülését és mások megbecsülésének képességét akkor tudjuk személyiségének részévé tenni, ha testi-lelki egyensúlya stabil. Ehhez fontos, hogy elismerjük eredményeit. A sikerrel elért jutalmak azonban csak pillanatnyi boldogságot jelentenek, ha valós értéküket nem képes a helyén kezelni.

Milyen módszerek segítségével tudja feldolgozni az életben kapott hatásokat? Mik segíthetik az elmélyülésben, lelki egyensúlyának kialakításában? Íme, öt módszer:

Játék

Egyik legjobb módja a lelki folyamatok kezelésének megtanulásához a kortalan játék öröme, legyen szó akár egy családi focizásról vagy társasjátékozásról. A játék hatására számtalan érzés tör belőlünk elő, például izgalom, frusztráció vagy csalódottság. Ez jó lehetőség a gyerek számára is, hogy különböző érzelmeket átéljen, és meg is birkózzon velük egyszerre. Ezáltal egészséges módon fog megismerkedni saját érzéseivel és azok kezelésének módjával.

Zene

Nem újdonság, hogy a gyerekek a zene segítségével kapcsolódni tudnak a lelkükhöz. Éppen ezért fontos megnéznünk, hogy milyen típusú zenét hallgatnak. Az erőszakos vagy megalázó dalszövegek nemcsak a gyerek lelki fejlődésére, de az emberi kapcsolataira is rossz hatással lehetnek.

Szánjunk időt arra, hogy meghallgassuk, milyen zenéket kedvel gyermekünk. Néhány dalszöveg depressziót idézhet elő. Bízzunk a megérzéseinkben, ha arra gyanakszunk, hogy gyermekünk rosszul választja meg, miket hallgat. Beszéljünk gyermekünkkel az általunk képviselt értékekről, és zeneválasztása miatti aggodalmainkról.


Meddig tarthat a fájdalomtűrő képesség?

2018. december 08.

Fotók: pixabay.comA fájdalom bizonyos fokig a sport része, a fájdalomtűrő képesség a siker egyik záloga. Ugyanakkor dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos arra figyelmeztet, hogy a sportolóknak ismerniük kell a testük jelzéseit és egy bizonyos pontnál segítséget kell kérniük.

Milyen fájdalmak vannak?

A sportban az eredményességnek számos kritériuma van, az egyik a sportoló saját testének, reakcióinak, határainak pontos ismerete. A fájdalommal kapcsolatban is tudni kell, mi az a pont, ami még az edzés, a verseny velejárója és segíti a teljesítményt és mi az, amikor már orvoshoz kell fordulni. Ehhez érdemes elkülöníteni a fájdalom típusait.

– Fáradtság és diszkomfort érzet
Ezeket az érzéseket nyilvánvalóan az erőkifejtés, az edzésmunka szüli, de nem elég erősek ahhoz, hogy fájdalomnak lehessen nevezni őket. A sportolóknak meg kell tanulniuk „kényelmesen érezni magukat a kényelmetlenségben”, és folyamatosan tágítaniuk kell a határaikat.

– Edzéssel járó pozitív fájdalom
Állóképességi edzések alkalmával természetesnek tekinthető az izomfájdalom, a tüdőben, a szívben megjelenő kényelmetlenség. Ezek a jelek tulajdonképpen a fejlődésre utalnak, csupán annyit kell tudni róluk, hogy az edzésmunka intenzitásának változtatásával befolyásolhatók.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...23...159